فرودگاه مهرآباد و ساخت ترمینالی جدید توسط ایتالیایی ها

مدیر عامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با تشریح جزئیات امضای سند همکاری با فرودگاه میلان ایتالیا برای ساخت ترمینال جدید مسافری در فرودگاه مهرآباد گفت: در صورت تبدیل این تفاهم نامه به قرارداد، یک ترمینال مسافری با مساحت 80 هزار مترمربع در فرودگاه مهرآباد احداث می گردد.

فرودگاه مهرآباد و ساخت ترمینالی جدید توسط ایتالیایی ها

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با تور ایتالیا همراه شوید.

رحمت الله مه آبادی با اشاره به جزئیات امضای تفاهم نامه با فرودگاه میلان برای احداث ترمینال مسافری در فرودگاه مهرآباد و امضای تفاهم نامه با شرکت ویتالی ایتالیا برای ساخت ترمینال مسافری در فرودگاه تبریز اظهار کرد:

طی هفته گذشته یک تفاهم نامه با فرودگاه میلان ایتالیا به عنوان یکی از فرودگاه های معتبر و مجهز اروپا برای سرمایه گذاری، طراحی و احداث یک ترمینال بزرگ مسافری در فرودگاه بین المللی مهرآباد به مساحت 120 هزار متربع منعقد شد که در فاز نخست، این ترمینال به وسعت 80 هزار مترمربع احداث و مورد بهره برداری قرار می گیرد و در آینده نیز به تناسب احتیاج تا 120 هزار مترمربع توسعه می یابد.

وی با بیان اینکه با بهره برداری از این ترمینال مسافری ظرفیت اعزام و پذیرش مسافر در فرودگاه بین المللی به 2 برابر وضع موجود افزایش می یابد، اضافه کرد:

در حال حاضر ظرفیت اعزام و پذیرش در فرودگاه بین المللی مهرآباد سالانه حدود 14 میلیون مسافر است که با احداث ترمینال جدید مسافری با ظرفیت 80 هزار مترمربع، به همین میزان به ظرفیت مسافری این فرودگاه اضافه کرده می گردد.

250 میلیون یورو؛ برآورد سرمایه گذاری ساخت ترمینال جدید در فرودگاه مهرآباد

مدیر عامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران برآورد سرمایه گذاری ساخت ترمینال مسافری جدید در فرودگاه بین المللی مهرآباد را 250 میلیون یورو خاطرنشان کرد و ادامه داد: در کنار این ترمینال، فضاسازی و ساخت پارکینگ برای 6 هزار دستگاه خودرو نیز در نظر گرفته شده است.

مه آبادی، احداث ترمینال مسافری در فرودگاه بین المللی مهرآباد با سرمایه گذاری خارجی را بزرگ ترین رویداد توسعه ای در صنعت فرودگاهی بعد از انقلاب بیان کرد و گفت:

البته این سند همکاری ها باید بعد از جلسات کارشناسی و آنالیز ابعاد مختلف به قرارداد تبدیل گردد تا جنبه اجرایی داشته باشد، چرا که در جلسات فنی و تخصصی باید مدل و فرآیندهای سرمایه گذاری، ساختار و چگونگی اجرای پروژه ها معین شوند.

وی همچنین درباره جزئیات امضای سند همکاری با شرکت ویتالی ایتالیا برای توسعه فرودگاه بین المللی تبریز گفت:

بر اساس این تفاهم نامه یک ترمینال مسافری در فرودگاه بین المللی تبریز با مساحت 50 هزار مترمربع طراحی می گردد که در فاز نخست 20 هزار مترمربع از این ترمینال احداث و به بهره برداری می رسد و در صورت احتیاج امکان توسعه آن تا 50 هزار مترمربع در آینده نیز وجود دارد.

مه آبادی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری این دو پروژه به طور کامل توسط طرف خارجی انجام می گردد اضافه کرد: سرمایه گذاری توسط طرف خارجی، انتقال دانش فنی در حوزه ساخت و توسعه فرودگاه و استفاده از تجارب جهانی اهم اهداف در تبدیل این تفاهم نامه ها به قرارداد هستند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، همچنین برآورد اولیه سرمایه گذاری برای ساخت ترمینال مسافری در فرودگاه بین المللی تبریز را 50 میلیون یورو بیان کرد و گفت:

زمان اجرای ترمینال فرودگاه بین المللی مهرآباد 2 تا 3 سال بعد از انعقاد قرارداد و زمان اجرای ترمینال فرودگاه بین المللی تبریز یک تا یک سال ونیم بعد از انعقاد این قرارداد است.

وی درباره زمان تبدیل این تفاهم نامه ها به قرارداد گفت:

مذاکرات سرمایه گذاری عموما مذاکرات حساس و فشرده ای محسوب می شوند و تفاهم نامه های امضا شده حداکثر تا 6 ماه آینده باید به قرارداد تبدیل شوند. البته در صورتی این تفاهم نامه ها به قرارداد تبدیل می شوند که منافع ملی و مردم تأمین گردد، اما در صورتی که خواسته های ما در مذاکرات لحاظ نشوند، هیچ تضمینی برای تبدیل این تفاهم نامه ها به قرارداد نیست.

مدیر عامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه با شرکای مختلفی برای سرمایه گذاری در صنعت فرودگاهی در حال مذاکره هستیم، بر استفاده از ظرفیت کشورهای مختلف برای سرمایه گذاری در فرودگاه ها تأکید و اظهار کرد:

به رغم امضای توافقنامه های یاد شده و انجام مذاکرات برای تبدیل این موافقتنامه ها به قرارداد؛ ارزیابی پیشنهاد سایر سرمایه گذاران بین المللی نیز به طور موازی در جریان است تا اگر به هر دلیلی تبدیل بعضی توافقنامه ها به قرارداد به صرفه و صلاح تشخیص داده نشد، فرصت های دیگر سرمایه گذاری را از دست ندهیم و همچنین رقابت سرمایه گذاران جهت ارائه مناسب ترین پیشنهادها را تا زمان نهایی شدن مذاکرات و عقد قرارداد حفظ کنیم.

وی از برنامه های شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران برای ساخت فرودگاه های جدید در اهواز و بوشهر با توجه به اشباع شدن ظرفیت این فرودگاه ها اطلاع داد و گفت: طرح های مختلفی برای احداث فرودگاه های جدید در اهواز و بوشهر و توسعه فرودگاه های موجود کشور در دستور کار است که در این زمینه با سرمایه گذاران بین المللی مذاکره می کنیم.

مه آبادی درباره آخرین اقدامات برای احداث دو فرودگاه جدید در اهواز و بوشهر ادامه داد:

در این زمینه طرح ها و برنامه های خود را به طرف های مذاکره ارائه دادیم و به همین موازات با کشورهای مختلفی مانند چین، هند در حوزه آسیا و کشورهای اروپایی از جمله انگلیس برای سرمایه گذاری در صنعت فرودگاهی در حال مذاکره هستیم.

منبع: الی گشت
انتشار: بروزرسانی: 3 آبان 1398 شناسه مطلب: 517

به "فرودگاه مهرآباد و ساخت ترمینالی جدید توسط ایتالیایی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرودگاه مهرآباد و ساخت ترمینالی جدید توسط ایتالیایی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید