بزرگترین برندگان و بازندگان افزایش دما در بخش کشاورزی

به گزارش مجله نماشو، سازمان ملل متحد با انتشار گزارشی به آنالیز برندگان و بازندگان بخش کشاورزی در آینده که دمای زمین تحت تاثیر تغییرات جوی افزایش پیدا می نماید، پرداخت.

بزرگترین برندگان و بازندگان افزایش دما در بخش کشاورزی

به گزارش خبرنگاران، این گزارش با عنوان وضعیت بازارهای کالایی کشاورزی 2018 که از سوی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) منتشر گردیده، به آنالیز رابطه میان تجارت کشاورزی، تغییرات جوی و امنیت غذا پرداخته است.

فائو در بخش مربوط به تاثیر بلندمدت تغییرات جوی روی فراوری و تجارت کشاورزی، نتیجه گرفته که کشاورزان در بخش های مختلف دنیا ممکن است با افزایش یا کاهش فراوری در سه دهه آینده روبرو شوند.

گزارش فائو با در نظر دریافت سال 2050 به عنوان نقطه پایانی، تاکید نموده که پیش بینی ها برای غرب آفریقا و هند از همه روشن تر است و انتظار می رود محصول زراعی این مناطق به ترتیب 2.9 و 2.6 درصد کاهش پیدا کند.

اما برعکس، دمای بالاتر در مناطقی که ارتفاع بالاتری دارند باعث افزایش محصول خواهد داشت. برندگان در این مدل شامل کانادا (2.5 درصد) و روسیه (.9 درصد) هستند و حتی بخش هایی از فنلاند ممکن است بزودی به حدی گرم گردد که برای فراوری غله مناسب باشد.

در حالی که انتظار می رود بیشتر مناطق گرمسیری به دلیل افزایش دما، زیان فراوری را تجربه نمایند، فراوری در مناطق معتدل از هوای گرم تر و فصول رشد طولانی تر سود خواهد برد.

جنوب آسیا و جنوب صحرای آفریقا از نظر اقتصادی دارای بالاتری ریسک شناخته شدند زیرا عمده اشتغال فعلی و درآمد ملی در این مناطق از کشاورزی در مقیاس کوچک است.

اهمیت روزافزون اقتصادهای نوظهور از سال 2000 تحول بزرگی در بازارهای کشاورزی دنیای ایجاد نموده است. طبق گزارش سازمان ملل متحد، طی این مدت چین چهارمین صادرنماینده مهم گردیده و سهم خود از مجموع ارزش صادرات را از سه درصد در سال 2000 به 4.2 درصد تا سال 2016 افزایش داد.

همچنین بنا بر آورد سازمان ملل متحد، آمریکا 11 درصد و اتحادیه اروپا 41.1 درصد از صادرات کشاورزی دنیای را در سال 2016 داشت.

تغییرات در واردات اقتصادهای بازار نوظهور طی همین مدت 16 سال که درآمد سرانه رشد نموده و کاهش فقر، میزان مصرف را افزایش داده، قابل توجه بوده است.

این گزارش نتیجه گرفته که تغییرات جوی ناگهانی، ریسک معکوس کردن دهه ها پیشرفت در کاهش شکاف میان کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه را برانگیخته و ممکن است به افت قابل توجه فراوری ناخالص داخلی در مناطقی که بیشترین آسیب را از این پدیده می بینند منجر گردد.

به طور متوسط پیش بینی گردیده قیمت دنیای مواد غذایی نسبتا ثابت بماند اما مناطقی که برداشت آنها کاهش یافته، ممکن است با بیشترین افزایش قیمت ها روبرو شوند.

گلوگاه های تجارت

سازمان ملل متحد به منظور غلبه بر ریسک های پیرامون امنیت غذایی، مایل است تجارت کشاورزی سیاست هایی را بکار بگیرد که جابجایی روان محصول از مناطق دارای مازاد به مناطق دچار کمبود مواد غذایی را تضمین می نماید.

اما یک ریسک برای تجارت، شمار محدود مسیرهای حمل و نقل دنیای است که کالاها را از یک قاره به قاره دیگری عبور می دهد.

سازمان ملل متحد با اشاره به گزارش 2017 کاتام هاوس، به این نکته اشاره نموده که عمده تجارت غذایی بین المللی به مسیرهایی متکی است که شمار کوچکی گلوگاه دارند که 14 مورد آنها برای امنیت غذایی حیاتی شمرده گردیده اند.

بر اساس گزارش شبکه سی ان بی سی، مهمترین مناطق شامل آبراه هایی مانند کانال پاناما، تنگه مالاکا و تنگه های ترکیه هستند که اجازه می دهد حدود 20 درصد از صادرات گندم دنیای عبور کند.

ایرلند و گلوگاه های ساحلی شامل آمریکا، برزیل و دریای سیاه هستند که بیش از نیمی از برنج، ذرت و سویای دنیا از آنها عبور می نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 تیر 1401 بروزرسانی: 4 تیر 1401 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 2588

به "بزرگترین برندگان و بازندگان افزایش دما در بخش کشاورزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگترین برندگان و بازندگان افزایش دما در بخش کشاورزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید