روستای دیزباد؛ روستایی با مردمانی خون گرم در نیشابور

به گزارش مجله نماشو، ایران دارای روستاهای فراوانی بوده که هر کدام عجایبی را در دل خود جای داده اند؛ عجایبی که بعضی از آنها ثمره تمدنی کهن هستند و بعضی دیگر برگرفته از طبیعتی خدادادی. روستای دیزباد، روستایی است که با داشتن مردمانی باسواد، به سواد اهالی کهن خود می بالد و همین مردمان با فرهنگ و دارای سواد چنان قوانین شگفت انگیزی را وضع نموده اند که در سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسید. با ما در این مقاله خواندنی و جالب همراه باشید تا بدانید روستای دیزباد کجاست و از مذهب مردم دیزباد نیشابور آگاهی یابید.

روستای دیزباد؛ روستایی با مردمانی خون گرم در نیشابور

فهرست مطالب

تاریخچه تاسیس اولین مدرسهتفکیک زباله وقتی که هنوز کسی تفکیک نمی کردمحصولات کشاورزی ژن خوباعتقادات و باورهاموقعیت مکانی

تاریخچه تاسیس اولین مدرسه

این روستای متمدن در طی تاریخ خود مشاهیر فراوانی را به سرزمین ایران ارزانی داشت؛ افرادی چون محمد فدایی خراسانی، شاعر و نویسنده قرن 12 هجری قمری و امام قلی خاکی خراسانی، شاعر قرن 11 هجری قمری. براساس مقاله روستای دیزباد کجاست باید بدانید که مردم منطقه مفتخرند که در سال 1312 هجری شمسی نخستین مدرسه را در این روستا احداث و نام زیبنده ناصرخسرو را بر سر در آن نهاده اند.

تفکیک زباله وقتی که هنوز کسی تفکیک نمی کرد

مردم روستای دیزباد بالا از دیرباز به تفکیک زباله های خود اندیشیده اند و سالیان درازی است که با این کار، فرهنگ و مذهب مردم دیزباد نیشابور را به رخ جهانیان می کشند. ریختن زباله در این منطقه ممنوع بوده و اهالی تعصب عجیبی در پاک بودن مکان زندگی خود دارند.

محصولات کشاورزی

محیط زیست زیبا و پاک این منطقه، محلی است برای عاشقان محیط زیست. در کنار گپ و گفت با مردمان باسواد و اهل فرهنگ این روستا، می توانید بهترین نوع گیلاس و گردوی ارگانیک را تهیه کنید و از مزه واقعی آنها لذت ببرید. درختان سر به فلک کشیده و پرندگان فراوانی هم که با خیالی آسوده از شکار نشدن در این محیط دلچسب آواز می خوانند، هر بیننده ای را مسحور و مجذوب خود می نمایند.

ژن خوب

در بدو ورود به این روستای متمدن، با نمادی روبرو می شوید که بی تردید باعث تعجب و شگفتی شما خواهد شد؛ نمادی به شکل DNA که درهم تنیده و به آسمان رفته است. براساس مقاله روستای دیزباد کجاست باید بدانید که بالای این نماد زیبا، آشیانه ای از یک پرنده قرار داشته که همگی حکایت از فرهنگ و تمدن در میان این مردمان باسواد دارند. ژن خوب میان اهالی این منطقه در جریان بوده و حفاظت از محیط زیست و پرندگان و جانوران کاری است که در خون تک تک اهالی آن جریان دارد. مردمان روستا شعاری نیز دارند که سرشار از مهر و عاطفه است؛ مبادا شکار، مبادا تبر بر درخت و بهار، محیط زمین را نکو پاک دار.

اعتقادات و باورها

تکه چوبی بر آب

در روستای دیزباد بالا هرکس که استخری می سازد، حتما باید در میان آن چند تکه چوب بیندازد؛ قانونی که در نگاه اول بسیار عجیب است، اما مردمان باسواد و متمدن این روستا معتقدند وجود تکه های چوب باعث می گردد تا پرندگان تشنه بدون هراس از غرق شدن آب بنوشند.

برای شخم زدن از گراز استفاده کن

در روستای دیزباد بالا، شخم زدن زمین با تراکتور ممنوع بوده و گرازهای وحشی این وظیفه مهم را برعهده دارند. مردمان با سواد و متمدن این منطقه در فصل شخم، زیر خاک سیب زمینی و آلو قطره طلا پنهان می نمایند و منتظر می مانند تا گرازها برای پیدا کردن آذوقه زمین را بکاوند. این کاوش هم برای گرازها غذا می گردد هم برای کشاورزان شخم زنی؛ شخم زدنی کم هزینه و کاملا طبیعی.

سم پاشی درختان با پرندگان

مردمان باسواد و متمدن روستای دیزباد بالا می دانند که درختان بلند آشیانه پرندگان بوده و پرندگان برای احساس امنیت بیشتر بر بلندای درختان آشیانه می سازند. اهالی این روستا معتقدند که پرندگان با خوردن کرم درختان گیلاس و گردو، آفت را دور می نمایند و سم پاشی توسط طبیعت صورت می گیرد. دیگر هم نیازی به سموم شیمیایی برای آفت کشی ندارند.

خانه با آشیانه

تمام خانه های روستای دیزباد بالا باید دارای آشیانه برای پرندگان باشند. مردمان باسواد و متمدن روستای دیزباد بالا می گویند اگر حال پرندگان خوب باشد، حال ما هم خوب است. آواز پرندگان تنها بخشی از دلیل خوب بودن حال اهالی این روستا است و دلیل مهمتر این هست که ازدیاد پرندگان یعنی ازدیاد پرواز و داشتن کود بهتر و زمین حاصلخیزتر.

موانع طبیعی جای شکار

هنگام بار دادن محصولات معمولا هجوم گرازهای وحشی یکی از مصیبت های کشاورزان است. این حیوانات به درختان هم آسیب می رسانند. اما، براساس مقاله مذهب مردم دیزباد نیشابور باید بدانید که شکار گراز در روستای دیزباد بالا ممنوع است. مردمان باسواد و متمدن این منطقه برای جلوگیری از مزاحمت و خسارات گرازهای وحشی از موانع طبیعی استفاده می نمایند و کسی حق آسیب زدن به گرازها را ندارد.

موقعیت مکانی

برای رسیدن به این بهشت زیبا، باید وارد جاده نیشابور-مشهد شوید و در 62 کیلومتری مشهد و بعد از گذر از رباط فخر داوود، به سمت راست گردش کنید. بعد از گذشتن از 13 کیلومتر و دیدن توربین های بادی، به دامنه های جنوبی رشته کوه بینالود خواهید رسید. به روستای پلکانی و بی نظیر دیزبالا باد خوش آمدید!

منبع: همگردی
انتشار: 1 تیر 1400 بروزرسانی: 1 تیر 1400 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 1733

به "روستای دیزباد؛ روستایی با مردمانی خون گرم در نیشابور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای دیزباد؛ روستایی با مردمانی خون گرم در نیشابور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید