علائم تب اسکارلت و نحوه درمان آن

به گزارش مجله نماشو، در ادامه اطلاعات کاملی پیرامون دلایل بروز تب اسکارلت، روش تشخیص آن و راه های درمان و پیشگیری ارائه خواهد شد.

علائم تب اسکارلت و نحوه درمان آن

1. آیا تب اسکارلت در نوزادان رایج است؟

نه، تب اسکارلت در نوزادان به ندرت دیده می گردد، زیرا بدن نوزاد با آنتی بادی های سیستم ایمنی بدن مادر در بدو تولد محافظت می گردد. اما بچه ها بین 2 تا 10 سال در معرض ابتلا به تب اسکارلت قرار دارند. خوشبختانه بچه ها در این سن قادر به مصرف آنتی بیوتیک برای درمان این بیماری هستند.

2. چه عاملی موجب بروز تب اسکارلت در بچه ها می گردد؟تب اسکارلت یک عفونت دستگاه تنفسی است که به وسیله باکتری استرپتوکوکوس گروه A. ایجاد می گردد. باکتری از راه گلو وارد بدن شده و سمی را وارد جریان خون می نماید که موجب بروز دانه های قرمز رنگ می گردد. اگر پوست کودک را در آن منطقه لمس کنید، حالت زبر و سمباده ای دارد.

3. آیا تب اسکارلت در نوزادان و بچه ها مسری است؟بله، تب اسکارلت مسری است. البته عفونت از راه گلو منتقل می گردد نه التهابات پوستی. مایعات بدن، مخاط، عطسه و سرفه فرد بیمار، موجب پخش شدن باکتری در فضا می گردد. عفونت هم چنین از راه حوله مشترک، ملحفه تخت و تماس پوستی هم منتقل می گردد.

اگر بچه ها بزرگتر در خانه به تب اسکارلت مبتلا شده اند، مراقبت های بهداشتی لازم را تا حد امکان انجام دهید تا نوزادتان به این بیماری دچار نگردد. مراقب باشید تا با ظهور اولین نشانه ها به پزشک مراجعه کنید.

4. نشانه های تب اسکارلت در بچه ها و نوزادان چیست؟اولین نشانه تب اسکارلت در نوزادان و بچه ها بالا رفتن دمای بدن (بیش از 38.3 درجه سانتی گراد) و احساس گلو درد است. در فاصله یک یا دو روز دانه های قرمز رنگ روی پوست ظاهر می شوند.

ابتدا بر روی زبان دانه های سفید رنگ ظاهر می گردد. کم کم زبان به رنگ قرمز روشن به شکل توت فرنگی در می آید.

جوش ها و دانه های قرمز رنگ با میزان 1-2 میلی متر از گلو به سمت پایین بدن پخش می شوند. دانه ها به سمت دست ها و پا ها توسعه می یابند.

التهابات پوستی در تمام بدن، بجز صورت پخش می شوند. صورت قرمز رنگ می گردد و پوست در نقاطی که ملتهب شده، اگر فشرده گردد، سفید رنگ می گردد.

ممکن است جوش ها با احساس خارش همراه باشند.

رگه های قرمز در محل تجمع دانه های قرمز رنگ ایجاد می گردد؛ خصوصا در آرنج ها.

بزرگ شدن و قرمز شدن لوزه ها هم از دیگر نشانه های تب اسکارلت در نوزادان است که موجب تورم گلو می گردد.

از دیگر نشانه ها می توان به بی اشتهایی، استفراغ، تهوع، تب و لرز و بدن درد اشاره نمود.

دانه های قرمز معمولا از روز سوم به بعد، ناپدید می شوند و پوست در آن نواحی شروع به پوست اندازی می نماید. تب در روز های سوم تا پنجم بیماری فروکش می نماید، اما گلو درد تا مدتی ادامه دارد.

5. تب اسکارلت چگونه تشخیص داده می گردد؟تب، گلو درد و التهابات پوستی نشانه های این بیماری هستند. با مشاهده این علائم به سرعت به پزشک مراجعه کنید تا پوست و گلوی کودک را معاینه کند. یک آزمایش خون ساده می تواند باعث تشخیص سریع بیماری گردد. با مثبت بودن نتیجه آزمایش، درمان بیماری شروع می گردد.

6. درمان تب اسکارلت در بچه ها و نوزادان چگونه است؟درمان تب اسکارلت با مصرف 10 روزه آنتی بیوتیک امکان پذیر است. اگرچه بهبود گلو درد و تورم لوزه ها ممکن است چند هفته طول بکشد.

پس از 24 ساعت مصرف آنتی بیوتیک، بیمار دیگر ناقل عفونت نیست. ممکن است بیماری در کمتر از 10 روز بهبود یابد. اما تکمیل دوره درمان، جهت بهبودی کامل لازم است. اگر 48 ساعت پس از مصرف اولین آنتی بیوتیک تب نوزاد کاهش پیدا نکرد، بایستی به پزشک مراجعه کرد.

7. عوارض جانبی تب اسکارلت در نوزادان چیست؟تب اسکارلت در نوزادان به ندرت موجب عفونت سینوس و گوش و مننژیت می گردد. هم چنین ممکن است چند هفته بعد منجر به کلیه درد، آبله مرغان و یا تب رماتیسمی گردد.

8. چگونه از نوزاد مبتلا به تب اسکارلت مراقبت کنیم؟دمای اتاق را در حالت استاندارد نگه دارید، نه خیلی سرد و نه خیلی گرم.

لباس اضافه بر تن نوزاد نپوشانید.

بدن نوزاد را هیدراته نگاه دارید و مایعات زیاد به او بدهید.

از پنکه برای خنک کردن نوزاد استفاده نکنید، یک جریان هوای آرام در اتاق کافی است.

دستمال خیس سرد روی بدن نوزاد نگذارید. اگر دستمال خیلی سرد باشد، رگ های خونی زیر پوست منقبض می شوند و حرارت بدن در زیر پوست گیر می افتد و بدن خنک نمی گردد. هم چنین تماس پوست نوزاد با دستمال سرد حس ناخوشایندی به او می دهد.

از بخور سرد برای مرطوب کردن هوای اتاق بهره ببرید.

مایعات و غذا های نرم به نوزاد بدهید، زیرا گلو درد عمل بلعیدن را برایش دردناک می نماید.

9. چگونه از پخش باکتری تب اسکارلت در منزل جلوگیری کنیم؟تب اسکارلت بیماری ای مسری است و برای جلوگیری از پخش شدن این عفونت در میان اعضای خانواده، باید مسایل زیر را رعایت کرد.

لوازم شخصی، لوازم حمام و لباس های نوزاد را بطور جداگانه نگاه دارید. آن ها را قبل و بعد از استفاده کامل بشویید.

اگر کودکتان به تب اسکارلت مبتلا است، او را به مهد کودک نفرستید.

بینی و دهان کودک را هنگام سرفه و عطسه با دستمال بپوشانید تا باکتری در هوا پخش نگردد. شستشوی مداوم دست ها با صابون، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

ناخن های نوزاد را کوتاه کنید تا التهابات پوستش را نخراشد.

با انجام مراقبت های لازم، از توسعه بیماری در منزل جلوگیری کنید. خوشبختانه، افراد بیش از یک بار به تب اسکارلت مبتلا نمی شوند و پس از یکبار مبتلا شدن نسبت به آن مصون می شوند. با مصرف آنتی بیوتیک این بیماری به راحتی درمان می گردد و جای نگرانی نیست.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 1907

به "علائم تب اسکارلت و نحوه درمان آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم تب اسکارلت و نحوه درمان آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید