روسیه وام 500 میلیون دلاری به بلاروس می دهد

به گزارش مجله نماشو، -ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه برای دومین بار در 48 ساعت گذشته با الکساندر لوکاشنکو همتای بلاروسی خود ملاقات و طرف روس با وام 500 میلیون دلاری به مینسک موافقت کرد.

روسیه وام 500 میلیون دلاری به بلاروس می دهد

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی روسیه گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه روز یکشنبه از ملاقات پوتین و لوکاشنکو در شهر بندری سوچی در ساحل دریای سیاه اطلاع داد.

در این ملاقات دو طرف درخصوص همکاریهای مالی و بازرگانی روسیه و بلاروس و مبارزه با ویروس کرونا گفت و گو و گفتگو کردند.

دو طرف توافق کردند که روسیه وام جدیدی به بلاروس به مبلغ 500 میلیون دلار واگذار کند و این وام تا خاتمه ماه ژوئن (تا دو هفته دیگر) در اختیار بلاروس قرار خواهد گرفت.

روسیه در تابستان سال گذشته با اعطای وام یک و نیم میلیارد دلاری به بلاروس موافقت کرد که یک میلیارد دلار از این وام پرداخت شد.

به گفته سخنگوی رئیس جمهوری روسیه، پوتین و لوکاشنکو در ملاقات امروز درخصوص سرنوشت سوفیا ساپگی تبعه روس دستگیر شده در بلاروس که به همراه رومان پروتاسویچ خبرنگار بلاروسی مخالف دولت در فرود اجباری هواپیمای ریان ایر در مینسک در روز 23 ماه می بازداشت شد هم گفت و گو کردند.

روز دوم خرداد (23 مه) به دستور آلکساندر لوکاشنکو رییس جمهوری بلاروس یک جنگنده نیروی هوایی بلاروس، هواپیمای مسافربری متعلق به شرکت رایان ایر را وادار به فرود کرد. این هواپیما با 123 مسافر از آتن راهی ویلنیوس، مرکز لیتوانی بود.

بر اساس گزارش رسانه های بلاروس، لوکاشنکو دستور رهگیری و فرود اجباری هواپیمای مسافربری را بر پایه خبری مبنی بر حمل بمب به وسیله هواپیمای مسافربری صادر نموده است. ماموران امنیتی در هواپیما بمبی نیافتند اما توانستند رومان پروتاسویچ را دستگیر نمایند.

این وبلاگ نویس یکی از سرسخت ترین مخالفان لوکاشنکو به تعداد می رود و در لیتوانی زندگی می نماید. نهادهای امنیتی بلاروس او را در لیست تروریست های خطرناک قرار داده اند. هواپیمای بوئینگ 737-800 رایان ایر عصر یکشنبه پس از چند ساعت توقف مینسک را به مقصد لیتوانی ترک کرد.

پوتین روز گذشته به مدت 5 ساعت با لوکاشنکو در سوچی مذاکره کرد.

رئیس جمهوری روسیه در آن ملاقات با الکساندر لوکاشنکو همتای بلاروسی خود بر حمایت از این کشور و توسعه همکاریها با آن تاکید نمود.

از دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری روسیه، پوتین در ملاقات با لوکاشنکو در اقامتگاه رسمی خود به نام بوچارو روچی، اقدامات کشورهای غربی علیه بلاروس را اوج احساسات خواند و گفت که بدون این رویداد هم مسکو و مینسک موضوعات زیادی برای مذاکره دارند.

رئیس جمهوری روسیه با انتقاد از رفتار کشورهای غربی و هیاهویی که پیرامون مساله فرود اجباری هواپیمای ریان ایر در مینسک برپا شده است گفت که هواپیمای حامل اوو مورالس رئیس جمهوری سابق بولیوی در اروپا مجبور به فرود کردند و وی مدتی از هواپیما خارج شد اما در ان زمان همه کشورهای غربی در خصوص این حادثه سکوت کامل کردند.

وی در ادامه ملاقات گفت: در سه ماهه نخست امسال میلادی روسیه شریک تجاری و مالی اصلی بلاروس بود و حجم مبادلات بازرگانی دو کشور با رشد18.4 درصد رشد داشت.

پوتین اعلام کرد که امروز میخاییل میشوستین نخست وزیر روسیه در مینسک بسر می برد و در اجلاس نخست وزیران کشورهای عضو جامعه همسود شرکت کرد.

به گفته پوتین، نتایج مثبت در همکاریهای روسیه و بلاروس در جهات و عرصه های مختلف بدست آمده است و توسعه همکاریهای مالی و بازرگانی دو کشور در مرکز توجه ملاقات امروز قرار گرفته است.

رئیس جمهوری بلاروس هم با استقبال از افزایش حجم مبادلات بازرگانی کشورش با روسیه اعلام کرد که تا پیش از همه گیری ویروس کرونا، مبادلات بازرگانی دو کشور به 35 میلیارد دلار رسیده بود.، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 28 تیر 1400 بروزرسانی: 28 تیر 1400 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 1780

به "روسیه وام 500 میلیون دلاری به بلاروس می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روسیه وام 500 میلیون دلاری به بلاروس می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید