پاسخ ایران به سه پالس واشنگتن

به گزارش مجله نماشو، در شرایطی که ضرب الاجل ایران برای توقف اجرای اقدامات داوطلبانه در برجام 5 اسفند به خاتمه می رسد، آمریکا پالس های مثبتی را به برجام نشان داده است. در همین ارتباط، دولت جو بایدن در نامه ای به شورای امنیت سازمان ملل اطلاع داد که آمریکا اعلان خود مبنی بر بازگشت تحریم های سازمان ملل علیه ایران را که در دولت ترامپ به سازمان ملل اطلاع داده شده بود، لغو نموده است.

پاسخ ایران به سه پالس واشنگتن

همزمان محدودیت تردد دیپلمات های ایران در نیویورک و حضور در نشست کمیسیون برجام از دیگر اقدامات مدنظر واشنگتن برای احیای برجام است. اقداماتی که اگرچه مثبت است، اما به معنای لغو تحریم های آمریکا علیه ایران نیست و در همین خصوص محمدجواد ظریف خواهان لغو تمام تحریم های بازگردانده شده و اعمال شده در دولت ترامپ علیه ایران شده است. اتحادیه اروپا، اما اعلام نموده تصمیم آمریکا درخصوص تحریم های ایران، شرایط بازگشت تهران به تعهد کامل به توافق هسته ای را فراهم می نماید.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، ریچارد میلز، نماینده موقت آمریکا در سازمان ملل متحد روز پنج شنبه 30 بهمن در نامه ای به شورای امنیت خبر داد که دولت جدید ایالات متحده اعلان دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق مبنی بر بازگشت کلیه تحریم های سازمان ملل علیه ایران را لغو نموده است.

دولت دونالد ترامپ در ماه مه 2018 در اقدامی خلاف عرف بین الملل، از برجام خارج شد و مایک پمپئو وزیر خارجه او نیز در ماه آگوست 2020 اعلام نمود که فرایند 30روزه در شورای امنیت به منظور بازگرداندن همه تحریم های سازمان ملل علیه ایران یا مکانیزم ماشه را کلید زده است. سیزده کشور از پانزده عضو شورای امنیت این اعلان را باطل دانستند و تاکید نمودند آمریکا حق استفاده از مکانیزمی را که خود در سال 2015 آن را در شورای امنیت تایید نموده و سپس از آن خارج شده است، ندارد.

محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران در واکنش به این عقب نشینی آمریکا، خواهان لغو تمام تحریم های بازگردانده شده و اعمال شده در دولت ترامپ علیه ایران شد. او در صفحه توییترش نوشت: ایالات متحده اذعان کرد که ادعا های پمپئو درخصوص قطعنامه 2231 فاقد وجاهت قانونی بوده است. ما با این موافقیم. ظریف ادامه داد: درباره پایبندی به قطعنامه 2231، آمریکا باید به طور بی قید و شرط و موثر تمام تحریم های اعمال شده، بازگردانده شده یا تغییر نام داده شده توسط ترامپ را لغو کند. سپس ما فورا تمامی اقدامات چاره جویانه را به حالت قبل بازمی گردانیم.

لغو محدودیت تردد دیپلمات های ایران

در دومین پالس مثبت آمریکا به برجام، یک مقام وزارت امورخارجه آمریکا اعلام نمود که دولت این کشور میخواهد محدودیت تردد اعمال شده بر دیپلمات های نمایندگی ایران در سازمان ملل را که در دولت ترامپ اعمال شده بود، به حالت اولیه بازگرداند. به گزارش ایسنا به نقل از شبکه سی ان ان، دومین مقام ارشد وزارت امورخارجه آمریکا روز پنج شنبه گفت که آمریکا درحال لغو محدودیت های تردد است تا دیپلماسی را برای احیای توافق بین المللی هسته ای تسهیل کند. این مقام آمریکایی گفت: ایده پشت این اقدام برداشتن گام هایی در راستای مرتفع کردن موانع غیرضروری بر سر راه دیپلماسی چندجانبه به وسیله اصلاح محدودیت ها در زمینه تردد داخلی است. محدودیتی که در دولت ترامپ اعمال شد تحرک دیپلمات های ایرانی را محدود به مقر هیات ایران در نیویورک و مقر سازمان ملل می کرد.

دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا فرایند قبلی را دوباره برقرار می نماید که به دیپلمات های کشور هایی مانند ایران و کره شمالی اجازه می دهد در محدوده ای تعیین و در شهر نیویورک تردد نمایند. این مقام در وزارت امورخارجه آمریکا همچنین گفت: این اقدام در اصل فقط محدودیت های تردد اضافی اعمال شده توسط دولت قبلی را به حالت قبل بازمی گرداند و مطابق وضعی که برای هیات های متعدد کشور ها در سازمان ملل برقرار است، کنترل تردد داخلی را برای نمایندگان ایران بازمی گرداند.

شرکت در نشستی پیرامون برجام

از سوی دیگر و در سومین پالس مثبت واشنگتن به برجام، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در بیانیه ای اعلام نمود که این کشور دعوت نمایندگان ارشد اروپا برای شرکت در نشستی با حضور گروه 1+5 و ایران پیرامون شروع مذاکرات درباره توافق هسته ای را خواهد پذیرفت. به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه سی ان ان، دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز پنج شنبه در اقدامی قابل توجه گفت که پیش از هر اقدام محسوسی از سوی هر یک از طرف های توافق هسته ای برای بازگشت به پایبندی به توافق، آماده مذاکره با ایران و دیگر طرف های توافق است. ند پرایس، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در بیانیه ای در این باره گفت: آمریکا دعوت نمایندگان ارشد اتحادیه اروپا برای شرکت در نشست 1+5 و ایران به منظور مذاکره پیرامون راهکاری دیپلماتیک برای توافق هسته ای با ایران را می پذیرد.

گروه 1+5 اشاره به اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل یعنی انگلیس، فرانسه، چین و روسیه به همراه آلمان دارد. مقامات آمریکایی تاکید نمودند که تمایلشان به مشارکت در نشستی با حضور اعضای توافق، به معنای اعلام رضایت برای شروع مذاکرات هسته ای نیست و در عوض فقط اولین قدم دیپلماتیک برای پیدا کردن راه مذاکره پیرامون مسائل مهم است. این مقام ارشد وزارت امورخارجه آمریکا اضافه نمود: تا زمانی که ننشینیم و تبادل نظر نکنیم، اتفاقی نخواهد افتاد. مشارکت ما در نشست و گفت وگویمان به معنای این نیست که پیروز خواهیم شد؛ اما می دانیم که اگر این قدم را برنداریم، شرایط از بد به بدتر تغییر خواهد نمود. بر اساس این گزارش، اظهارات پرایس در پی این مطرح می شود که هنوز دعوتی رسمی از سوی هیچ کشور اروپایی برای برگزاری چنین نشستی انجام نشده است.

در واکنش به این اظهارات، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران دیروز (آدینه) در توییتی در واکنش به اظهارات همتای آمریکایی که گفته این کشور دعوت اتحادیه اروپا برای شرکت در جلسه گروه 1+5 و ایران را خواهد پذیرفت، نوشت: خیلی وقت است 1+5 وجود ندارد. سعید خطیب زاده اضافه نمود: یادآوری: به دلیل خروج آمریکا از برجام، 1+5 وجود ندارد. اکنون تنها ایران و 1+4 است. او مطرح کرد: به یاد بیاورید، ترامپ اتاق [برجام]را ترک و کوشش کرد آن را منفجر کند. سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه نمود: حرکات نمادین خوب است. اما برای احیای 1+5، آمریکا باید عمل کند: تحریم ها را بردارد. ما نیز پاسخ خواهیم داد. این ترتیب کلیدی است: تعهد، اقدام، جلسه.

نشست آمریکا و اروپا

پیش از اقدام آمریکا برای لغو تصمیم ترامپ مبنی بر احیای تحریم های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران، وزیران خارجه آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان با صدور بیانیه ای ضمن ابراز نگرانی از کاهش تعهدات هسته ای توسط جمهوری اسلامی، از ایران خواستند به برجام پایبند بماند. سه کشور اروپایی و آمریکا تاکید نمودند درصورت بازگشت ایران به تعهدات برجامی، ایالات متحده نیز به توافق هسته ای بازمی شود.

به گزارش ایسنا آلمان، فرانسه، انگلیس روز پنج شنبه هفته گذشته با صدور بیانیه مشترکی نوشتند: درخصوص ایران سه کشور اروپایی و ایالات متحده منافع اساسی خود درخصوص حفظ نظام عدم اشاعه هسته ای را به اشتراک گذاشتند. در این خصوص سرانجام برجام دستاوردی در دیپلماسی چندجانبه بود. سه کشور اروپایی از عزم ایالات متحده برای بازگشت به دیپلماسی و ازسرگیری تبادل نظر های عمیق و قابل اتکا بین تروئیکای اروپا و آمریکا استقبال کردند.

در ادامه بیانیه آمده است: سه کشور اروپایی بر هدف مشترک خود مبنی بر بازگشت ایران به پایبندی کامل به تعهداتش ذیل برجام تاکید نمودند. وزیرخارجه آمریکا آنتونی بلینکن، تاکید داشت که مطابق گفته های جو بایدن، اگر ایران به پایبندی دقیق تعهداتش ذیل برجام بازشود، ایالات متحده نیز همین کار را خواهد نمود و حاضر است که در این خصوص به تبادل نظر با ایران مشغول شود. در ادامه بیانیه این چهار کشور آمده است: به همین دلیل، سه کشور اروپایی و آمریکا از ایران خواستند که از برداشتن گام های بیشتر به ویژه در زمینه تعلیق پروتکل الحاقی و محدودسازی فعالیت های راستی آزمایی آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران خودداری کند.

در این بیانیه نوشته شده است: سه کشور اروپایی از چشم انداز بازگشت ایران و آمریکا به پایبندی به برجام استقبال کردند. سه کشور اروپایی و آمریکا بر عزمشان مبنی بر تقویت برجام و رسیدگی به نگرانی های امنیتی جامع تر درخصوص برنامه موشکی و فعالیت های منطقه ای ایران به همراه طرف های منطقه ای و جامعه بین المللی وسیع تر تاکید داشتند. سه کشور اروپایی و آمریکا به همکاری بایکدیگر برای رسیدن به این اهداف متعهد هستند.

نشست دوباره در 4 اسفند

همچنین قرار است وزیران خارجه اروپا و آمریکا روز دوشنبه -4اسفند- درباره آخرین تحولات بین المللی از جمله ایران و برجام تبادل نظر نمایند. این نشست یک روز پس از آن برگزار خواهد شد که رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در تهران برای تغییر رای جمهوری اسلامی درخصوص توقف اقدامات داوطلبانه تحت برجام و پروتکل الحاقی چانه زنی خواهد نمود. کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان های بین المللی در وین هفته گذشته اعلام نمود که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس روز شنبه به تهران سفر می نماید. غریب آبادی اضافه نمود: این سفر به درخواست مدیرکل آژانس و به منظور تبادل نظر های فنی با سازمان انرژی اتمی ایران درخصوص چگونگی اجرای مفاد نامه 27 بهمن ماه ایران به آژانس و ماده 6 قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی و نحوه ادامه همکاری های دوطرف در چارچوب ترتیبات و تحولات جدید، انجام می شود.

نشست وزرای اروپایی

وزرای خارجه انگلیس، آلمان و فرانسه پیش از جلسه با آمریکا روز پنج شنبه هفته گذشته درباره توافق هسته ای ایران با قدرت های جهانی به رایزنی پرداختند که وزارت خارجه آلمان در این باره در توییتر نوشت: در نشستی اعتمادآمیز هایکو ماس، ژان ایو لودریان و دومینیک راب از آمادگی دولت آمریکا برای تبادل نظر درخصوص ایران استقبال کردند. سه کشور اروپایی به حفظ برجام و آنالیز همه گزینه ها در این زمینه ادامه خواهند داد. سه کشور اروپایی از ایران می خواهند که از بیش از این توافق را تضعیف نکند. براساس این گزارش، درخواست تروئیکای اروپا برای عدم تضعیف برجام درحالی مطرح می شود که طرف های اروپایی خود به هیچ یک از تعهداتشان طبق توافق هسته ای برجام عمل ننموده اند و آمریکا نیز با روی کار آمدن ترامپ از برجام خارج شده است. در پی تداوم عدم پایبندی هیچ یک از طرفین اروپایی و آمریکایی برجام به تعهداتشان، ایران پس از مدت ها پایبندی یک جانبه به برجام، به منظور واداشتن آن ها به اجرای تعهداتشان گام هایی در راستای کاهش تعهدات خود به برجام برداشت و اعلام نمود پس از پایبندی طرفین این گام ها به عقب برداشته خواهند شد.

پاسخ ظریف به تروئیکای اروپایی

وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران به بیانیه تازه تروئیکای اروپایی که طی آن، از کاهش تعهدات برجامی ایران ابراز نگرانی نموده و نسبت به آن هشدار داده اند، واکنش نشان داد و تاکید نمود: تدابیر جبرانی ما پاسخی هستند به نقض های ایالات متحده و تروئیکای اروپایی. محمدجواد ظریف در توییتر نوشت: به جای فلسفه بافی و قرار دادن بار مسوولیت بر دوش ایران، تروئیکای اروپایی/ اتحادیه اروپا باید به تعهدات خود عمل کند و خواهان آن شود که میراث تروریسم مالی ترامپ علیه ایران سرانجام یابد. تدابیر جبرانی ما پاسخی هستند به نقض های ایالات متحده و تروئیکای اروپایی. اگر از معلول هراسانید، علت را حذف کنید.

وزیر امورخارجه همچنین گفت: به محض اینکه اقدامی از طرف آمریکا و اروپا به منظور اجرای تعهداتشان ببینیم ما هم بلافاصله واکنش نشان می دهیم و به تعهداتمان بازمی گردیم. به گزارش ایسنا محمدجواد ظریف در واکنش به درخواست بعضی کشور های اروپایی مبنی بر کاهش فعالیت های هسته ای ایران اضافه نمود: ما اعلام نموده ایم که اقدامات جمهوری اسلامی در اجرای ماده 36 برجام، به عنوان اقدامات جبرانی بود.

ظریف در تبادل نظر با خبرگزاری صداوسیما گفت: اروپایی ها می دانند که ما یک سال به آن ها فرصت دادیم تا اقدامات جبرانی را انجام دهند، اما انجام ندادند. این دیپلمات عالی رتبه کشورمان ادامه داد: آمریکا هم به تعهداتش بازنگشت و به رغم آنکه اعلام نموده بود سیاست فشار حداکثری شکست خورده است، اما کماکان این سیاست را ادامه می دهد. ظریف تاکید نمود: بنابراین اروپایی ها باید توجه نمایند که فشار به ایران کارساز نیست و اظهارات بی ارزش هم فایده ای ندارد. وزیر امورخارجه کشورمان توضیح داد: به محض اینکه اقدامی از طرف آمریکا و اروپا به منظور اجرای تعهداتشان ببینیم ما هم بلافاصله واکنش نشان می دهیم و به تعهداتمان باز می گردیم. ما اقدام را با اقدام پاسخ می دهیم.

تاکید رئیس شورای اروپا بر حمایت از برجام

از سوی دیگر و در ادامه تحولات مرتبط با برجام، رئیس شورای اروپا در توییتی با اشاره به گفت وگوی خود با حسن روحانی، بر حمایت اتحادیه اروپا از برجام تاکید نمود. به گزارش ایسنا چارلز میشل، رئیس شورای اروپا روز پنج شنبه در توییتر نوشت: گفت وگویی با رئیس جمهور، حسن روحانی داشتم. اتحادیه اروپا از اجرای کامل برجام حمایت می نماید. حفظ فضایی برای دیپلماسی که اساسش را گام های مثبت تشکیل داده، در این مرحله حیاتی است. رئیس جمهور ایران نیز با بیان اینکه دولت فعلی آمریکا اشتباه دولت قبلی را فهمیده، ابراز امیدواری کرد که این دولت هرچه سریع تر نسبت به جبران این اشتباه اقدام کند.

واکنش روسیه

همزمان نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین از تصمیم دولت بایدن برای لغو اعلام دولت ترامپ مبنی بر فعال شدن مکانیزم ماشه علیه ایران استقبال کرد. میخائیل اولیانوف در صفحه توییترش در واکنش به اقدام آمریکا نوشت: کسانی که از مکانیزم بازگردانی سریع تحریم ها (مکانیزم ماشه) و دیگر اقدامات مشابه در بیشترین حد ممکن و حتی بیشتر از حد سیاست فشار حداکثری کاملا شکست خورده، حمایت کردند، بدانند که دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است. اکنون زمان سیاست واقعی و دیپلماسی فرا رسیده است. سخنگوی کاخ کرملین نیز با بیان اینکه تحریم های آمریکا مانع اجرای توافق هسته ای ایران بود، تصمیم واشنگتن برای اصرار نکردن روی اعمال تحریم های سازمان ملل را نشانه خوبی توصیف کرد.

واکنش چین

همچنین سخنگوی وزارت خارجه چین از تمام طرفین برجام خواست تا از هرگونه اقدامی که منجر به تشدید تنش ها می شود، خودداری نمایند. به گزارش ایسنا به نقل از شینهوا، هوا چونیینگ در کنفرانسی خبری درخصوص گزارش های منتشرشده درباره مساله هسته ای ایران مطرح کرد که از نظر پکن بازگشت ایالات متحده به برجام تنها راه خروج درست از بن بست هسته ای ایران محسوب می شود.

او با اشاره به اینکه برجام در شرایط حیاتی قرار گرفته است، از دیگر کشور ها خواست تا به منظور اعمال اجماعی که در نشست ماه دسامبر وزرای خارجه حاصل شد همکاری و برای بازگرداندن بدون شرط آمریکا به برجام و همچنین برداشتن تحریم های اعمالی علیه ایران کوشش نمایند. این مقام ارشد چینی در سرانجام گفت: چین از کوشش آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران برای حل مسائل پادمانی به وسیله تبادل نظر و مشورت حمایت می نماید و امیدوار است که طرفین مربوطه نقشی سازنده در این خصوص ایفا نمایند.

منبع: فرارو
انتشار: 12 فروردین 1400 بروزرسانی: 12 فروردین 1400 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 1594

به "پاسخ ایران به سه پالس واشنگتن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاسخ ایران به سه پالس واشنگتن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید