فراز و فرود رتبه دانشجو فرستی ایران در دنیا آنالیز شد

به گزارش مجله نماشو، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری، پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری از انتشار نخستین سالنامه مهاجرتی ایران اطلاع داد و گفت: در این سالنامه آخرین آمار و اطلاعات موجود در حوزه های مهاجرتی در اختیار مخاطبان قرار می گیرد. این اقدام را باید گامی ارزشمند برای قرار دریافت ایران در میان کشورهایی که به شکلی نظام مند به تدوین و انتشار داده های مهاجرت اقدام نموده اند، دانست.

فراز و فرود رتبه دانشجو فرستی ایران در دنیا آنالیز شد

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی مدارو، کالج ها و دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.

وی گفت: اطلاعات این سالنامه حوزه های گوناگون مهاجرتی را شامل می گردد که در فصل های مختلف با ارائه اطلاعات دقیق به آن پرداخته شده است. آماری چون جمعیت ایرانیان خارج از کشور، جا به جایی های دانشجویی، مهاجرت های کاری. البته اطلاعات مهاجرت های اجباری- پناهجویی مبتنی بر منابع داخلی و گزارشات مرجع بین المللی که می تواند برای مسئولان اجرائی و محققان این حوزه بسیار مفید باشد، در آن موجود است.

ارائه اطلاعاتی جامع در حوزه جمعیت مهاجران ایرانی

رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: این سالنامه که توسط رصدخانه مهاجرت ایران زیر مجموعه پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف تدوین شده حاوی اطلاعات جامع مربوط به جمعیت مهاجران ایرانی در نقاط مختلف دنیا به همراه سهم جمعیت مهاجران ایرانی از سبد جمعیت مهاجران دنیا بر اساس شاخص های مختلف است.

به گفته کرمی، در این سالنامه مخاطبان با آخرین شرایط و فرایند جابه جایی بین المللی دانشجویان ایرانی در طول چند دهه مختلف با اتکا بر آخرین منابع موجود قابل استناد آشنا می شوند. البته شرایط فراز و فرود رتبه دانشجو فرستی ایران در دنیا، جمعیت دانشجویان بین المللی مشغول به تحصیل در ایران، نرخ بازگشت متخصصان و فارغ التحصیلان ایرانی به داخل کشور، شاخص خالص چرخش نخبگان ایرانی از سرفصل های مهم این سالنامه است.

ارائه اطلاعات مفید مهاجرتی

کرمی با اشاره به اینکه مطالعه این سالنامه اطلاعات مفید دیگری را در اختیار مخاطب قرار می دهد، اضافه نمود: در این زمینه می توان به آخرین شرایط تعداد دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در دانشگاه های کشور آمریکا به عنوان مهمترین مقصد تحصیلی دانشجویان بین المللی در دنیا و ایران، فرایند صدور انواع ویزاهای تحصیلی همراه با تعداد و صندلی جمعیت دانشجویان ایرانی در دانشگاه برتر آمریکا و دنیا در مقایسه با دیگر کشورهای دانشجو فرست به این کشور اشاره نمود.

مشاور معاون علمی و فناوری اعلام کرد: در این میان نکته مهمی وجود دارد، برای نخستین بار اطلاعات بسیار جامعی از شرایط ایران در مهاجرت های اجباری و پناهجوئی (ورودی و خروجی) در آن آمده است که می تواند برای دستگاه های اجرائی و افراد محقق و دانشگاهی جذاب و قابل استفاده باشد.

گامی ارزشمند برای توجه جدیدی تر نهادهای بین المللی

کرمی انتشار سالنامه آماری مهاجرت ایران از بعد بین المللی را گامی مهم و ارزشمند دانست و گفت: برداشتن این گام، صندلی کشور ایران در میان کشورهای در حال توسعه که برای سیاستگذاری و مدیریت هدفمند مهاجرت های بین المللی در کوشش هستند را برجسته تر می نماید. همچنین چنین اقداماتی می تواند در راستای میثاق نامه دنیای مهاجرت های امن و نظام مند زمینه توجه جدی تر سازمان ها و نهادهای بین المللی از جمله سازمان بین المللی مهاجرت را به منظور ارائه حمایت های اقتصادی و معنوی بیشتر به ایران فراهم کند.

به گفته کرمی، سالنامه آماری مهاجرت ایران با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همکاری مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری با همکاری گروه کثیری از محققان، دست اندرکاران و فعالان حوزه مهاجرت های بین المللی در کشور توسط رصد خانه مهاجرت ایران تهیه شده است. مقرر است این سالنامه بصورت منظم و سالیانه به روز رسانی گردد و از این منظر بعنوان مرجع علمی معتبر برای تحلیل و سیاستگذاری در حوزه مهاجرت خواهد بود. امید است تدوین این سالنامه بعنوان یک گام موثر و فراگیر در حوزه مطالعات مهاجرتی در کشور باشد. این سالنامه اوایل هفته آینده با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری رونمایی می گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 24 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 1197

به "فراز و فرود رتبه دانشجو فرستی ایران در دنیا آنالیز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراز و فرود رتبه دانشجو فرستی ایران در دنیا آنالیز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید