قانون جدید اتحادیه اروپا درباره فروش کتاب های الکترونیک

به گزارش مجله نماشو، اتحادیه اروپا لایحه پیشنهادی ممنوعیت فروش مجدد کتاب های الکترونیکی را در کشورهای اروپایی را تصویب نموده است.

قانون جدید اتحادیه اروپا درباره فروش کتاب های الکترونیک

برای سفر به تور اروپا با بهترین کارشناسان مشورت کرده و بهترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از بوکسلر، به درخواست یک دادگاه دولتی در شهر لاهه هلند اتحادیه اروپا به تازگی لایحه پیشنهادی ممنوعیت فروش مجدد کتاب های الکترونیکی را در کشورهای اروپایی را تصویب نموده است. به ماسیج زیپونار یکی از اعضای ارشد اتحادیه اروپا در جلسه عمومی این اتحادیه این موضوع را پیشنهاد نموده بود.

شورای قضایی اتحادیه اروپا طبق این حکم با ناشران اروپایی که اقدام به فراوری و فروش کتاب های الکترونیک منتشر شده در بازار نمایند، برخورد قانون خواهد نمود. اتحادیه ناشران اروپا از این تصمیم اتحادیه استقبال نموده است. استفن لوتینگا رئیس این اتحادیه می گوید در این مورد حقوق ناشران و نویسندگان کتاب های الکترونیک بیشتر از گذشته حفظ خواهد شد.

لوتینگا با اشاره به وضعیت انتشار کتاب های الکترونیک در کشورهای اروپایی خواهان رسیدگی جدی تر اتحادیه اروپا و اجرای جدی قانون جدید شد. رودی وانچونبک رئیس فدراسیون ناشران اروپایی نیز از این قانون جدید اتحادیه اروپا ابراز خرسندی کرد و گفت: در دنیایی که فروش صدباره کتاب های الکترونیک ممکن شده است، تصویب قانونی برای حفاظت از حقوق نویسندگان ضروری بود.

وی اضافه کرد: کتاب های چاپی تنها به یک شخص فروخته می گردد ولی یک کتاب الکترونیک ممکن است به صدها نفر فروخته گردد ولی در این میان این مبالغ هیچ کدام به دست نویسنده نمی رسد پس تصویب چنین قانونی یکی از ملزومات قانونی زمان معاصر محسوب می گردد.

طبق تصمیم اتحادیه اروپا ظاهراً مطالب دیجیتالی شده و به عبارتی اسکن کتاب های چاپی مشمول این قانون نمی گردد. اتحادیه اروپا پیش از این با تصویب قانون شرکت های بزرگ فراوری کتاب های الکترونیک را ملزم به رعایت قوانین حق انتشار در حوزه کتاب های الکترونیک نموده بود.

طبق قانون اخیر اتحادیه اروپا برای محافظت از حقوق نویسندگان در فضای مجازی شرکت های گوگل و فیس بوک نیز باید بر محتواهای منتشر شده در شبکه های خود نظارت کامل داشته باشند. اتحادیه اروپا از مسئولان این سایت ها خواسته مسئولیت کامل محتواهای خود و موارد نقض قوانین مربوط به آن را بر عهده بگیرند.

قانون حق انتشار اتحادیه اروپا به قانون 26 ماه مارس معروف است. نمایندگان اروپایی طرح نهایی اصلاحیه این قانون را تصویب کردند و طبق آن سایت های آنلاین فروش کتاب و منتشر نماینده محتواهای داستانی و غیرداستانی باید قبل از انتشار مطالب نویسندگان ساکن این قاره اجازه کتبی از آنها گرفته باشند.

اتحادیه اروپا فروشندگان آنلاین و شبکه های اجتماعی را ملزم نموده است که موافقت کتبی نویسندگان و ناشران را برای استفاده از آثار آنها کسب نمایند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 23 مهر 1398 بروزرسانی: 12 مهر 1399 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 478

به "قانون جدید اتحادیه اروپا درباره فروش کتاب های الکترونیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قانون جدید اتحادیه اروپا درباره فروش کتاب های الکترونیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید