در دومین سفر مستندسازان به معدن چه گذشت؟

به گزارش مجله نماشو، مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در نشست با مسئولان معدن گل گهر سیرجان که با حضور جمعی از مستندسازان سینمای ایران برگزار گردید، گفت: فیلم مستند بعنوان یک هنر- رسانه می تواند بهترین کارکرد را در توسعه صنعت معدن و صنایع معدنی کشور ایفا نماید.

در دومین سفر مستندسازان به معدن چه گذشت؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، اواخر هفته گذشته جمعی از مستندسازان سینمای ایران همراه با مدیران مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، با سفر به شهر سیرجان کرمان، از معدن سنگ آهن گل گهر بازدید کردند.

سیدمحمدمهدی طباطبایی نژاد در نشستی که با حضور مسئولان معدن گل گهر سیرجان و مستندسازان سینمای ایران برگزار گردید، در سخنانی اظهار کرد: این سفر حاصل هدف مشترک مرکز گسترش سینمای مستند و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران [ایمیدرو] است که به این نتیجه رسیدند تا سفرهای دوره ای مستندسازان به معادن کشور و فراوری مشترک فیلم مستند در حوزه صنعت و معدن را جدی بگیرند.

وی اضافه کرد: سال های سال است که هنر در کنار صنعت قرار گرفته و فیلم های صنعتی از دهه 40 یا قبل تر، پابه پای صنعت و تکنولوژی در کشور پیش آمده اند؛ اما چیزی که در حوزه مستند، کمی از آن غفلت گردیده، موضوع مهم معدن و صنایع معدنی است. موضوعی به عنوان یک مجموعه ارزش اضافه نموده که می تواند اشتغالزا و ثروت آفرین بوده و باعث توسعه کشور گردد.

طباطبایی نژاد توضیح داد: مهمترین اتفاق ها و کوشش ها و گسترده ترین فعالیت ها اگر تبدیل به هنر- رسانه نشوند، نه دیده و شنیده می شوند، نه ماندگار باقی می مانند. به این معنا فیلم مستند بعنوان یک هنر- رسانه می تواند بهترین کارکرد را در توسعه صنعت معدن و صنایع معدنی ایران ایفا نماید.

مدیرعامل مرکز گسترش ادامه داد: از آقای کرباسیان مدیریت محترم سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران سپاسگزاریم که به این مهم توجه کردند و شرایطی فراهم آوردند که مستندسازان ما به این موضوع توجه نمایند. قرار ما این است که در یک پروسه زمانی کوتاه، ضمن مرور مستندهای منتخب حوزه معدن و صنایع معدنی در بخش ویژه دوازدهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت، ساخت 5 تا 10 فیلم مستند موضوعی را در دستور فراوری مشترک قرار دهیم.

طباطبایی نژاد شرح داد: این سفرها برای مستندسازان، یک سفر انگیزشی است و با حمایت مرکز گسترش و ایمیدرو، انشاءالله منجر به فراوری آثار موثر و ماندگار با موضوع معدن و صنایع معدنی گردد.

وی تاکید کرد: البته سینمای مستند قرار نیست مُبلغ و به یک معنا تمجیدگر آنچه رخ داده باشد؛ بلکه بعنوان یک ابزار موثر می بایست با نگاه منتقدانه و مشوقانه، به ارتقاء آن یاری کند. مثل بحث صنعت و محیط زیست که همواره مورد توجه مستندسازان است.

طباطبایی نژاد در خاتمه، ضمن اشاره به مفهوم توسعه پایدار و ضرورت توجه مستندسازان به این مهم اظهار کرد: در تعریف توسعه پایدار دو کلید واژه داریم؛ حداکثر بهره برداری از منابع با حداقل خسارت به منابع برای استفاده آیندگان و دوستان باید توجه داشته باشند که در ساخت این آثار مستند، از زاویه توسعه پایدار به صنعت نگاه نمایند.

فرهاد ورهرام در این نشست ضمن اشاره به تاریخچه ساخت فیلم های مستند صنعتی در جهان و ایران، مطرح کرد که در همه جای جهان صنعت پشت سینمای مستند است و از این مدیوم استفاده می نماید، چون به جریان فراوری صنعت یاری می نماید؛ اما ساخت فیلم های صنعتی نباید در جهت خط فراوری و معرفی کارخانه و در کل یک اثر سفارشی باشد.

آرش اسحاقی هم به بحث آموزش در مجموعه گل گهر اشاره نمود و بر لزوم انگیزه مدیران و کارگران با ساخت و نمایش فیلم های مستند تاکید کرد.

مشخص کریم الدینی نیز در این جلسه گفت: ذهنیت من از فیلم های مستند صنعتی این است که مجموعه ای مثل گل گهر نیاز به گزارش عملکرد دارد تا خود را برای مشتریان پرزنت کند. پس بحث اصلی معنای فیلم مستند صنعتی است؛ مثلاًَ با گسترش فضای مجازی، اطلاع عمومی از مسائل محیط زیست زیاد گردیده و امروزه برای مردم این سوال مطرح است که صنعت مهمتر است یا محیط زیست! لذا در این زمینه بحث فرهنگ سازی بسیار اهمیت دارد که فیلم مستند می تواند کارگشا باشد.

سودابه مجاوری هم اظهار کرد: برای این هدف بزرگ فراوری 5 تا 10 فیلم مستند کافی نیست. انتظار ما این است که شما با این سرمایه و امکانات، یک حرکت فرهنگی ایجاد کنید. باید مدیران شرکت آموزش داده شوند که چگونه فرهنگ سازی نمایند، بودجه در اختیار مستندسازان قرار دهند و نگان کلان داشته باشند.

در ابتدای این نشست، ابوذر حلوایی پور مدیر روابط عمومی و بین الملل گل گهر در شرحاتی خطاب به مستندسازان، به معرفی شرکت معدنی و صنعتی گل گهر سیرجان و فعالیت های هنری، فرهنگی، اجتماعی این مجموعه پرداخت.

تدوین منشور مسئولیت اجتماعی، افتتاح بزرگ ترین مجموعه ورزشی منطقه که در بسیاری از رشته های ورزشی فعال است، ایجاد کمربند سبز، بازسازی تنها سینمای شهر سیرجان، حمایت از نخبه ها و هنرمندان شهر سیرجان و استان کرمان، انتشار 7 رسانه داخلی، استانی و کشوری، مراحل انتقال آب خلیج فارس به گل گهر که تا اواخر سال 98 به بهره برداری می رسد و... برخی از فعالیت های شرکت معدنی و صنعتی گل گهر است.

این دومین برنامه بازدید مستندسازان از معادن کشور بود که با مشارکت سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اجرا شد. پیش از این، جمعی دیگر از مستندسازان، از معدن مس سونگون تبریز بازدید نموده بودند. قرار است این برنامه در ماه های آینده با حضور سایر مستندسازان و در معادن دیگر ایران ادامه یابد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 تیر 1401 بروزرسانی: 4 تیر 1401 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 2535

به "در دومین سفر مستندسازان به معدن چه گذشت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در دومین سفر مستندسازان به معدن چه گذشت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید