مشارکت یک میلیون و پانصد هزار نفری جامعه روستایی در جام خوشه چین

به گزارش مجله نماشو، مدیرکل دفتر توسعه ورزش مناطق روستایی و عشایری با اشاره به مشارکت یک میلیون و پانصد هزار نفری جامعه روستایی در جام خوشه چین گفت: با برگزاری این جام سعی داریم ورزش همگانی را در بین روستاییان و عشایر ترویج و سرانه فضاهای ورزشی را در روستاها افزایش دهیم.

مشارکت یک میلیون و پانصد هزار نفری جامعه روستایی در جام خوشه چین

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

رضا حجتی در گفت وگو با خبرنگاران، درباره برگزاری اولین دوره جام خوشه چین روستاییان کشور اضافه نمود: جام خوشه چین برای نخستین بار است که بعد از انقلاب به صورت انحصاری در بین روستاییان و عشایر سراسر کشور در پنج رشته فوتبال، والیبال و طناب کشی (تیمی) و دوومیدانی، چوب کشی و هفت سنگ مهارتی (انفرادی) در بخش زنان و مردان با حمایت دولت برگزار می گردد. هدف ما از برگزاری این جام انگیزشی و توسعه ورزش همگانی در بین جامعه روستایی و عشایری است. بنابراین برگزاری این جام اصلا ماهیت قهرمانی ندارد.

وی گفت: مسابقات جام خوشه چین در پنج مرحله برگزار می گردد که در نهایت تیم های برتر هر روستا بهمن ماه همزمان با دهه مبارک فجر رقابت ملی خود را برگزار خواهند کرد.

مدیر کل دفتر توسعه ورزش مناطق روستایی و عشایری افزود: با برگزاری این جام ورزش خیزترین روستا شناسایی و از سوی وزارت ورزش و جوانان مورد تجلیل قرار خواهد گرفت. همچنین طبق قول وزیر ورزش و جوانان روستاهایی که در هر رشته ورزشی صندلی نخست را کسب نمایند، امکانات ورزشی در آن روستا تقویت خواهد شد تا روستاها برای دوره های بعد مشارکت بهتری در جام خوشه چین داشته باشند.

حجتی پیرامون این پرسش که آیا فدراسیون ورزش روستایی نیز در برگزاری این جام مشارکت دارد یا خیر؟ اضافه نمود: طبق اساسنامه فدراسیون های ورزشی که متصدی توسعه و گسترش آن رشته ها در روستاها هستند، سعی کردیم برگزاری رشته های تخصصی را به فدراسیون های مربوطه خود واگذار کنیم و فدراسیون ورزش روستایی تنها در برگزاری ورزش های بومی و محلی مشارکت داشته باشد. هرچند فدراسیون موافق این مساله نبود، اما چون بخشنامه وزارت ورزش و جوانان بود ما نیز طبق بخشنامه عمل کردیم.

وی گفت: در حال حاضر نمی توان تنها با شعار مسائل روستاها را مرتفع کرد، مگر یک فدراسیون می تواند به صورت انحصاری وظایف تمام فدراسیون ها را انجام دهد. در حال حاضر برآوردها نشان می دهد که سرانه فضاها و اماکن ورزشی در روستاها زیر 30 سانتی متر است و آمار دقیقی مبنی بر این که چه تعداد از جامعه روستایی به فعالیت ورزشی می پردازنند، وجود ندارد.

مدیر کل دفتر توسعه ورزش مناطق روستایی و عشایری با بیان این که در حال حاضر یک میلیون و پانصد هزار نفر جامعه روستایی از ابتدای سال تا به الان درگیر جام خوشه چین هستند، اظهار کرد: برآورد آماری که مدیرکل ورزش و جوانان استان ها از 31 استان به صورت مکتوب به ما ارائه دادند تا به الان چیزی حدود یک میلیون و پانصد هزار نفر در طرح اولیه این جام مشارکت داشتند که البته آمار کلی همزمان با برگزاری سطح ملی جام تعیین می گردد.

وی ادامه داد: به دلیل کمبود امکانات امکان انتشار اسامی ورزشکاران به تفکیک بخش، شهرستان، استان و منطقه ای وجود ندارد و زیرساخت های لازم برای جمع آوری آمار نداریم. در حقیقت آمار ما براساس نامه مکتوب مدیر کل ورزش و جوانان استان هاست که به ما ارائه شده است.

حجتی میزان بودجه تخصیص یافته برای اجرای این جام را 3میلیارد تومان عنوان نمود و گفت: تا به الان برای اجرای این جام در روستاهای سراسر کشور چیزی حدود 3میلیارد تومان ابلاغ شده که کافی نیست. برای این که بتوانیم جام خوشه چین را از نظر کمی و کیفی خوب برگزار کنیم احتیاج به 10 میلیارد بودجه داریم تا تحول مثبتی را در روستاها ایجاد کنیم. البته کمبود بودجه تا به امروز مانع جدی برای پیشرفت کار نبوده و سعی کردیم با یاری مدیران کل ورزش و جوانان استان ها، شهرستانها و هیات های ورزشی مسائل اعتباری را مرتفع کنیم.

وی در انتها تاکید نمود: رییس فدراسیون ورزش روستایی اگر مدعی انتشار آمار از مشارکت یک میلیون و پانصد هزار نفر جامعه روستایی در جام خوشه چین است، چرا خود که 14 سال است سکان این فدراسیون را برعهده دارد تا به امروز نتوانسته آمار دقیقی را منتشر کند که سرانه فضاها و اماکن ورزشی در روستاها چقدر است. اگر آماری وجود دارد اطلاع رسانی کند تا در جریان آن قرار بگیریم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 آذر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 608

به "مشارکت یک میلیون و پانصد هزار نفری جامعه روستایی در جام خوشه چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشارکت یک میلیون و پانصد هزار نفری جامعه روستایی در جام خوشه چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید