فراوری محصولی برای از بین بردن باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک

به گزارش مجله نماشو، به گزارش خبرنگاران به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، با استفاده از فلزاتی که تغییر شکل داده و لبه های تیز ایجاد می نمایند، محققان پیروز به ارائه محصولی شدند که قادر است باکتری های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک را از بین ببرد.

فراوری محصولی برای از بین بردن باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک

تحقیقات اخیر پژوهشگران دانشگاه RMIT نشان می دهد که ذرات فلزی با قابلیت تغییر شکل می توانند برای مقابله با باکتری های مقاوم در برابر دارو مورد استفاده قرار گیرند.

رویکردی که این گروه تحقیقاتی در حال کار روی آن هستند شامل استفاده از ذرات مغناطیسی فلزات مایع است که قابلیت از بین بردن باکتری ها را به صورت فیزیکی دارد. با این کار می توان استفاده از آنتی بیوتیک را متوقف کرد.

هارون البورن از بخش نانوزیست فناوری دانشگاه RMIT می گوید: ما به آینده بعد از انتها یافتن دنیای آنتی بیوتیک فکر می کنیم، جایی که عفونت های رایج باکتریایی در زخم های بسیار کوچک نیز می توانند منجر به مرگ شوند. تنها کاهش مصرف آنتی بیوتیک کافی نیست و ما باید در چگونگی مبارزه با عفونت های باکتریایی تجدید نظر کنیم.

استفاده از آنتی بیوتیک ها منجر به مقاوم شدن باکتری ها می گردد و سازگاری آن ها موجب شده تا در برابر داروها مقاوم شوند. این گروه تحقیقاتی روشی کاملا جدید برای مقابله با پاتوژن ها ارائه نموده است؛ روشی که با روش های شیمیایی کاملا متفاوت است.

البورن می گوید: باکتری ها به گونه ای باور نکردنی سازگار هستند. در این روش جدید ما از فلزات مایع که با دقت مهندسی شده استفاده می کنیم تا باکتری ها به صورت فیزیکی خرد شوند.

در این روش، محققان از قطرات نانومقیاس از فلز مایع استفاده می نمایند. زمانی که این قطره ها در میدان مغناطیسی با شدت پایین قرار می گیرند، تغییر شکل داده و لبه های تیزی پیدا می نمایند.

برای آنالیز اینکه چقدر این لبه های تیز موثر هستند، آن ها یک قطره از این ماده را در مجاور زیست فیلم حاوی باکتری قرار دادند. نتایج نشان داد که زیست فیلم ها شکسته شده و دیواره سلول ها دچار آسیب می گردد.

نتایج این پروژه نشان داد که با این روش می توان روی انواع مختلفی از باکتری ها اثرگذاشت. بعد از 90 دقیقه مجاورت، بیش از 99 درصد از باکتری ها از بین می فرایند که این نشان از اثربخشی بالای این روش دارد.

در حال حاضر، این نانوذرات در مرحله آزمایش بالینی روی حیوانات هستند که در صورت موفقیت کار روی انسان نیز طی چند سال آینده شروع می گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 24 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 864

به "فراوری محصولی برای از بین بردن باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری محصولی برای از بین بردن باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید