قوانین عجیب و غریب هواپیمایی که حتی حرفه ای ها نیز نمی دانند!

به گزارش مجله نماشو، قوانین عجیب هواپیمایی از آن جمله قوانینی هستند که بد نیست درباره شان بدانید. از آن جایی که بسیاری از ما به هنگام سفر، پرواز با هواپیما را به سفر زمینی ترجیح می دهیم، ناگزیریم با قوانین هواپیمایی آشنا شویم. شاید با خود فکر کنید مگر این قوانین چقدر می توانند عجیب باشند؟ بستن کمربند ایمنی قبل از بلند شدن هواپیما و حمل نکردن اقلام تیز که دیگر این حرف ها را ندارد. اما ضروری است بدانید این قوانین عجیب هواپیمایی حتی با چاقی و لاغری و سابقه عمل های جراحی تان هم کار دارند! در این مقاله با خبرنگاران همراه باشید تا با هم قوانین عجیب و غریب هواپیمایی که حتی حرفه ای ها نیز نمی دانند را مرور کنیم.

قوانین عجیب و غریب هواپیمایی که حتی حرفه ای ها نیز نمی دانند!

قوانین عجیب و غریب هواپیمایی

اگر شما هم حتی تنها یک بار در زندگی سوار هواپیما شده باشید حتماً می دانید که قوانین خاصی وجود دارند که باید آنها را رعایت کرد. قوانینی مثل بستن کمربند ایمنی قبل از پرواز و نشستن بر همان صندلی که در بلیتتان ذکر شده و نبردن اقلام تیز یا آتش زا به داخل هواپیما. این قوانین پایه ای میان تمام شرکت های هواپیمایی مشترک هستند و همه ملزم به رعایت آنها هستند. اما جالب است بدانید هر شرکت هواپیمایی می تواند قوانین خاص خود را هم وضع کند. قوانینی که ممکن است با دانستن درباره آنها مغزتان سوت بکشد! بحث اصلی این مقاله هم همین است. در ادامه با هم به معرفی بعضی از این قوانین عجیب هواپیمایی می پردازیم.

1.چاق نباشید!

یکی از قوانین عجیب هواپیمایی که جالب است درباره آن بدانید مسئله اضافه وزن مسافران است. همان طور که می دانید با آغاز پرواز تمام مسافران موظف اند کمربند ایمنی خود را برای جلوگیری از وقوع اتفاقات احتمالی ببندند. لازم به ذکر است چهار شرکت هواپیمایی بزرگ آمریکایی به نام های امریکن، دلتا، سوت وست و یونایتد در قوانین حمل ونقل خود قانونی وضع نموده اند که طبق آن در صورتی به مسافران تور لوکس اجازه پرواز داده می گردد که در صندلی هواپیما جا بشوند و بتوانند کمربند ایمنی خود را ببندند! اشخاص بسیار چاقی که نمی توانند از این قانون پیروی نمایند قادر نخواهند بود با این ایرلاین ها پرواز نمایند! بنابراین به مسافرانی که اضافه وزن زیادی دارند ممکن است با وجود خرید بلیط هواپیما اجازه سوارشدن به هواپیما داده نگردد. مگر این که به جای یک صندلی دو صندلی خریده باشند!

بعلاوه لازم به ذکر است شرکت ساموا ایر برای اولین بار در جهان براساس وزن مسافران هزینه دریافت می کرد. این هواپیمایی پروازهای چارتر و پزشکی در داخل و خارج از ساموا و پروازهای برنامه ریزی شده از جزایر ساموا به آمریکا را به این شرط انجام می داد. گرچه این شرکت هواپیمایی در سال 2015 منحل شد.

2.بوی بد ندهید!

یکی دیگر از قوانین عجیب هواپیمایی مربوط به بوی بدن می گردد. شاید برایتان خیلی عجیب باشد؛ اما شرکت های هواپیمایی با بوی بدن مسافرانشان هم کار دارند! شاید شما هم این تجربه را داشته باشید که سوار هواپیما شده باشید و مسافر کناری تان بوی خیلی بدی بدهد و آزار ببینید. به همین علت بسیاری از شرکت های هواپیمایی آمریکایی مانند امریکن ایرلاین در قوانین حمل مسافر خود بندی را اضافه نموده اند که طبق آن اگر مسافری بوی نامطبوع و غیر قابل تحملی بدهد مهمانداران حق دارند او را از هواپیما اخراج نمایند! بله باید همواره خوش بو بود به خصوص به هنگام پرواز!

3.لوزه خود را عمل نکنید!

این یکی قانون علاوه بر این که جز قوانین عجیب هواپیمایی به شمار می رود بامزه ترین آنها هم هست. شاید فکرش را هم نمی کردید که به هنگام سفر با هواپیما قوانین هواپیمایی با جراحی لوزه شما هم کار داشته باشد! اما شرکت های هواپیمایی تقریباً با همه چیز کار دارند! اگر شما مدت ها پیش لوزه هایتان را جراحی نموده اید لازم نیست نگران باشید. کسی با شما کاری ندارد. اما اگر به تازگی لوزه هایتان را جراحی نموده اید ضروری است بدانید بعضی شرکت های هواپیمایی مثل هواپیمایی کانتاس اجازه نمی دهند مسافرینی که از عمل جراحی لوزه شان کمتر از 3 هفته می گذرد سوار هواپیما شوند! علت وضع این قانون هم دقیقاً معین نیست!

4.در هواپیما نمیرید!

یکی از قوانین عجیب هواپیمایی به مرگ مسافران مربوط می گردد. گرچه مرگ و زندگی دست مسافر نیست و در حقیقت دست هیچ کس نیست اما شرکت های هواپیمایی فکر آن را هم نموده اند. شاید با دانستن این نکته شگفت زده شوید که اگر کسی از مسافران به هنگام پرواز بمیرد، مهمانداران به لحاظ قانونی حق ندارند مرگ او را اعلام نمایند! در حقیقت این موضوع باید بین خودشان بماند تا به زمین برسند.

بعلاوه بیشتر شرکت های هواپیمایی برای نگه داشتن جسد مرده تا هنگام فرود، آن را در سرویس بهداشتی می گذارند. اما شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز قانون عجیبی وضع نموده که طبق آن جسد مسافر مرده به یک صندلی در قسمت فرست کلاس هواپیما منتقل می گردد! هنوز معلوم نیست چرا این شرکت هواپیمایی چنین قانون عجیبی وضع نموده!

5.بقایای اجساد را با خود به هواپیما بیاورید!

شاید این مورد در نظر شما از تمام موارد قوانین عجیب هواپیمایی عجیب تر باشد. اگر از بقایای اجساد مردگان می ترسید خبر بدی برای شما داریم. طبق قوانین مصوب شرکت های هواپیمایی، مسافران مجازند بقایای اجساد انسانی را چنانچه سوخته و خاکستر شده باشند و در جعبه های کوچک چوبی یا پلاستیکی و یا مقوایی قرار داده شده باشند، با خود به داخل هواپیما بیاورند!

همان طور که می دانید در بسیاری از مذاهب همانند آیین هندو سوزاندن مردگان رایج است. پس اگر این بار سوار هواپیما بودید و کسی با این گونه مذاهب کنارتان نشسته بود این را در فکر داشته باشید که ممکن است او در حال حمل بقایای جسد مرده ای باشد! جالب نیست که روح مردگان هم در پرواز همراهی تان نمایند؟!

6.مهمانداران مرد آرایش ممنوع!

از دیگر قوانین عجیب هواپیمایی باید به قانونی که مربوط به آرایش مردان می گردد اشاره نمود. همانطور که همگی می دانیم آرایش صورت و موها در جهانی مدرن امروزی دیگر تنها مختص زنان نیست و مردان هم مجازند چهره خود را آرایش نمایند و حتی بعضی محصولات آرایشی تنها برای مردان فراوری می گردد. اما جالب است بدانید که مهمانداران مرد در هیچ کدام از شرکت های هواپیمایی جهان حق ندارند چهره خود را آرایش نمایند! این در حالی است که آرایش و آراستگی چهره برای مهمانداران زن الزامی است! همان طور که همه به هنگام پرواز دیده ایم تمام مهمانداران زن دارای آرایش صورت هستند. این که با وجود پیشرفت فرهنگ و امروزی شدن بسیاری از مفاهیم مربوط به مردان و زنان هنوز هم شرکت های هواپیمایی از چنین قوانین تبعیض آمیزی پیروی می نمایند جای سؤال است.

7.کفش و لباستان را درنیاورید!

از دیگر قوانین عجیب هواپیمایی که شاید برای بعضی عجیب باشد و برای بعضی نه قوانین مربوط به کفش و لباس مسافران است. بیشتر شرکت های هواپیمایی در جهان این شعار معروف را سرلوحه کار خود قرار داده اند که می گوید: بدون کفش، بدون لباس، بدون خدمات! به این معنی که چنانچه کفش و لباس مناسب نپوشید در هواپیما راهتان نمی دهیم! از نظر شرکت های هواپیمایی این کمترین کاری است که مسافران برای رعایت حال دیگران می توانند انجام دهند.

بعلاوه بسیاری از ایرلاین ها در خصوص درآوردن کفش از پا به هنگام پرواز هم سخت گیر هستند و به مسافران اجازه پابرهنه شدن را نمی دهند. شاید بخواهید بدانید چرا این مورد از قوانین عجیب هواپیمایی اعمال می گردد؟ یک علتش این است که به هنگام پیش آمدن شرایط اضطراری همه باید کفش به پا داشته باشند تا از هواپیما خارج شوند و دیگری این که چنانچه پایتان بوی بد بدهد باعث آزار باقی مسافران خواهید شد! پس کفش هایتان را درنیاورید!

8.ورود نوزاد تازه به جهان آمده ممنوع!

مورد بعدی فهرست قوانین عجیب هواپیمایی مربوط به نوزادان تازه به جهان آمده می گردد. بله شرکت های هواپیمایی حواسشان به سن نوزادان شما و ورود و خروج آنها به هواپیما هم هست! چنانچه نوزادی در خانواده خود دارید و می خواهید آن موجود دوست داشتنی کوچک را هم با خود به داخل هواپیما ببرید ضروری است بدانید بسیاری از شرکت های هواپیمایی نوزادان تازه متولدشده را به داخل هواپیما راه نمی دهند! شاید برایتان سوال گردد چرا؟ علت این امر می تواند حساسیت جسمانی نوزاد باشد و احتیاط بیش از حد ایرلاین ها. در حقیقت حتماً باید حداقل هفت روز از تولد نوزاد گذشته باشد تا بتوانید او را با خود به سفر هوایی ببرید. به نظر می رسد این قانون به نفع شما و کودکتان هم باشد.

9.لباس و آرایش و رنگ و مدل موی نامتعارف ممنوع!

این مورد از قوانین عجیب هواپیمایی هم می تواند به نظرتان عجیب باشد و هم ناقض آزادی های فردی! اما دانستن درباره آن بهتان یاری می نماید از دردسر دور بمانید. بسیاری از شرکت های هواپیمایی جهان از ورود مسافرینی که لباس های غیرمتعارف پوشیده باشند یا بر لباسشان شعارهای توهین آمیز قومیتی یا تصاویر ناهنجار و نامتعارف یا زشت حک شده باشد خودداری می نمایند.

بعلاوه خیلی از ایرلاین ها نسبت به رنگ و مدل موی مسافران هم حساس هستند! طبق قوانین عجیب هواپیمایی این ایرلاین ها مسافران حق ندارند مدل موی خیلی ناهنجار یا رنگ موی خیلی نامتعارف داشته باشند! اگر به ظاهر خود حساس هستید پیشنهاد می کنیم قبل از سفر با هر ایرلاین قوانین مربوط به پوشش و ظاهر آن را چک کنید.

10.لاستیکتان را پنچر کنید!

این مورد از فهرست قوانین عجیب هواپیمایی در عین عجیب بودن مفید حال مسافران بهانه جو هم هست! شاید شما هم برایتان پیش آمده باشد که دیر به پرواز خود برسید و در پی بهانه ای بگردید تا دیرکرد خود را توجیه کنید و به این ترتیب ایرلاین مربوطه بلیت پرواز دیگری را در اختیارتان بگذارد. اگر از این دسته از افراد هستید خبر خوبی برایتان داریم.

بسیاری از هواپیمایی ها قانونی دارند به نام قانون لاستیک پنچر! این قانون شاید عجیب ترین قوانین عجیب هواپیمایی باشد! به این معنی که اگر مسافری تا 4 ساعت دیر به پروازش رسیده باشد می تواند بگوید لاستیکش در راه رسیدن به فرودگاه پنچر شده و در این حالت مأمورین ایرلاین با دریافت هزینه کمی بلیط پرواز دیگری را در اختیارش قرار می دهند! بدون این که بتوانند مطمئن شوند مسافر راست می گوید یا دروغ! پس این بار که دیر به پروازتان رسیدید این نکته را در فکر داشته باشید!

11.کمپوت و کنسرو از چشممان دور نمی ماند!

قوانین عجیب هواپیمایی از پرداختن به کنسرو و کمپوت هم غافل نشده و برای آنها هم قوانینی وضع نموده! هر چه باشد این اقلام مربوط به شکم می گردد و نمی توان آنها را از قلم انداخت! اگر می خواهید در سفر هوایی خود تعدادی کنسرو با خود ببرید ضروری است بدانید بسیاری از ایرلاین ها اجازه حمل کنسرو را به شما نمی دهند! بعضی دیگر هم قوانین خاصی در این مورد وضع نموده اند. به عنوان مثال غذای کنسروی که حمل می کنید باید در کشور مقصد مجاز باشد و دارای کیفیت مناسب بوده و آلوده نباشد.

درباره کمپوت ها هم ضروری است بدانید فقط می توانید کمپوت آناناس را با خود به هواپیما ببرید آن هم به شروطی! کمپوت های شما باید حتماً قبل از بارگیری آنالیز شوند و وزن کارتن کمپوت نباید بیشتر از 10 کیلو باشد.

12.غذاهای متنوع بخورید!

قوانین عجیب هواپیمایی تمام شدنی نیستند. این مورد برای هر کسی فرح بخش است چرا که مربوط به خدمات هواپیمایی به مسافران در صورت تأخیر پرواز می گردد. حتماً برای شما هم پیش آمده است که به هر علتی از جمله بد بودن شرایط جوی پروازتان با تأخیر انجام گردد. معمولاً شرکت های هواپیمایی معتبر در چنین شرایطی خدماتی در اختیار مسافران می گذارد.

جالب است بدانید شرکت هواپیمایی امریکن در این زمینه سنگ تمام گذاشته! این شرکت در چنین شرایطی همه نوع غذایی را به صورت رایگان در اختیار مسافران قرار می دهد تا وقفه به وجود آمده در پرواز را برایشان جبران نموده باشد! بله به این می گویند یک ایرلاین درست و حسابی!

13.وسایل الکترونیکی بزرگ ممنوع!

حتماً شما هم به هنگام پرواز دوست دارید وسایل الکترونیکی خود را همراه داشته باشید. این مورد از قوانین عجیب هواپیمایی مربوط به همین موضوع است. ضروری است بدانید یکی از قوانین عجیب هواپیمایی انگلیس این است که حمل لوازم الکتریکی بزرگ مثل تبلت، لپ تاپ و نوت بوک و موبایل های بزرگ از کشورهای ترکیه، مصر، اردن و تونس به این کشور ممنوع است! علت وضع این قانون هم معین نیست!

جمع بندی

در این مقاله از خبرنگاران با هم به معرفی بعضی از قوانین عجیب هواپیمایی پرداختیم. قوانینی که دانستن آنها بر هر کسی که سفر هوایی را به زمینی ترجیح می دهد و به خصوص میان کشورهای مختلف سفر می نماید واجب است! چنانچه ندانید بدبو بودن بدنتان یا نپوشیدن کفش و لباس مناسب باعث اخراجتان از هواپیما می گردد ممکن است به دردسر بیفتید. این قوانین عجیب حتی با عمل جراحی لوزه تان هم کار دارند! امیدواریم این مقاله از خبرنگاران به شناخت بیشتر شما از قوانین هواپیمایی یاری نموده باشد.

منبع: الی گشت
انتشار: 8 شهریور 1403 بروزرسانی: 8 شهریور 1403 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 5316

به "قوانین عجیب و غریب هواپیمایی که حتی حرفه ای ها نیز نمی دانند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قوانین عجیب و غریب هواپیمایی که حتی حرفه ای ها نیز نمی دانند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید