مذاکرات آمریکا و طالبان مجددا از سر گرفته شد

به گزارش مجله نماشو، یک منبع گروه طالبان به بی بی سی گفته است که کوشش ها برای شروع دوباره مذاکرات آمریکا و گروه طالبان، مجددا از سر گرفته شده است.

مذاکرات آمریکا و طالبان مجددا از سر گرفته شد

به گفته این منبع که خواست از او نام برده نگردد، زلمای خلیلزاد، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا برای صلح افغانستان با نمایندگان گروه طالبان در کشور قطر ملاقات نموده است.

پیشتر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبهی اختصاصی با شبکه فاکس نیوز آمریکا گفته بود که بر روی یک توافق با طالبان کار می کنیم. ببینیم چه می گردد.

او در این مصاحبه افزوده بود که دفعه قبل آمریکا و طالبان به توافق نزدیک شده بودند، اما طالبان فکر می کردند که کشتن مردم کار درستی است. آنها گمان می کردند که با این کار می توانند از موضع قدرت مذاکره نمایند.

رئیس جمهوری آمریکا بعد از حمله خونین طالبان در کابل که در آن 12 نفر از جمله یک سرباز نیروهای آمریکایی کشته شد، مذاکره با طالبان را لغو نموده و گفت این مذاکره مرده است.

بعد از آن طالبان خواهان از سرگیری دوباره مذاکرات شد ولی در حدود سه ماه گذشته ملاقاتی در این زمینه میان دو طرف انجام نشد، ولی اکنون نشانه های از سرگیری مجدد آن وجود دارد.

منبع طالبان با اشاره به شروع ملاقاتها گفت که مذاکره میان دو طرف از نقطه صفر شروع نخواهد شد.

او معتقد است موارد زیادی که در دورهای قبلی مذاکرات میان آمریکا و طالبان بر سر آن توافق شده بود، پا برجاست و تنها موارد اختلافی جزئی با شروع رسمی مذاکرات درباره اش بحث خواهد شد.

مشخص نیست که مذاکرات رسمی میان آمریکا و طالبان دقیقا چه زمانی از سر گرفته خواهد شد. جزئیات بیشتر از مصاحبههای اخیر نماینده ویژه آمریکا و طالبان به بیرون درز ننموده است.

در روزهای گذشته محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان و ترامپ با هم مصاحبهی تلفنی داشتند و در این مصاحبه براساس اعلام ارگ ریاست جمهوی ترامپ بر حتمی بودن آتش بس به عنوان پیش شرط برای صلح تاکید نموده است.

تاکنون طالبان حاضر نشده با نمایندگان دولت افغانستان مذاکره کند ولی در خبرنامه ارگ آمده بود که رئیس جمهوری آمریکا گفته برای اینکه فرایند صلح به موفقیت برسد، شامل شدن نمایندگان حکومت افغانستان در آن حتمی است.

مذاکرات صلح افغانستان بعد از تبادله زندانیان میان آمریکا و طالبان بیشتر سر زبانها افتاده است.

در روزهای گذشته طالبان کوین کینگ استرالیایی و تیموتی ویکس آمریکایی، استادان دانشگاه آمریکایی افغانستان را که در سال 2016 در کابل ربودند در بخش نوبهار ولایت زابل در جنوب افغانستان رها کردند.

در همان روز گروه طالبان تایید کرد که سه تن از فرماندهان آنها از جمله انس حقانی به قطر رسیدند و به این گروه تحویل داده شدند.

روز سه شنبه (21 آبان) غنی اظهار داشت که برای رهایی دو استاد دانشگاه آمریکایی افغانستان که از سوی طالبان ربوده شده بودند و برای زمینه سازی گفت وگوهای مستقیم صلح با طالبان، سه زندانی این گروه (انس حقانی، اقتصادی خان و عبدالرشید) را به طور مشروط از زندان دولت افغانستان آزاد می نماید.

مذاکرات آمریکا و طالبان از شروع تاکنون

تاکنون 9 نشست میان دیپلمات های آمریکا و نمایندگان طالبان اجرا شده است؛ هشت نشست در دوحه قطر و یک نشست در شهر ابوظبی امارات.

اولین نشست 12 اکتبر سال 2018 در شهر دوحه قطر برگزار گردید.

نشست دوم 16 نوامبر سال 2018 بار دیگر به میزبانی قطر در شهر دوحه قطر برگزار گردید.

17 دسامبر سال 2018 نشست سوم در شهر ابوظبی امارات متحده عربی این نشست برای سه روز ادامه داشت و طالبان به هیأت افغانی اجازه شرکت در نشست را نداد.

19 ژانویه سال 2019 دور چهارم مصاحبهها بار دیگر در شهر دوحه قطر برگزار گردید.

25 فوریه سال 2019 دور پنجم در دوحه قطر برگزار گردید و در این نشست، زلمای خلیلزاد، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا برای صلح افغانستان برای نخستین بار با ملا عبدالغنی برادر معاون رهبر طالبان در دوحه قطر ملاقات کردند. این دور مصاحبه برای 16 روز ادامه یافت.

دور ششم گفت وگوهای آمریکا و طالبان پس از 9 روز، پنجشنبه 19 اردیبهشت انتها یافت. دو طرف اظهار داشت که این نشست با پیشرفت های همراه بوده است.

دور هفتم 29 ژوئن شروع در دوحه، پایتخت قطر شروع و برای چند روز طول کشید. در این دور، دو طرف گفته بودند پیشرفت هایی حاصل شده و بر روی بسیاری مسائل توافق به دست آمده است.

دور هشتم که 12 مرداد شروع شده، یکی از حساس ترین مراحل این گفت وگوها عنوان شد.

دور نهم مذاکرات آمریکا و طالبان 31 مرداد در دوحه شروع شد و مدت ده روز ادامه داشت. این یکی از مهمترین نشست ها بود. بعد از انتها این نشست خلیلزاد در رشته توییت هایی نوشت ما در آستانه یک توافقی هستیم که خشونت را کاهش داده و راه را برای افغان ها خواهد گگردد تا برای مذاکرات در خصوص یک صلح باعزت و پایدار و یک افغانستان متحد و با اقتدار که ایالات متحده، متحدینش و هیچ کشور دیگر را تهدید نکند، با هم بنشینند.،ایسنا

بیشتر بخوانید،ترامپ: روی توافق با طالبان کار می کنیم

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 4 تیر 1401 بروزرسانی: 4 تیر 1401 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 4158

به "مذاکرات آمریکا و طالبان مجددا از سر گرفته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مذاکرات آمریکا و طالبان مجددا از سر گرفته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید