ترکیه صاحب دومین پایگاه نظامی خود در قطر شد

به گزارش مجله نماشو، دومین پایگاه نظامی ترکیه در خاک قطر با نام پایگاه نظامی خالد بن ولید راه اندازی می گردد تا سمبل برادری دو کشور باشد. این خبر را رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه که روز دوشنبه در رأس هیأتی از مقامات عالی رتبه کشورش به دوحه سفر نموده بود، اعلام نمود. اردوغان به دعوت امیر قطر و برای شرکت در پنجمین نشست شورای عالی راهبردی ترکیه - قطر به دوحه سفر نموده بود.

ترکیه صاحب دومین پایگاه نظامی خود در قطر شد

بهترین تجربه سفر را با تور ترکیه در خاطراتتان ثبت کنید.

به گزارش الجزیره، رئیس جمهوری ترکیه در جریان سفر یک روزه خود به قطر و ملاقات و گفت و گو با شیخ تمیم آل ثانی، امیر قطر، در پایگاه نظامی تازه تأسیس خالد بن ولید حاضر شد و در جمع 5 هزار نظامی حاضر در این پایگاه سخنرانی کرد. اردوغان در این سخنرانی ضمن تأکید بر روابط محبت آمیز و برادرانه ترکیه و قطر گفت، دومین پایگاه نظامی کشورش در خاک قطر را با نام خالد بن ولید راه اندازی می نماید تا ثبات و صلح نه تنها در قطر بلکه در سراسر منطقه خلیج فارس برقرار گردد.

در بیش از دو سال اخیر که عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر؛ قطر را تحریم نموده و تمام ارتباطات خود با این کشور حوزه خلیج فارس را قطع نموده اند، ترکیه به حمایت از قطر پرداخته و درصدد است بیش از پیش به روابط آنکارا - دوحه استحکام بخشد. گواه این ادعا هم راه اندازی پایگاه نظامی جدید در قطر است. در حالی که ترکیه پیش تر پایگاه نظامی طارق بن زاید را در قطر داشت و می توانست به وسیله این پایگاه به اهداف مورد نظر خود دست یابد. قطر هم علاقه مند است روابط دو کشور عمیق تر گردد از این رو، میخواهد علاوه بر مبادلات تجاری و مالی سابق با ترکیه؛ 100 فروند تانک از این کشور خریداری کند. بنا بر گزارش های رسمی، حجم مبادلات تجاری قطر و ترکیه از یک میلیارد دلار عبور نموده و قطر حدود 20 میلیارد دلار در ترکیه سرمایه گذاری نموده است. گاز مایع که قطر بزرگترین صادرکننده آن در دنیا است، یکی از فاکتورهای مهم روابط مالی ترکیه با قطر به شمار می رود. همچنین قطر سال گذشته 15 میلیارد دلار به ترکیه یاری کرد و این کشور را از مسائل مالی که به خاطر سرد شدن روابط آنکارا با امریکا و اروپا دچارش شده بود، نجات داد.

اردوغان روز دوشنبه پس از سخنرانی در پایگاه نظامی تازه تأسیس خالد بن زاید در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: فرماندهی مشترک نیروهای قطر - ترکیه سمبل برادری، دوستی، اتحاد و صمیمیت [بین دو کشور] است. ما هرگز دوستانمان را در هیچ دوره ای از تاریخ در قبال تهدیدها و خطرات تنها نخواهیم گذاشت. مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه هم درباره سفر اردوغان به قطر به الجزیره گفت، آنکارا و دوحه درک عمیقی از نگرانی های یکدیگر دارند اما هنوز هم جا برای پیشرفت روابط دو کشور وجود دارد. او اضافه کرد: در سفر روز دوشنبه اردوغان و هیأت همراهش به قطر 8 توافقنامه یا پیش نویس توافقنامه امضا شد که این توافق ها می تواند اصول قانونی برای روابط ما را تقویت کند. ما همچنین درباره مسائل منطقه ای که دو کشور موضع مشابهی درباره اش دارند گفت و گو کردیم. دو کشور در زمینه هایی نظیر جنگ در سوریه، منطقه خلیج فارس و حتی فراتر از آن، همکاری های عالی با هم دارند. بنا بر گزارش ینی شفق، پس از آنکه ترکیه در 9 اکتبر امسال میلادی به شمال سوریه حمله کرد، قطر برخلاف دیگر کشورهای عربی منطقه از دولت آنکارا حمایت کرد.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 16 دی 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 686

به "ترکیه صاحب دومین پایگاه نظامی خود در قطر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترکیه صاحب دومین پایگاه نظامی خود در قطر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید