کاخ سفید: ترامپ و اردوغان بر حذف مداخله خارجی در لیبی تأکید کردند

به گزارش مجله نماشو، سخنگوی کاخ سفید با صدور بیانیه ای در صفحه توییتر از گفت وگوی تلفنی رئیس جمهور آمریکا و ترکیه در مورد تحولات سوریه و لیبی اطلاع داد.

کاخ سفید: ترامپ و اردوغان بر حذف مداخله خارجی در لیبی تأکید کردند

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، جود دیر یکی از سخنگویان کاخ سفید در صفحه توییتر خود از گفت وگوی تلفنی روز گذشته (دوشنبه) دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در مورد تحولات سوریه و لیبی اطلاع داد.

بنا به گزارش خبرگزاری رویترز، این سخنگوی کاخ سفید در صفحه توییتر خود در مورد گفت وگوی ترامپ و اردوغان نوشت: دو رهبرف در مورد لزوم حذف مداخله خارجی و حفظ آتش بس در لیبی تأکید کردند. رهبران دو کشور همچنین توافق کردند که خشونت های ادلب، سوریه نیز باید متوقف گردد.

در پی نقض مکرر آتش بس توسط تروریست های مستقر در استان ادلب، ارتش سوریه از چند روز پیش پیشروی خود به سوی این استان برای آزادسازی آن از سیطره گروه های تروریستی را شروع نموده است.

بشار الجعفری نماینده سوریه در سازمان ملل اخیرا تاکید نموده بود: تصمیم سوریه برای آزادسازی ادلب از تروریست ها تصمیم نهایی است و بی بازگشت است.

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که نیرو های ارتش سوریه روز گذشته بعدظهر پیروز شدند پیشروی مهمی در جنوب معره النعمان به دست آورند و شهرک های الحامدیة، بسیدا و بابولین را از تروریست ها پس بگیرند.

ارتش سوریه ظرف سه روز گذشته بیش از 10 روستا و شهرک را در جنوب استان ادلب پاکسازی نموده و در آستانه ورود به شهر معره النعمان است که یکی از بزگ ترین مناطق استقرار تروریست های جبهه النصره است.

ارتش سوریه طی دو هفته گذشته نزدیک به 30 منطقه مهم از جمله منطقه مهم جرجناز در اطراف معره النعمان را پس از 4 سال از اشغال تروریست ها خارج کرد.

در مورد موضوع لیبی نیز، کنفرانس برلین برای این کشور آفریقایی یکشنبه گذشته برگزار گردید و نمایندگانی از آمریکا، روسیه، فرانسه، بریتانیا، چین، آلمان، ترکیه، ایتالیا، مصر، امارات، الجزایر، کنگو و چهار سازمان بین المللی و منطقه ای شامل سازمان ملل، اتحادیه اروپا، اتحادیه آفریقا و اتحادیه عرب در آن حاضر شدند.

تصمیماتی که در این کنفرانس برای حل بحران لیبی اتخاذ شد شامل حوزه ها و مسائلی مثل اقتصاد و نفت، توقف دخالت خارجی، احترام به تحریم صدور یا استفاده از سلاح، آتش بس، منحل شدن شبه نظامیان فعال، و از سرگیری فرایند صلح در لیبی بود.

هم اکنون لیبی تحت اداره دو قدرت است. یکی مجلس طُبرُق در شرق لیبی و دیگری دولت وفاق ملی در طرابلس (پایتخت) در غرب این کشور که به ترتیب، نیرو های شرق تحت حمایت عربستان، مصر، امارات، فرانسه و روسیه هستند و دولت در طرابلس تحت حمایت ترکیه، قطر و ایتالیاست.

سازمان ملل، دولت وفاق ملی به ریاست فائز السراج، مستقر در طرابلس را به رسمیت می شناسد، اما شبه نظامیان شرق، تحت فشار عربستان و مصر سعی دارند، با زور نظامی، پایتخت را تصرف نمایند. جنگ شرق و غرب لیبی از بهار گذشته شروع شده و تا به امروز ادامه یافته و صد ها نفر از طرفین کشته شده اند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 26 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 869

به "کاخ سفید: ترامپ و اردوغان بر حذف مداخله خارجی در لیبی تأکید کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاخ سفید: ترامپ و اردوغان بر حذف مداخله خارجی در لیبی تأکید کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید