جعل آثار نقاش مشهور، تصمیم بر برخورد قانونی داریم

به گزارش مجله نماشو، سفر ابدی صادق تبریزی بهانه ای گردیده برای جاعلان آثار هنری تا اقدام به جعل و کپی آثار این هنرمند فقید نمایند. این ها بخشی از اظهارات خواهرزاده صادق تبریزی چند ماه پس از درگذشت این هنرمند نقاش برجسته است.

جعل آثار نقاش مشهور، تصمیم بر برخورد قانونی داریم

به گزارش خبرنگاران، گفته می گردد مواردی از جعل آثار مرحوم صادق تبریزی ـ پایه گذار نقاشی خط در ایران و از هنرمندان مکتب سقاخانه ـ مشاهده گردیده است و حالا مهرداد فلاح ـ نقاش و خواهرزاده صادق تبریزی ـ به عنوان نماینده خانواده تبریزی از پیگیری قضایی این مساله خبر می دهد.

فلاح ضمن محکوم کردن اقدام به جعل آثار این هنرمند توسط عده ای سودجو در این زمینه می گوید: پیرو اختیاراتی که دایی اینجانب پیش از درگذشت و همچنین خانواده ایشان به من داده اند، اعلام می کنم که پس از درگذشت استاد تبریزی و بالا رفتن قیمت آثار ایشان، عده ای سودجو اقدام به ساخت آثاری جعلی با امضای این هنرمند نموده اند. پرونده یکی از آنها در دادگاه از طریق شکایت من به عنوان نماینده خاندان تبریزی در حال پیگیری است. گوشزد می کنم اگر جاعلان بخواهند به جعل آثار این هنرمند ادامه ورزند، در سطح ایران و در سطح بین المللی از طریق مراجع قضایی با آنها برخورد قانونی خواهد شد.

او ادامه می دهد: برخورد با جاعلان آثار هنری دو نتیجه مهم در پی دارد؛ از یک سو از پایمال شدن حق و حقوق مادی و معنوی هنرمند و خانواده او جلوگیری می نماید و از سوی دیگر زمینه ای می گردد برای حمایت از هنر و پاسداری از حقوق خریداران و مجموعه داران آثار هنری.

خواهرزاده صادق تبریزی همچنین شرح می دهد: در رابطه با دریافت سرتیفیکیت (گواهی اصل بودن اثر) و کارشناسی آثار این هنرمند و اطمینان از اصالت اثر خریداری گردیده، هیچ گونه مبلغی از خریداران محترم دریافت نمی گردد.

صادق تبریزی، پایه گذار نقاشی خط در ایران و از هنرمندان مکتب سقاخانه سال گذشته در سن 79 سالگی در لندن درگذشت. او فارغ التحصیل رشته کارشناسی ارشد معماری داخلی از دانشکده هنرهای تزئینی است. صادق تبریزی از پیشروان مکتب سقاخانه در هنرهای تجسمی ایرانی و از هنرمندان مهم جریان سقاخانه شناخته می گردد. او از سال های 1337 آثار خود را در نمایشگاه های مختلف به نمایش گذاشته است. آمریکا، سوئد، فرانسه، چکو اسلواکی، ایتالیا، استرالیا، دوبیو... کشورهایی هستند که آثار او را نمایش داده اند.

روزنامه لوموند (19 آوریل 1972) آثار تبریزی را این طور توصیف می نماید: نقطه ها، سرکشی ها، خطوط کوتاه و بلند همراه با حرکت دست هنرمند درهم می آمیزند، از هم جدا می شوند، گرد خود می چرخند، می لرزند، شانه به شانه هم می سایند و دور می شوند تا در این میان هزاران چشم انداز لرزان را به ما القا نمایند. این نقاشی غنایی، که پیوسته از هرنوع قالب بندی سازنده و منضبط آزاد و آزادتر می گردد و در کارهای متأخر، فرم های نوشتاری در آنها موجزتر از پیش گردیده است، از نیروی فریبنده قدرت مندی برخوردار است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 تیر 1401 بروزرسانی: 4 تیر 1401 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 2458

به "جعل آثار نقاش مشهور، تصمیم بر برخورد قانونی داریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جعل آثار نقاش مشهور، تصمیم بر برخورد قانونی داریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید