فراوری پردازنده گرافیکی اپل در نیمه دوم سال 2021 شروع خواهد شد

به گزارش مجله نماشو، اپل از سال ها پیش به طراحی پردازنده های اختصاصی خودش برای آیفون و آیپد مشغول است که با یاری شرکت های مانند TSMC فراوری می شوند. حال پس از طراحی اختصاصی CPU، اپل میخواهد پردازنده گرافیکی یا همان GPU محصولاتش را هم تحت کنترل خود درآورد.

فراوری پردازنده گرافیکی اپل در نیمه دوم سال 2021 شروع خواهد شد

CPU یا پردازنده های مرکزی فراوری شده توسط اپل همیشه یکی از قدرتمندترین مدل های موجود در میان پردازنده های پرچم دار بوده اند. A14 Bionic که قرار است در خانواده آیفون 12 استفاده گردد، با فناوری 5 نانومتری فراوری شده و در هر میلی متر مربع به 171.3 میلیون ترانزیستور مجهز است که در مجموع تعداد آن ها به 15 میلیارد ترانزیستور می رسد. افزایش تراکم ترانزیستورهای یک چیپ به معنی افزایش قدرت و در عین حال کاهش مصرف انرژی آن خواهد بود.

نشریه چینی Commercial Times با توجه به توییتی که توسط یکی از مهدسان بازنشسته منتشر شده، اعلام نموده است که اپل میخواهد در نیمه دوم سال آینده میلادی فراوری پردازنده گرافیکی اختصاصی 5 نانومتری خود را شروع کند. این چیپ در حال حاضر با اسم رمز Lifuka شناخته می گردد.

با توجه به قوانین تجاری بازنگری شده آمریکا، کمپانی TSMC پس از روز 14 سپتامبر، دیگر اجازه فراوری چیپ های 5 نانومتری برای هواوی را نخواهد داشت. اما این محدودیت برای کمپانی تایوانی چندان نگران کننده نخواهد بود، زیرا پس از قطع همکاری با چینی ها، اپل به سرعت جایگزین آن ها خواهد شد.

این نشریه چینی در توصیف پردازنده گرافیکی اپل اعلام نموده است که این GPU به فناوری رندر ویژه ای مجهز است که به توسعه دهندگان اجازه می دهد اپلیکیشن ها و بازی های حرفه ای تر و قدرتمندتری را توسعه دهند. پردازنده گرافیکی Lifuka برای رایانه های Mac طراحی خواهد شد.

کوپرتینویی ها مدتی قبل به پشتیبانی از پردازنده های گرافیکی ساخت شرکت AMD در سیستم عامل 64 بیتی MacOS (ویژه پردازنده های مبتنی بر معماری ARM) انتها دادند.

علاوه بر Lifuka، اپل پردازنده های دیگری را هم در دست توسعه دارد که با فناوری 5 نانومتری فراوری می شوند. یکی از این پردازنده ها A14X با اسم رمز Tonga است که قرار است در تبلت های رده بالای این شرکت یعنی خانواده آیپد پرو به کار گرفته گردد.

علاوه بر این، نشریه چینی از اسم رمز Sicilian برای پردازنده A14 به عنوان پردازنده سری آیفون 12 یاد نموده است.

انتظار می رود خانواده آیفون 12 در 4 مدل زیر معرفی شوند.

  • آیفون 12 با ابعاد 5.4 اینچ
  • آیفون 12 مکس با ابعاد 6.1 اینچ
  • آیفون 12 پرو با ابعاد 6.1 اینچ
  • آیفون 12 پرو مکس با ابعاد 6.7 اینچ

با توجه به خبرهایی که تا به حال منتشر شده، دو مدل استاندارد آیفون 12 به حافظه رم 4 گیگابایتی مجهز خواهند شد، در حالی که این میزان برای مدل های پرو به 6 گیگابایت ارتقا می یابد.

همچنین مدل های پرو به دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی، دوربین اولترا واید، دوربین تلسکوپیک با زوم اپتیکال 3 برابری و سنسور تشخیص عمق LiDAR مجهز خواهند شد. سنسور LiDAR برای اولین بار در نسل جدید آیپد پرو استفاده شد. از سیستم سنسورهای مدت پرواز (ToF) برای فراوری تشخیص عمق پیشرفته تر بهره می گیرد.

ماه گذشته اپل گفت که معرفی خانواده آیفون 12 با چند هفته تأخیر انجام خواهد شد که این یعنی ممکن است اولین آیفون های 5G در نیمه اکتبر یا اوایل نوامبر راهی بازار شوند.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 4 تیر 1401 بروزرسانی: 4 تیر 1401 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 3202

به "فراوری پردازنده گرافیکی اپل در نیمه دوم سال 2021 شروع خواهد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری پردازنده گرافیکی اپل در نیمه دوم سال 2021 شروع خواهد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید