تامین 371 هکتار زمین برای جابجائی روستاهای سیل زده و در معرض سیل

به گزارش مجله نماشو، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و دبیر کمیته بازسازی و نوسازی قرارگاه بازسازی مناطق سیلزده مصوبات آخرین جلسه این کمیته را تشریح کرد.

تامین 371 هکتار زمین برای جابجائی روستاهای سیل زده و در معرض سیل

به گزارش خبرنگاران، مهدی جاقتصادی نژاد در این زمینه گفت: در ششمین جلسه قرارگاه که هفتم شهریورماه که به ریاست وزیر کشور تشکیل شد، مسوولیت پیگیری چند مصوبه به کمیته بازسازی و نوسازی این قرارگاه واگذار شد که یکی از آنها آنالیز موضوع جابجایی روستاهای آسیب دیده از سیل ابتدای سال بصورت موضعی و کلی بود و در این زمینه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به وسیله پژوهشکده سوانح طبیعی این بنیاد موظف به انجام مطالعات مربوط به این موضوع شد.

وی اضافه نمود: در حوزه جابجایی روستاها، بخشی از روستاها احتیاجمند جابجایی موضعی و بخشی دیگر احتیاجمند جابجایی کلی بوده اند که برای این جابجایی ها در برآورد اولیه احتیاج به 371 هکتار زمین بود که از اراضی ملی تامین شد، در این راستا مقرر شد بنیاد مسکن بر مبنای مطالعات اجرا شده، آمار دقیق جابه جایی های موضعی و اراضی مورداحتیاج و همچنین جابه جایی کلی روستاهای آسیب دیده را به کمیته بازسازی و نوسازی ارایه نماید.

جاقتصادی نژاد در ادامه با بیان اینکه آنالیز پیشرفت برنامه نوسازی و بازسازی واحدهای مسکونی آسیب دیده دیگر دستورکار جلسه اخیر کمیته بازسازی و نوسازی بود، اظهار کرد: ارزیابی واحدهای آسیب دیده در سیل اخیر تعیین کرد که به 137 هزار و 701 واحد در 21 استان خسارت وارد شد که از این تعداد 8452 واحد احتیاجمند احداث در شهرها و 58 هزارو 266 واحد نیز احتیاجمند احداث در روستاها و واحدهای تعمیری شهری و روستایی 70 هزارو 982 واحد می باشد.

وی اضافه نمود: مقرر شد با توجه به اقدامات اجرا شده؛ واحدهای تعمیری شهری و روستایی از نظر قرارگاه و بنیاد مسکن، به عنوان مجری کار، سرانجام یافته تلقی شود. در مورد واحدهای احداثی، حسب تسهیلاتی که به بنیاد مسکن جهت پرداخت به آسیب دیدگان تخصیص یافته مقرر شد تا سرانجام امسال نسبت به اتمام کلیه واحدهای مسکونی آسیب دیده احتیاجمند نوسازی و احداث مجدد، اقدام عاجل و برنامه ریزی شده، معمول شود.

جاقتصادی نژاد آنالیز بازسازی راههای مواصلاتی شامل راه های اصلی و روستایی را دیگر دستورکار جلسه اخیر کمیته بازسازی و نوسازی مطرح کرد و گفت: در حوزه راه های مواصلاتی حدود 18 هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی، 11 هزار و 415 دستگاه پل و ابنیه فنی براثر سیل اخیر دچار خسارت شده اند.

وی اضافه نمود: در جلسه دوم تیرماه امسال هیات وزیران به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور با اختصاص مبلغ 39 هزار و 201 میلیارد ریال اعتبار تملک دارایی های سرمایه ای از محل منابع قانون تنظیم بخشی از مقررات اقتصادی دولت برای بازسازی بخش های خسارت دیده ناشی از سیل سال 1398 در سطح ملی و استان های حادثه دیده کشور موافقت شد که بر این اساس مبلغ 15 هزار میلیارد ریال بابت خسارت های ناشی از سیل به زیرساخت های حوزه راه و شهرسازی اختصاص یافت.

جاقتصادی نژاد ادامه داد: در این جلسه مسائل و مسائل مربوط به فرایند پیشرفت کار مورد آنالیز نهاده شد و با توجه به ضرورت تسریع در این فرایند مقرر شد هماهنگی لازم با سازمان برنامه و بودجه کشور و واحدهای استانی این سازمان برای مبادله موافقتنامه های مربوط به اجرای پروزه های عمرانی این بخش در اسرع وقت انجام شود.

دبیر کمیته بازسازی و نوسازی قرارگاه بازسازی مناطق سیلزده در ادامه به خسارات وارده به زیرساخت های آب و برق اشاره نمود و گفت: در سیل اخیر زیر ساخت های آب و برق در استانهای متاثر از سیل شامل 100 باب مخرن ذخیره آب ،115 ایستگاه پمپاژ و 233 کیلومتر خطوط انتقال آب و 33 تصفیه خانه آب می باشد .2880 کلیومتر شبکه برق و 986 پست برق و 1624 دکل انتقال دچار تخریب شده است.

جاقتصادی نژاد اضافه نمود: برای ترمیم زیر ساخت ها در حوزه زیرساخت های اب و برق و راه و مسکن دولت نسبت به تصویب مصوبات لازم اقدام کرده است و در جلسه دوم تیرماه امسال هیات وزیران به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور مبلغ 14 هزار و 201 میلیارد ریال برای جبران خسارت های ناشی از سیل به زیرساخت های وزارت نیرو (حوزه آب، برق و فاضلاب) تخصیص یافت و مقرر شدبه دلیل اهمیت موضوع هماهنگی های لازم با سازمان برنامه و بودجه کشور و واحدهای استانی این سازمان برای مبادله موافقتنامه های مربوط در اسرع وقت انجام شود.

وی در ادامه گفت: در این جلسه مقرر شد وزارت راه و شهرسازی و وزارت نیرو، گزارش آخرین پیشرفت بازسازی زیرساختهای آسیب دیده از سیل را که از محل منابع داخلی این دستگاه ها اجرا شده را به کمیته بازسازی و نوسازی قرارگاه بازسازی مناطق سیلزده ارایه کنند.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور همچنین گفت: در این جلسه مقرر شد از ظرفیت استان های مشخص بویژه در سه استان گلستان، لرستان و خوزستان برای اعزام ماشین آلات عمرانی مورد احتیاج با هدف تسریع و اجرای زیرساختها و همچنین لایروبی رودخانه ها و مسیل ها استفاده شود.

جاقتصادی نژاد اضافه نمود: با توجه به اهمیت تامین قیر برای پروژه های راه سازی؛ مقرر شد قرارگاه تمهیدات لازم را به منظور تامین حداقل 30 هزار تن با هماهنگی وزارت نفت به عمل آورد.

وی ادامه داد: مقرر شد در اولویت بندی پروژه های بازسازی و نوسازی زیرساختها توسط وزارت راه و شهرسازی به گونه ای عمل شود که کارهای عمرانی مربوط به راه و تاسیسات مهم در اولویت قرار گیرد.

وی اضافه نمود: مقرر شد سازمان برنامه و بودجه نیز تخصیص اعتبارات مربوط به مصوبات هیات وزیران را 100 درصد در نظر بگیرد و مراتب را به دستگاه های اجرایی مربوطه ابلاغ نماید.

براساس گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، وی در پایان گفت: در سرانجام جلسه مقرر شد تا دستگاههای اجرایی نسبت به ارائه گزارش پیشرفت پروژهای عمرانی در حال بازسازی و نوسازی و وضعیت مبادله موافقت نامه آنها اقدام نماید و وزارت کشور پیگیری های لازم را برای تسریع در این فرایند انجام دهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 641

به "تامین 371 هکتار زمین برای جابجائی روستاهای سیل زده و در معرض سیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تامین 371 هکتار زمین برای جابجائی روستاهای سیل زده و در معرض سیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید