تکنیک های آوازی دو مقام موسیقایی کتاب شد

به گزارش مجله نماشو، کتاب آنالیز و تحلیل تکنیک های آوازی مقام های لو و هَرایی به تالیف مژگان چاهیان آهنگساز و پژوهشگر موسیقی نواحی ایران منتشر شد.

تکنیک های آوازی دو مقام موسیقایی کتاب شد

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، آنالیز و تحلیل تکنیک های آوازی مقام های لو و هَرایی (به همراه سی دی صوتی) اسم یکی از تازه ترین آثار منتشر شده از سوی انتشارات سوره مهر است که به تازگی با نویسندگی مژگان چاهیان آهنگساز و پژوهشگر موسیقی نواحی ایران و گویندگی مژگان چاهیان در دسترس مخاطبان نهاده شد.

در توضیحات تکمیلی این اثر پژوهشی آمده است:

لو و هَرایی دو نوع مقام آوازی با متر آزاد در موسیقی شمال خراسان اند و سوابق تاریخی نشان می دهد که در مضمون آن ها حالات روانشناختی با گرایش غم غربت، ویژگی های تمثیلی زبانی و روایت اساسی ترین نشانه های قومی یافت می گردد. این دو مقام بعلاوه دارای مشخصاتی هستند که آن ها را به اسم آوازی خاص متعلق به شمال خراسان معرفی می نماید.

در این پژوهش پس از سفر به شمال خراسان و جمع آوری و طبقه بندی انواع لو و هَرایی، تحلیل فنی انجام پذیرفت. مشخصات فنی لو و هَرایی همانند جملات، موتیف های آوازی، دینامیک، گردش فواصل و اجزاء دیگر مانند تحریر ها و نحوه تنفس خواننده آنالیز و تحلیل شده است. کتاب در نهایت مجموعه ای از ویژگی های موسیقایی و فرهنگی این نغمات را با تبعیت از اسم رساله - آنالیز و تحلیل تکنیک های آوازی مقام های لو و هَرایی- پیش رو گذاشته است.

در این کتاب که حاصل پژوهش میدانی مژگان چاهیان در شمال خراسان است، علاوه بر آوانگاری و تحلیل نمونه هایی از مقام های لو و هَرایی با اجرای زنده یاد سهراب محمدی، روشن علی گل افروز، عیسی قلی پور، حسین، ولی نژاد و حسین عزیزی پور به همراه نمونه های صوتی که به وسیله نویسنده کتاب در شهر ها و روستا های شمال خراسان ضبط شده، به موقعیت جغرافیایی، تاریخی، فرهنگی، قوم نگاری و شناخت کلی موسیقی شمال خراسان هم پرداخته شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 تیر 1400 بروزرسانی: 24 تیر 1400 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 1772

به "تکنیک های آوازی دو مقام موسیقایی کتاب شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکنیک های آوازی دو مقام موسیقایی کتاب شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید