حدود 20 درصد سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه در دانشگاه های اروپا انجام می گردد

به گزارش مجله نماشو، موسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: حدود 20 درصد سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه در دانشگاه ها و موسسات پژوهشی اروپا انجام می گردد.

حدود 20 درصد سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه در دانشگاه های اروپا انجام می گردد

جعفر مهراد موسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران با بیان اینکه تحقیق و توسعه در اروپا بسیار قوی و پرمایه است، گفت: حدود 20 درصد سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه در دانشگاه ها و موسسات پژوهشی اروپا انجام می گردد. در این بین، اساس این اقتدار، در علوم پیشرفته و تحقیقات تراز اولی قرار گرفته است که در دانشگاه های انگلستان ارائه می گردد.

وی اضافه کرد: انگلستان گرچه یک درصد جمعیت دنیا و 3 درصد از کل هزینه ها یی را که کشورهای مختلف صرف پژوهش می نمایند را خرج تحقیقات علمی می نماید، اما وزن این سرمایه گذاری بسیار سنگین است، طوری که 12 درصد تمام استنادها و بیش از 16 درصد مقالات پراستناد دنیا در اختیار این کشور است. دولت انگلستان برنامه ای را تحت عنوان راهبرد صنعتی منتشر نموده است که در آن پیش بینی می گردد که این کشور تا سال 2030 به نوآور ترین کشور دنیا تبدیل گردد.

موسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری با بیان اینکه انگلستان در بودجه پائیز امسال 1/6 میلیارد پوند بیشتر برای سرمایه گذاری در این حوزه منظور نموده است، اعلام نمود: به عنوان بخشی از این راهبرد دو چالش بزرگ پشتیبانی از داده ها، اطلاعات و هوش مصنوعی و حمایت از رشد مالی با استفاده از فناوری های پاک برای رسیدن به توسعه پایدار هدف گذاری شده است.

وی ادامه داد: به موازات این راهبرد، دولت انگلستان می کوشد سهم این کشور از فراوری ناخالص داخلی را که اکنون 1/7 درصد است، تا سال 2027 به میزان 2/4 درصد افزایش دهد. هدف بلند مدت 3 درصد است. این هدف گذاری، یک هدف گذاری واقع بینانه است و بسیاری از کشورهای مختلف دنیا به این هدف دسترسی پیدا نموده و راه های توسعه و پیشرفت را همچنان در می نوردند.

مهراد با بیان اینکه حدود 50 درصد سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه در کسب و کارهای مختلف هزینه می گردد که این سهم در کشورهایی مانند کره جنوبی و ژاپن در حدود 80 درصد است، گفت: دسترسی به مهارت ها در انگلستان مانند سایر کشورهای دنیا اهمیت اساسی دارد. در کل، کمپانی ها می خواهند وقتی که احتیاج دارند به افراد نخبه دسترسی پیدا نمایند و اینجا است که اهمیت دانشگاه ها آشکارتر می گردد.

وی ادامه داد: در دانشگاه های انگلستان پردیس های نوآوری و علم از مولفه های کلیدی تجاری سازی علم به حساب می آیند. با حمایت هایی که از سوی دولت انجام می گیرد، این پردیس ها محیط هایی را فراهم می آورند که در آن موسسات با هر حجم و اندازه به بخش پویایی از اجتماعات نوآوری تبدیل شده و از دسترسی به افراد نخبه و تجهیزات مورد احتیاج بهره مند می شوند. استفاده از چنین سرمایه های ملی برای پیشبرد تحقیق و توسعه موضوعی است که سایر کشورهای دنیا هم به آن توجه دارند.

موسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری اضافه کرد: با وجود این، سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه به ویژه با سرمایه های خصوصی با مخاطرات همیشگی روبرو است. صندوق نوآوری و علم در انگلستان(UK 12S) پلی است میان پژوهش های بخش عمومی و سرمایه گذاری های بخش خصوصی. انگلستان در سال 2016 میلادی، به میزان 33/1 میلیارد پوند در تحقیق و توسعه سرمایه گذاری نموده است. این رقم در سال 2015 میلادی 31/8 میلیارد پوند بود.

وی ادامه داد: رشدی که در هزینه های تحقیق و توسعه دیده می گردد از بخش کسب و کارهای مختلف حاصل شده است. هزینه های تحقیق و توسعه در حدود 1/67 درصد از فراوری ناخالص داخلی است که نسبت به سال 2015 ثابت مانده و در مقایسه با اتحادیه اروپا که در حدود 2/03 درصد است، کمتر است. با وجود این، در سال 2016 انگلستان 505 پوند برای هر نفر(با افزایشی برابر با 145 درصد) نسبت به سال 1990 که رقمی درحدود 206 پوند بود هزینه نموده است.

مهراد اعلام نمود: در این سال، بودجه تحقیق و توسعه عمدتا مربوط به فعالیت های 4 بخش عمده مالی کسب و کار ها 67 درصد، آموزش عالی 24 درصد، دولت و شوراهای پژوهشی 7 درصد و بخش خصوصی غیر انتفاعی 2 درصد است که بر روی هم برابر با 33/1 میلیارد پوند است.

به گفته وی، گروه های فراوری با بیشترین هزینه تحقیق و توسعه شامل صنعت دارو 4/1 میلیارد پوند، وسایل نقلیه و قطعات 3/4 میلیارد پوند، هوا و فضا 1/9 میلیارد پوند، برنامه نویسی کامپیوتر و فعالیت های خدمات اطلاعاتی 1/8 میلیارد پوند، کسب و کارهای مختلف 1/3 میلیارد پوند و خدمات تحقیق و توسعه یک میلیارد پوند است.

موسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری با بیان اینکه آموزش عالی 24 درصد (8 میلیارد پوند) از کل هزینه های تحقیق و توسعه را در این کشور مصرف می نماید، اعلام نمود: دولت انگلستان دارای موسسات پژوهشی و آزمایشگاه های بی شماری است که در تحقیق و توسعه فعالیت می نمایند. در سال 2016 هزینه های تحقیق و توسعه در این بخش با رشد 4 درصدی برابر با 2/2 میلیارد پوند بود. در بخش سازمان های غیر انتفاعی نیز تحقیق و توسعه عمدتا در حوزه های بهداشت و تحقیقات پزشکی انجام می گیرد. سازمان های بسیاری در زمینه سرطان تحقیق می نمایند. این گروه، کوچک ترین بخش تحقیق و توسعه است. در سال2016 هزینه های تحقیق و توسعه در این بخش به ارزش 700 میلیون پوند بود.

وی با بیان اینکه انگلستان بزرگ ترین دریافت نماینده بودجه تحقیقات علمی از اتحادیه اروپا است، گفت: در سال 2017 رقم این بودجه 6/3 میلیارد پوند و در سال 2016 برابر 7/1 میلیارد پوند بود. آمارها نشان می دهد که برابر افق 2020 اتحادیه اروپا، نسبت بودجه هایی که به انگلستان تخصیص می یابد، پیش از خروج این کشور از اتحادیه اروپا، رو به کاهش گذاشته است. نگرانی در بین پژوهشگران و مقامات آموزش عالی انگلستان افزایش یافته است. پژوهشگران انگلیسی از برگزیت به عنوان بحران و عدم قطعیت یاد می نمایند.

مهراد ادامه داد: این نگرانی ها را می توان شامل اثر برگزیت بر روی تعداد دانشجویان اتحادیه اروپا شاغل به تحصیل در دانشگاه های انگلستان و نتایج غیر قابل پیش بینی برای درآمدهای دانشگاهی، اثر برگزیت بر دانشجویان انگلیسی در حال تحصیل در اتحادیه اروپا، اثر برگزیت بر دانشگاه های این کشور در دستیابی به بودجه های تحقیق و نوآوری و اثر برگزیت بر توانایی دانشگاه ها در استخدام و جذب اعضای هیات علمی آموزشی و پژوهشی از کشورهای عضو اتحادیه است.

وی اعلام نمود: به طور کلی، شواهد و تحلیل های انجام شده نشان می دهد که بودجه اتحادیه اروپا برای بخش های دانشگاهی، صنعتی، انواع سازمان ها و در تمام ابعاد نوآوری اهمیت فراوان دارد. حال، که انگلستان اتحادیه اروپا را ترک می نماید، معلوم نیست سرنوشت دریافت نمایندگان این بودجه که پیش از این تحت حمایت دولت انگلستان قرار نداشتند، چگونه خواهد بود؟

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 4 تیر 1401 بروزرسانی: 4 تیر 1401 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 4736

به "حدود 20 درصد سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه در دانشگاه های اروپا انجام می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حدود 20 درصد سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه در دانشگاه های اروپا انجام می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید