غیبت ایران در 7 نمایشگاه خارجی و ماموریت جدید کانون جهانگردی

به گزارش مجله نماشو، ایسنا - ایران از بین 11 نمایشگاه گردشگری خارجی که برای شرکت در آن ها سیاستگذاری کرده بود، در 4 نمایشگاه حاضر شده و در 7 نمایشگاه غایب بوده است. کانون جهانگردی و اتومبیلرانی که این مسؤولیت را به یک شرکت دولتی تحویل داده، اعلام کرد: امور نمایشگاهی را متوقف نمی کند و روی حضور ایران در بازارهای جدید که هدف گردشگری نیستند، از جمله اشتوتگارت آلمان و و ورشوی لهستان متمرکز می شود.

غیبت ایران در 7 نمایشگاه خارجی و ماموریت جدید کانون جهانگردی

به گزارش ایسنا، معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردیبهشت ماه امسال طی نامه ای مسؤولیت برپایی پاویون ایران در 20 نمایشگاه بین المللی در کشورهای هدف گردشگری را به کانون جهانگردی و اتومبیلرانی واگذار کرد. کانون به عنوان مجموعه ای غیر دولتی که در زیرمجموعه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فعالیت می کند از خردادماه سال 98 در نمایشگاه های گردشگری و تعطیلات چین، سلامت و پزشکی عمان، بازار سفر فرانسه و بازار سفر پاکستان شرکت کرد، اما از طرفی فرصت حضور ایران در نمایشگاه های Kotfa کره جنوبی، اربیل عراق و OIPYKA روسیه و ریمنی ایتالیا را از دست داد. هنوز درباره علت این غیبت ها از سوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و معاونت گردشگری در شرایطی که ایران به تبلیغات پرحجم و پررنگ گردشگری نیاز دارد، توضیحی داده نشده است.

آخرین ماموریت این کانون، برپایی غرفه ایران در نمایشگاه فیتور اسپانیا است که اوایل بهمن ماه در شهر مادرید برگزار می شود.

در آبان ماه امسال معاونت گردشگری طی نامه دیگری تمام امور نمایشگاهی گردشگری را از کانون جهانگردی و اتومبیلرانی گرفت و مسؤولیت آن را به شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی محول کرد. این اقدام باعث شد، ایران فرصت حضور در نمایشگاه های JATA ژاپن، CITM چین و دهلی هند را که زمان برپایی آن ها در تداخل با جابه جایی این مسؤولیت بود، از دست بدهد.

علت این واگذاری در میانه برنامه نمایشگاهی ایران هنوز مشخص نشده است. تنها توضیحات مبتنی بر این بوده که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با استناد به تبصره ذیل ماده یک قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مصوب سال 1382/10/23 مبنی بر واگذاری امور اجرایی سازمان وقت ایرانگردی و جهانگردی به آن شرکت، مسؤولیت امور اجرایی نمایشگاه های بین المللی کشورهای هدف گردشگری را به شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی ـ شرکتی با ماهیتی دولتی در زیرمجموعه همین وزارتخانه ـ واگذار کرده است.

هرچند حسین اربابی ـ مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ـ که حدود دو ماه پیش با حکم وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این مسؤولیت را قبول کرد، در نشست توجیهی نمایشگاه فیتور اسپانیا نسبت به تحویل دادن مسؤولیت نمایشگاه ها و واگذاری آن به یک شرکت دیگر ابراز خوشحالی کرد، اما اظهارات تازه مدیر گردشگری و صنایع دستی این کانون نشان می دهد که فعالیت های نمایشگاهی در این مجموعه متوقف نشده و قرار است حضور ایران در سایر نمایشگاه ها خارج از دستور، برنامه ها و اولویت های معاونت گردشگری، پیگیری شود.

عبادرضا اسلامی ـ مدیر گردشگری و صنایع دستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ـ به ایسنا گفت: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دو ماه قبل طی نامه ای به امضای معاون گردشگری، مسؤولیت نمایشگاه های بیست گانه کشورهای هدف گردشگری را از کانون جهانگردی و اتومبیلرانی گرفت و به شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی واگذار کرد. این اتفاق نیمه سال رخ داد، درحالی که تاریخ تعدادی از این نمایشگاه ها گذشته بود، چندتایی مانده بود که مسؤولیت آن به یک شرکت دیگر واگذار شد.

او درباره نمایشگاه گردشگری اسپانیا که مسؤولیت آن به شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی واگذار شده بود اما همزمان کانون جهانگردی و اتومبیلرانی نیز امور آن را پیگیری می کرد، توضیح داد: دو جلسه درباره نمایشگاه فیتور اسپانیا برگزار گشت تا خاتمه با صلاحدید وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام شد مسؤولیت غرفه ایران در این نمایشگاه استثنائا با کانون جهانگردی و اتومبیلرانی باشد اما پس از آن، غرفه ایران در سایر نمایشگاه های گردشگری کشورهای هدف مد نظر وزارتخانه را شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی برگزار کند.

اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا کانون، فعالیت های نمایشگاهی را متوقف می کند و به سایر ماموریت های خود می پردازد؟ اظهار کرد: فعالیت نمایشگاهی را متوقف نمی کنیم. نمایشگاه های دیگری را برای سال 99 پیش بینی کرده ایم که جزو بازارهای هدف گردشگری ایران نبوده اند، از جمله نمایشگاه های گردشگری اشتوتگارت آلمان و ورشوی لهستان و یا نمایشگاه های صنایع دستی مونیخ آلمان و فلورانس ایتالیا.

او درباره این که کانون جهانگردی و اتومبیلرانی با توجه به ماموریت های دیگری که دارد آیا درحال حاضر غیر از صدور گواهی نامه بین المللی و پلاک ترانزیت، نمایشگاه های گردشگری خارجی و رالی، فعالیت دیگری انجام می دهد؟ گفت: پنج شش طرح جدی در دستور کار قرار گرفته است که اصلی ترین آن ها متمرکز شدن روی بازفعالیت باشگاه مشتریان این کانون است که باید خدمات رسانی به آن ها را سامان دهی کنیم. این یک خلاء است که کانون سال هاست به آن نمی پردازد، کاری که تمام کلوپ های اتومبیلرانی و گردشگری سایر کشورها بیشتر به آن می پردازند.

وی توسعه فروش آنلاین صنایع دستی و ایجاد بازار ایرانی را نیز از اصلی ترین برنامه های کانون دانست و اضافه نمود: در راستای این ایده، فروشگاه صنایع دستی خیابان ویلا در تهران درحال آماده سازی است. برنامه کانون مبتنی بر این است که از تولید تا فروش صنایع دستی در خارج از کشور را پیگیری کند. مدل اجرایی این ایده آماده شده که به هیات مدیره کانون ارائه خواهد شد. این طرح از اصلی ترین برنامه های ما است.

مدیر گردشگری و صنایع دستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، 1399 را سال رویدادهای گردشگری است، خواند و در تشریح آن گفت: پنج منطقه در کشور مشخص شده که بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان از آن جمله این مناطق است که رویدادهای گردشگری در آنجا برگزار می شود. هدف گسترش سفر، شناسایی مسیرهای گردشگری و جاذبه های کمتر شناخته شده و تزریق روحیه نشاط در جامعه است.

ترجمه و تبدیل گواهینامه های رانندگی ملی به گواهینامه رانندگی بین المللی، ارائه پلاک ترانزیت، صدور کارت های معرفی نامه بین المللی، دفترچه های کمپینگ و کارت بیمه به جهانگردان، ایجاد دفاتر اطلاع رسانی ایرانگردی در داخل و خارج از کشور، تاسیس باشگاه و عضوگیری در راستای اهداف کانون، ایجاد مراکز تفریحی، گردشگری، فرهنگی، هنری و ورزشی، تدوین و اجرای برنامه های آموزشی، پژوهشی، تاسیس مراکز آموزش های علمی و کاربردی و پژوهشی در راستای تحقق اهداف صنعت توریسم، گسترش زیر ساخت ها وخدمات جانبی گردشگری و جهانگردی از طریق ایجاد مراکز اقامتی در شهرها، اردوگاه (کمپینگ)، استراحت گاهای بین راهی، ایجاد هماهنگی، برگزاری همایش، سمینار و جلسات مشاوره با هدف کسب تجارب لازم به منظور پویایی هر چه بیشتر در صنعت توریسم، تهیه، تدوین و انتشار مجلات، کتب، راهنماهای جهانگردی و گردشگری به زبان های مختلف، تهیه و توزیع نقشه جغرافیا، فیلم و نقشه راه های کشورها، تسهیل در تردد جهانگردان و ارائه خدمات مشاوره و کمک های قضایی برای جهانگردانی که در داخل کشور دچار حادثه اتومبیل می شوند، بخشی از وظایف کانون جهانگردی و اتومبیلرانی است.

منبع: صدای میراث
انتشار: 4 تیر 1401 بروزرسانی: 4 تیر 1401 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 3992

به "غیبت ایران در 7 نمایشگاه خارجی و ماموریت جدید کانون جهانگردی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غیبت ایران در 7 نمایشگاه خارجی و ماموریت جدید کانون جهانگردی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید