خرید هد لامپ ، توجه به ویژگی های مهم این وسیله مسافرتی

به گزارش مجله نماشو، زمانی که قصد رفتن به سفر در دل طبیعت را دارید باید لیستی از لوازم مورد نیاز که لازمه هر سفر طبیعی است، داشته باشید و آن را تهیه کرده تا بتوان سفری راحت و خوب را سپری کنید. از این لوازم می توان به چادر، کیسه خواب، کوله پشتی، کفش و از همه مهمتر لامپی کوچک که چراغ سر است یا همان هد لامپ اشاره کرد. هد لامپ که جز تاثیرگذار در سفر است باید بهترین نوع آن تهیه شود تا در طول سفر مشکل ساز نشود. از کاربردهای انواع هد لامپ به طور مثال زمانی است که در شب چادری را برپا کنید و صد در صد نیاز به نور دارید، این هد لامپ با لامپ های ال ای دی (LED) به عنوان منبع نور اختصاصی این کار را برای شما می کند اما چرا در روی سر نصب می شود؟ زیرا فردی که از آن استفاده می کند برای انجام کارها دو دستش آزاد باشد. یکی از مصارف این لامپ در انباری ها و اتاق های زیر شیروانی است. با توجه به ناهموار بودن سطح ال ای دی ها، باعث می شود نور را طولانی تر نگه دارند و با کیفیت بهتر باشند و به همین علت در هد لامپ ها استفاده می شوند. در اینجا به چند سوال مهم و کلیدی در مورد ویژگی های هد لامپ مناسب پاسخ خواهیم داد و شما را در زمان خرید هد لامپ یاری خواهیم کرد.

خرید هد لامپ ، توجه به ویژگی های مهم این وسیله مسافرتی

انواع هد لامپ بر اساس نوع پرتو نور

وسیع

این نوع دارای عمق زیادی نیست و فقط تا چند متر را روشن نشان می دهد. برای کمپ کردن و تعمیر موثرتر بوده و از آن برای این نوع کارها استفاده می کنند.

نقطه ای (فوکوس)

همانطور که از نام این لامپ ها پیداست شعاع آن ها کم بوده اما به صورت فوکوس مانند تا دور دست ها هم نمایش می دهند پس بسیار مناسب پیاده روی در شب و یا در داخل غار است. در واقع می توان گفت دارای عمق زیادی در بین انواع هد لامپ هستند.

انواع هد لامپ ها بر اساس مقدار نوردهی (لومن)

لومن ها معیارهای متفاوتی برای مقدار گیری نورها دارند. لومن که در واقع (1 لومن 1 توان نوری عبارت است از کل نور خارج شده از یک منبع نور در هر ثانیه و یا به عبارتی دیگر کل نور دریافت شده از طریق یک جسم در هر ثانیه) پس زمانی یک لامپ بیشرین انرژی را مصرف می کند که لومن های بالاتری داشته باشد پس می توان به این نتیجه رسید که این موضوع در هد لامپ ها هم صدق می کند یعنی هر هد لامپی که لومن بیشتری دارد نور روشن تری هم تولید می کند البته استثناهایی هم وجود دارد و این استثناها بستگی به نحوه ساخت هد لامپ از طریق سازنده آن و مقدار فوکوس بر مقدار تأثیر لومن ها است که از ویژگی های هد لامپ مناسب می باشد.

انواع هد لامپ ها بر اساس فاصله نوردهی

برای معین کردن مقدار نوردهی هد لامپ ها آن ها را در فضای تاریک روشن می کنند و طولی که روشن می کنند را بر اساس متر مقدار می گیرند که به این کار فاصله نوردهی می گویند که معین می شود تا چند متر جلوتر روشن خواهد شد. این فاصله با توجه به لومن های موجود در هد لامپ معین می شود یا به عبارتی لومن ها معین کننده این موضوع هستند زیرا این مسئله بسیار مهم است چون هدف اصلی ساخت هد لامپ روشن کردن فضا بوده و از ویژگی های هد لامپ مناسب در زمان خرید هد لامپ می باشد.

انواع هد لامپ از نظر نوردهی

معکمک برای زمان نوردهی هر لامپ وجود دارد که تعریف استانداردی برای آن معین شده است به این ترتیب که نور قابل استفاده برابر است با نوری به مقدار نور ماه کامل که فاصله 2 متر جلوتر از خود را روشن می کند و به طور عامیانه بدین صورت گفته می شود که یک هد لامپ از زمان روشن شدنش تا زمانی که نور قابل استفاده را از خود متصاعد می کند زمان نوردهی مفید آن است و هرچه این زمان بیشتر باشد هد لامپ قابل استفاده تر است.

انواع هد لامپ ها بر اساس وزن

هد لامپ ها به دلیل قرار گیری روی سر و مورد استفاده بودن در مکان های خاص بهتر است وزن کمی داشته باشند مگر نوع پیشرفته آن. پس استانداردی که برای آن ها در نظر می گیرند به همراه باتری 30 گرم است. البته نوعی هم وجود دارد به همراه باتری اضافی و جای بند که دارای وزن بیشتری است اما همه آن ها دارای مقدار یکسانی هستند. هد لامپ های معمولی با باتری اضافی برای صخره نوردی کاربرد دارد.

انواع هد لامپ ها بر اساس درجه روشنایی و حالت نوردهی

هد لامپ ها اکثرا دارای 3 حالت نوردهی هستند هرچند که در ابتدا به صورت پیش فرض دارای دو حالت بالا و پایین بودند: نوردهی پایین (حداقل نوردهی) حالتی است که در پیاده روی های ساده و قدم زدن اطراف چادر کاربرد دارد و حالت استاندارد هد لامپ است، نوردهی وسط به این صورت است که این نوع کاربرد ضرورتی ندارد و تنها حالت سومی بین حالت بالا و پایین است، نوردهی بالا (نهایت نوردهی) نوردهی بالا حداکثر نوردهی است و برای زمانی کاربرد داشته که نیاز به بیشترین نور در آن موقعیت باشد و نوردهی تشدید شده نوعی آخر این بخش است. زمانی که برای چند ثانیه نیاز به نور بیشتری از حد توان هد لامپ دارید به عنوان مثال زمانی که در جنگل هستید و می خواهید نقطه ای را به دقت ببینید می توانید از هد لامپ هایی که قابلیت نوردهی فراتر از استاندارد را برای مدت 10 الی 20 ثانیه دارند، استفاده کنید.

بارقه (فلاش)

فلاش که نام دیگر آن چشمک زن است و نوعی قابلیت بر روی هد لامپ ها است، بسیار در مواقع اضطراری مورد استفاده قرار می گیرد و می توان به 2 حالت تند و کند آن ها را تنظیم کرد و از ویژگی های هد لامپ مناسب می باشد.

ویژگی ثابت نگه داشتن مقدار نور خروجی

گونه ای هد لامپ وجود دارد که با ثابت نگه داشتن خروجی نور باعث نکات مثبتی می شود. نور افت و خیز نداشته و ذخیره سازی نیرو سبب دیر تمام شدن باتری هم می شود اما همانند هر وسیله دیگری دارای نکات منفی نیز است. نکته منفی این وسیله هم این است که اگر نور خروجی روی مقدار خاصی تنظیم شود و باتری به مرور شارژ تمام کند در زمانی که انرژی باتری از مقدار تنظیم شده پایین تر آید هد لامپ ناگهانی خاموش می شود اما در هد لامپ های معمولی با ضعیف شدن باتری نور خروجی به مرور کم می شود و به شما هشدار می دهد. در لامپ های خاص شما به ناچار مجبور می شوید در تاریکی باتری هد لامپ خود را عوض کنید.

ویژگی چراغ با نور قرمز

نور قرمز برای چشم مضر نخواهد بود و قطر مردمک انسان را کم و زیاد نخواهد کرد به همین دلیل برای پیاده روی های شبانه می توانید از هد لامپ هایی که ویژگی چراغ قرمز یا روشنایی نور قرمز دارند، استفاده کنید. این نکته در زمان خرید هد لامپ مهم می باشد.

ویژگی ضد آب بودن

دو نوع هد لامپ وجود دارند که یکی در برابر آب کم عمق مقاوم بوده و دیگری در برابر رطوبت و قطرات کم آب مقاوم هستند.

ویژگی چرخش

یکی از کاربردهای مهم دیگر هد لامپ ها قابلیت چرخشی است که برخی از آن ها دارند و به استفاده کنندگان کمک می کنند تا بدون چرخیدن و تکان دادن سرشان از این نوع قابلیت استفاده کنند همانند خواندن کتاب و یا کشیدن نقشه که به راحتی جهت لامپ را به سمت پایین می آورند.

ویژگی قفل کردن دکمه خاموش و روشن

یکی دیگر از امکانات کاربردی برخی از هد لامپ ها قفل کردن دکمه های خاموش روشن است که کمک می کند در اثر فشار الکی روشن نشوند همانند زمانی که شما در راه هستید و هد لامپ را در کوله پشتی خود گذاشته اید که در اثر فشار روشن می شود و تا به مقصد برسید باتری آن تمام شده است. نکته مهمی که باید در خرید هد لامپ به آن توجه کنید امتحان کردن دکمه خاموش و روشن هد لامپ است تا از انواع حالت های نوردهی مطلع شوید و سالم بودن دکمه را چک کنید.

انواع باتری ها

دو نوع باتری برای روشن کردن هد لامپ ها وجود دارند به نام های (لیتیومی) یا (Lithium)، شارژی (هیبرید- نیکل) یا (ان.آی.ام.اچ) یا (NiMH) و (آلکالاین) یا (Alkalines). نوع لیتیومی و شارژی آن ها در برابر آب و هوای سرد مقاوم تر هستند البته نوع شارژی در تولید روشنایی هم به کار می روند. باتری های آلکالاین هم در سفرهای طولانی که منبع برق وجود ندارد مناسب بوده زیرا در زمانی که استفاده نمی شوند شارژ را نگه می دارند. باتری های شارژی در هر حالت به مرور شارژ خود را از دست می دهند حتی اگر از آن ها استفاده نشود پس بدین ترتیب در سفرهای طولانی مدت که منبع برق وجود ندارد، مناسب نمی باشند.

جای باتری اضافی و بند کمکی (بند روی سر)

هد لامپ هایی که دارای باتری اضافی هستند بند اضافی هم دارند زیرا دارای 4 باتری هستند و وزن اضافی داشته پس سنگین می باشند و وقتی بر روی سر قرار می گیرند بر روی زمین متمایل شده و به همین دلیل است که این بند اضافی را تهیه کرده اند تا جلو وزن اضافی را بگیرد و این نکته در خرید هد لامپ مهم است. جای قرارگیری این بند بر روی کاسه سر است. اما نوع دیگری هم وجود دارد که برای نگه داشتن باتری تهیه شده و که یک کاربرد مهمی دیگری هم که دارد این است که دستری به لامپ و همینطور تعویض آن را آسان می کند. این نکات برای خرید هد لامپ مهم هستند.

منبع: همگردی
انتشار: 19 دی 1401 بروزرسانی: 19 دی 1401 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 5186

به "خرید هد لامپ ، توجه به ویژگی های مهم این وسیله مسافرتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خرید هد لامپ ، توجه به ویژگی های مهم این وسیله مسافرتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید