میزان اعتبارات اختصاص یافته برای احیای دریاچه ارومیه کمتر از 40 درصد است

به گزارش مجله نماشو، دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی گفت: کل اعتبارات اختصاص یافته برای احیای دریاچه ارومیه از بدو تأسیس ستاد احیا از سال 93، زیر 40 درصد است.

میزان اعتبارات اختصاص یافته برای احیای دریاچه ارومیه کمتر از 40 درصد است

خلیل ساعی در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به آخرین وضعیت تراز آبی دریاچه ارومیه در آبان ماه برابر با 1270.22 بوده که نسبت به زمان مشابه سال گذشته تغییری ننموده است، اظهار کرد: بارندگی های سال جاری هنوز به طور مطلوب در استان انجام نشده است و طبق پیش بینی اداره کل هواشناسی برای هفته آینده نیز بارش خاصی در استان نخواهیم داشت.

وی با اشاره پروژه های احیای دریاچه ارومیه که به وسیله شرکت آب و منطقه ای، اداره کل جهاد کشاورزی، محیط زیست، منابع طبیعی انجام می شوند، اضافه نمود: متأسفانه سال جاری تاکنون برای انجام پروژه های این دستگاه ها اعتباری اختصاص نیافته است، حدود 500 میلیارد تومان برای استان های حوضه آبریز دریاچه ارومیه از جمله سه استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و کردستان مطرح بوده، اما هنوز سهم استان ما تعیین نشده و اعتباری اختصاص نیافته است.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی با بیان این که برای احیای دریاچه ارومیه مشارکت مردم و تأمین اعتبار احتیاج است، اضافه نمود: شورای فرهنگی و اجتماعی ستاد احیا نیز وظیفه دارد در راستای مطلع سازی و اطلاع رسانی مردم در زمینه مسائل فرهنگی و اجتماعی دریاچه ارومیه کوشش کند و از همین رو در برخی جلسات تأکید می گردد که کار روی مسائل فرهنگی و اجتماعی مهم تر از بحث های فنی است، مردم نیز در این باره باید همراهی نموده و کشاورزان، خود را با سیاست های ستاد احیا وفق دهند و بدانند که آب محدود است و به طور مداوم نمی توان از آن در سنوات بعدی استفاده کرد.

ساعی اضافه نمود: حدود 18 درصد کاهش بارندگی در بازه زمانی طولانی مدت با تغییر اقلیم داشته ایم.

وی با اشاره به موضوع انتقال آب از حوضه ای به حوضه ای دیگر، اعلام کرد: دولت قصد داشت آب مستمر و مطمئنی برای تأمین احتیاج و حق آبه زیست محیطی دریاچه، انتقال دهد که در این راستا پروژه آب کانی سیب یا زاب کردستان به دریاچه ارومیه مطرح و مقرر شد برای انتقال آب، 36 کیلومتر تونل حفاری گردد، این تونل در برخی مکان ها حدود 70 متر و 580 متر زیر خاک حرکت می نماید.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی پروژه تونل زاب را یکی از برنامه های اولویت دار دولت دانست و گفت: طبق آخرین اطلاعات اعلام شده از ستاد احیای آذربایجان غربی، تاکنون 23 کیلومتر از تونل زاب کار شده و براساس برنامه زمان بندی، 13 کیلومتر آن نیز تا سرانجام سال 98 به اتمام می رسد البته این پروژه جهت بهره برداری به اعتبار احتیاج دارد.

ساعی با بیان این که سال 97 هیچ اعتباری برای احیای دریاچه ارومیه ابلاغ نشده است، اضافه نمود: سال 97 تصویب اعتبار برای انجام پروژه های احیا به مبلغ 500 میلیارد تومان بوده اما هنوز ریالی برای انجام پروژه ها اختصاص نیافته است، اگر این اعتبار اختصاص یابد پروژه های احیا به خوبی اجرا می گردد.

وی یادآور شد: مدول دوم تصفیه خانه شهر تبریز نیز با پیشرفت قابل ملاحظه ای کار می گردد، اما تحقق آن نیز احتیاجمند تزریق اعتبار است تا 123 میلیون متر مکعب آب مطمئن به دریاچه وارد گردد، هم چنین با اتمام پروژه تصفیه خانه شهر ارومیه نیز 55 میلیون متر مکعب آب به دریاچه وارد می گردد.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی اعلام کرد: طی پنج سال گذشته هر گونه بارشی که در استان ها رخ می داد، از این بارش ها، قطره ای آب به دریاچه ارومیه منتقل نمی شد، اما اکنون با لایروبی حدود 100 کیلومتر از کانال های استان، آب قابل توجهی به پیکره دریاچه وارد می گردد.

ساعی در بخش دیگر سخنان خود، با بیان این که دانشگاه علوم پزشکی مشتاقانه متولی و ارزیابی آسیب شناسی بحث سلامت را بر عهده گرفته است، یادآور شد: این یک واقعیت است که اگر دریاچه ارومیه احیا نگردد، طوفان های نمکی و ریزگردها روی سلامت انسان ها بی تأثیر نخواهد بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 تیر 1401 بروزرسانی: 4 تیر 1401 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 2818

به "میزان اعتبارات اختصاص یافته برای احیای دریاچه ارومیه کمتر از 40 درصد است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میزان اعتبارات اختصاص یافته برای احیای دریاچه ارومیه کمتر از 40 درصد است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید