خلخال سرزمین چشمه و آبشار

به گزارش مجله نماشو، به دلیل نزدیکی این روستا به ماسوله و شباهت زیاد بافت این 2 روستا و بر اساس نظر کارشناسان معماری تاریخی، اهالی روستای گردشگری ماسوله از سکنه این روستا هستند که در گذشته های دور به دلیل کوچ مردم این روستا و استفاده از منطقه ماسوله به عنوان ییلاق، بخشی از جمعیت روستای کزج در آن منطقه ساکن شده و روستای ماسوله را به روش روستای کزج بوجود آورده اند.

خلخال سرزمین چشمه و آبشار

خلخال سرزمین چشمه و آبشار+ عکس

شهرستان خلخال به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه خود نقطه اتصال و پیوند توریستی و تاریخ کهن گیلان و آذربایجان محسوب می گردد.

یکی از مهمترین آثار توریستی خلخال روستای توریستی کزج است.

به دلیل نزدیکی این روستا به ماسوله و شباهت زیاد بافت این 2 روستا و بر اساس نظر کارشناسان معماری تاریخی، اهالی روستای توریستی ماسوله از سکنه این روستا هستند که در گذشته های دور به دلیل کوچ مردم این روستا و استفاده از منطقه ماسوله به عنوان ییلاق، بخشی از جمعیت روستای کزج در آن منطقه ساکن شده و روستای ماسوله را به روش روستای کزج بوجود آورده اند.

حمام نصر خلخال، با قدمتی بیش از150 سال ، شهر حامامی با 800 سال قدمت و حمام بازار متعلق به دوره صفویه ازجمله آثار تاریخی خلخال است که همه ساله مورد بازدید هزاران توریست است.

آبگرم خلخال در 22 کیلومتری شمال باختری هروآباد و به فاصله 96 کیلومتری میانه از دل زمین خارج می گردد. اطراف چشمه را سنگ آهکی و آذرین از نوع آندزیت پورفیزیک پوشانده است.

آبگرم خلخال از دسته آبهای بیکربناته سدیک گرم و گازدار است که در درمان بیماریهای مفصلی، روماتیسم و عصبی موثر است.

آبگرم گرمخانه در روستای گرمخانه و حدود 18 کیلومتری جنوب غربی خلخال، چندین چشمه آبگرم معدنی وجود دارد که درجه حرارت آنها از 30 تا 50 درجه سانتیگراد متغیر است.

آبشار نره گر در روستای اسبو از توابع بخش شاهرود شهرستان خلخال و آبشار و چشمه آق بلاغ در محدوده منطقه حفاظت شده آق داغ که مهمترین زیستگاه حیات وحش در استان اردبیل است، چشمه فنارود در جنوب شرقی روستای خوجین در دامنه کوه چهل خانی و مالان خوجین، تفرجگاه اندبیل که بیشتر به چشمه میر عدیل معروف است در پنج کیلومتری شرق مرکز شهرستان خلخال، جنگلهای بلوط و بوته های تمشک که به صورت متراکم در شمال روستای اندبیل گسترده شده اند از جلوه های بسیار زیبای طبیعی منطقه خلخال به شمارمی فرایند.

چشمه ازناو در جنوب شهر خلخال و در فاصله پنج کیلومتری از آن و در نزدیکی جاده اسالم واقع شده است و شامل کوه ازناو، چشمه ازناو و باغهای مفرح بوده و همه ساله پذیرای خیل عظیمی از توریستان است.

بلندترین نقطه این منطقه قله ازناو است که ارتفاعی حدود 2350 متر از سطح دریا دارد که از پای این قله و در شمال شرقی آن چشمه آب خارج می گردد که به چشمه ازناو معروفیت دارد.

وجود این چشمه و ظرفیت آبدهی بالا و دائمی آن در طول سال باعث پدید آمدن باغهای مفرح در امتداد آن شده است.

به سبب وجود پنج غار طبیعی بزرگ و کوچک در سازه های آهکی، شرایط زیستگاهی بسیار مناسبی در این منطقه برای زندگی انواع حیوانات و پرندگان وحشی از جمله کل و بز وحشی و کبک و ... بوجود آمده که منطقه را به مکان توریستی تبدیل می نماید.

زبان مردم بخش مرکزی و عمده روستاهای این شهرستان ترکی آذربایجانی بوده در بعضی از روستاها و بخشها، زبانهای تاتی، تالشی و کردی نیز رواج دارد.

منبع:باشگاه خبرنگاران

ارسال به وسیله کاربر محترم سایت : hasantaleb

منبع: راسخون
انتشار: 4 تیر 1401 بروزرسانی: 4 تیر 1401 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 2231

به "خلخال سرزمین چشمه و آبشار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خلخال سرزمین چشمه و آبشار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید