معرفی 27 رقم زراعی تازه در جهت فراوری پایدار کشاورزی در اردبیل

به گزارش مجله نماشو، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: در سال 1399تعدادی از محققان 27 رقم زراعی را در جهت افزایش فراوری پایدار و کیفیت محصولات کشاورزی معرفی کردند.

معرفی 27 رقم زراعی تازه در جهت فراوری پایدار کشاورزی در اردبیل

به گزارش خبرنگار از ، حسین کربلائی خیاوی، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل با اشاره به اینکه در سال 1399 محققان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل 27 رقم زراعی را معرفی کردند، اظهار کرد: معرفی ارقام نو با هدف افزایش فراوری پایدار و کیفیت محصولات کشاورزی، سبب کاهش هزینه های فراوری و بهره وری شده است.

او اضافه کرد: ورود این ارقام به عرصه کشاورزی و منابع طبیعی، نقش مؤثری در خودکفایی و کاهش وابستگی محصولات کشاورزی ایفا می نماید.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل بیان نمود: ارقام زراعی، باغی، جنگل و مرتع به اسم تخصصی ترین نهاده کشاورزی، نقش به سزایی در رونق فراوری و افزایش امنیت غذایی دارند.

کربلایی خیاوی توضیح داد: ارقام معرفی شده گیاهی به اسم یکی از مهمترین نهاده های فراوری، حاصل سال ها کوشش ارزشمند محققان بخش کشاورزی است و وجود تنوع در ارقام گیاهی، سبب افزایش کمی و کیفی در فراوری پایدار محصولات کشاورزی است.

او ادامه داد: برای دستیابی به یک رقم نو آزمایشات متعددی انجام می گردد که 13 تا 15 سال طول می کشد و این آزمایشات از دورگ گیری و انتخاب های اولیه شروع و تا آنالیز مقدماتی، سازگاری، اجرای طرح های تحقیقی- ترویجی و در نهایت به نام گذاری و معرفی رقم می انجامد.

دبیر شورای تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان اردبیل تحقیق برای توسعه را رویکرد مهم سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اعلام داشت و اضافه کرد: هر رقمی که معرفی می گردد هدف مشخصی از توسعه بخش کشاورزی را دنبال می نماید و آنچه بعد از معرفی مهم است نفوذ ارقام نو به عرصه است که نیازمند همگرایی بین بخش های دولتی و خصوصی و شرکت های دانش بنیان از جمله تحقیقات، ترویج و اجراست.

کربلایی خیاوی از ارقام سیب زمینی رونا و تکتا، کلزای رقم آرام، ارقام گندم شامل؛ کبیر، پایا، آراز، آرمان، تکتاز، ساورز، حیران، فرین، امین، تابان، ثنا، سحر، جام، مهر، سالار، پیغام، آذران، ارقام جو شامل؛ آذران، نوبهار، ماهنشان، راشین، فراز، فردان و بهدان نام برد که در سال گذشته با همکاری و مشارکت فعال محققان مرکز و راهنمایی مؤسسات مربوطه به عرصه کشاورزی معرفی شده اند.

او به طرح یاوران فراوری پرداخت و بر ضرورت اجرای مستمر این طرح همچون سال گذشته تأکید کرد و گفت: طرح یاوران فراوری نقشه راه جهت انتقال دستاورد های تحقیقاتی به مزارع کشاورزان در راستای حل مسائل عرصه های فراوری با ارائه دستورالعمل و توصیه های علمی و از بین بردن شکاف بین تحقیق، ترویج و اجرا است.

ح

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 3 شهریور 1400 بروزرسانی: 3 شهریور 1400 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 1834

به "معرفی 27 رقم زراعی تازه در جهت فراوری پایدار کشاورزی در اردبیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی 27 رقم زراعی تازه در جهت فراوری پایدار کشاورزی در اردبیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید