نبود توجه به مسایل زیست محیطی، زندگی شهری بشر را به خطر انداخته است

به گزارش مجله نماشو، شهر: شهردار تهران همزمان با شروع آئین افتتاح رویداد کلیماتون تهران 2020، گفت: آنالیز ها بیانگر این است که تا سال 2050، حدود 68 درصد از جمعیت دنیا در مناطق شهری زندگی می نمایند و نمی توان مدیریت شهری را بدون توجه به موضوع کاهش گازهای گلخانه ای و سازگاری با اثرات تغییر اقلیم در نظر گرفت. از همین رو کلیماتون به عنوان یک رویداد مهم و اثرگذار محیط زیستی ایران به حساب می آید.

نبود توجه به مسایل زیست محیطی، زندگی شهری بشر را به خطر انداخته است

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهر تهران، پیروز حناچی در مراسم شروع به کار رویداد سه روزه کلیماتون که امروز یکشنبه -9 آذر 1399- به طور مجازی برگزار گردید، اعلام کرد: هرچند تا به امروز ابعاد هشدار دهنده آلودگی های محیط زیستی اجتماعی و مالی بوده، اما کم کم با نگاه دنیای این معضل ابعاد امنیتی بر زندگی مردم پیدا نموده است.

او با اشاره به اینکه در یک قرن اخیر توسعه لجام گسیخته شهرها در دنیا مسائل عدیده زیست محیطی به وجود آورده، ادامه داد: بارگذاری بیش از ظرفیت اکولوژیک در شهرها، انتشار آلودگی های مختلف محیط زیستی مانند آلودگی هوا، آب، خاک و صدا، معضل پسماندها به خصوص پسماندهای پلاستیکی، فراوری گازهای گلخانه ای و گرمایش زمین بیشتر از همه پایداری حیات شهرها را تحت تأثیر قرار داده است.

حناچی یکی از مهم ترین مؤلفه های شهرهای زیست پذیر را توجه به موضوع تاب آوری در مقابل تغییر اقلیم در معنا جمع و افزایش ظرفیت انطباق شهرها با این پدیده دانست و اضافه نمود: این موضوع در شهر تهران به وضوح قابل رویت است و حس می شود. به وجود آمدن جزایر گرمایی در کلانشهرها ناشی از این معضلات است.

به گفته شهردار تهران؛ نکته قابل توجه این است که کشور ما به دلیل قرار دریافت روی کمربند خشک کره زمین، از دیرباز دارای تجربیات خوبی در زمینه تاب آوری و انطباق با شرایط اقلیمی بوده و همیشه موضوع کمبود آب از 500 قبل از میلاد در کتیبه های بیستون نیز به آن اشاره شده و این معضل تاریخی در این سرزمین بوده و نیاکان ما با راهکارهای خلاق برای خروج از این مشکل راه هایی را در نظر گرفته بودند. در واقع می توان گفت شهرهای قدیمی ایران عملکردی کاملاً اکولوژیک و تاب آور داشته اند.

حناچی کشاورزی و فضای سبز سازگار با اقلیم و بهره گیری از قنات ها، بادگیرها، زیرزمین ها و معماری مطابق با شرایط اقلیمی را بیانگر توجه خاص نیاکان ما به انطباق و سازگاری با ویژگی های سرزمین ایران معرفی کرد و اضافه نمود: شهرهای قدیمی ایران عملکردی تاب آور و اکولوژیک داشتند. آموزه های بعد از اسلام نیز بر این تاثیرات دامن زده و فضای نو را به وجود آورده است.

او ادامه داد: معماری ایرانی در طول هزاران سال از حیات خود، نگاه هوشمندانه ای به طبیعت پیرامونی طقه و فرامنطقه به آن چیزی که معروفیم معماری دورانی است که به طور کامل این انطباق را به نمایش بگذارد.

حناچی با بیان اینکه این نگاه طی یک سده قبل مورد غفلت قرار گرفته است و امروز شهر تهران و بیشتر کلان شهرهای ایران با مسائل مختلف محیط زیستی روبه روست، اضافه نمود: همه آنچه در یک قرن اخیر در تهران رخ داده است، موجب شکل گیری کلان شهری با تراکم و تمرکز زیاد شده است، به نحوی که هم اکنون شهر تهران در کانون یک منطقه کلان شهری با وسعتی بالغ بر 700 کلیومتر مربع قرار گرفته ایم که حوزه آن به 16 هزار کیلومترمربع بر می شود.

به گفته شهردار تهران؛ کثرت خودروها، افزایش مصرف سوخت های فسیلی در بخش های ساختمان، حمل ونقل و صنعت، انتشار گازهای گلخانه ای، آلودگی هوا و افزایش جزایر حرارتی در شهر سبب شده است که پایتخت را در راستا گرم شدن و درنتیجه تشدید این مشکل پیش ببرد. ازاین رو توجه به موضوع کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و سازگاری و انطباق با شرایط پیش رو یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و ما ناچاریم که به این سمت حرکت کنیم.

حناچی در بخش دیگری از سخنان خود در شروع مراسم رویداد کلیماتون 2020 با بیان اینکه در حال حاضر بیماری کووید 19 کشورهای دنیا را با چالش جدی روبرو نموده است و تغییرات اقلیمی چالش بزرگتری را در پیش روی دنیا قرار داده است، گفت: مسئله ای که بار دیگر حیات کل جامعه بشری را تهدید می نماید، ولی به واسطه عوارض تدریجی و بلندمدت آن در مقایسه با تأثیرات سریع بیماری کرونا، تبعات و پیامدهای آن همچنان برای بخش اعظمی از سیاست گذاران و مردم نادیده گرفته می شود و این غفلت می تواند بقای انسان ها را در کره زمین تحت تأثیر قرار دهد.

شهردار تهران ذوب شدن یخ ها، بالا آمدن سطح آب دریاها، وقوع توفان های مخرب، افزایش سیلاب ها، خشک سالی ها و آتش سوزی ها را نشانه هایی از واکنش طبیعت به تغییرات اقلیمی انسان ساخت عنوان و اعلام کرد: در گذار از بحران این بیماری همه گیر ویروسی، آنچه باید عمیقاً درک کرد این است که همه ما در سیستمی همبسته و وابسته با یکدیگر زندگی می کنیم و انتشار گازهای گلخانه ای، فراوری آلاینده ها، از دست رفتن تنوع زیستی و اساساً هرگونه اقدام مخرب در طبیعت و محیط زیست می تواند در گستره ای وسیع تر حیات جمعی همه انسان ها را تحت تأثیر قرار دهد.

شهردار تهران تاکید نمود: بیماری کرونا این نکته را به همه ما نشان داد که ما سرنشینان یک کشتی هستیم.

او اهمیت برنامه ریزی و سیاست گذاری شهرها با هدف تاب آوری در برابر تغییرات اقلیمی با استفاده و به کارگیری ایده های نوآورانه، خلاقانه و کاربردی از جانب اقشار مختلف جامعه به ویژه نسل جوان کشور را هدف اصلی رویداد بین المللی کلیماتون دانست و گفت: این رویداد می تواند زمینه ای برای دنیای فکر کردن و محلی عمل کردن را فراهم کند؛ زیرا برای فائق آمدن و مقابله با اثرات تغییر اقلیم احتیاج به اقدامی همگانی با مسئولیت مشترک اما متفاوت در نقاط مختلف کره زمین است.

شهردار تهران ابراز امیدواری کرد که کلیماتون تهران 2020 به عنوان یک برنامه شهر محور بتواند با حضور همه ذی نفعان، راستا روشنی را برای ایده پردازی و تفکر گروهی، تعامل و ایجاد اقدام های مشترک فراهم کند و فرصتی برای شهرها و شهروندان برای خلق ایده های محلی با هدف برطرف چالش های محیط زیست فراهم کند تا بتوان با تغییر در نگرش و ترسیم نگاهی نو به شهرها، شهرهایی تاب آورتر و زیست پذیرتر برای نسل آینده و فرزندان این مرزوبوم به ارمغان گذاشته شود. در واقع باید شهری که تحویل می گیریم را بهتر به نسل های آینده تحویل دهیم.

حناچی درباره اقداماتی که شهرداری تهران برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در دستور اجرا دارد، گفت: استحصال این گازها و تبدیل آنها به انرژی یکی از برنامه هایی است که در حوزه پسماند آن را تعقیب می کنیم. استفاده و جایگزینی از انرژی های نو، توسعه فضای سبز که تاثیر زیادی بر کاهش گازهای گلخانه ای و آلودگی هوا دارد، نوسازی سامانه های حمل و نقل عمومی، برنامه ریزی کاربری زمین، آموزش شهروندان و هوشمندسازی شهر که یکی از برنامه های اصلی این دوره است که با توجه به شرایط کرونا با سرعت بیشتری در حال تعقیب است، بهبود دسترسی شهروندان به اطلاعات و رعایت اصول شفاف سازی و مردم سالاری به عنوان ضمانت های اجرایی از مهم ترین اقدامات شهرداری در این حوزه است.

شهردار تهران با اشاره به اینکه کوشش ویژه ای برای حل مشکل خودروهای برقی در شهر تهران در کلاس های مختلف شروع شده است، اعلام کرد: استفاده از اسکوترها و موتورهای سنگین برقی و همچنین در نهایت نوسازی و تجهیز ناوگان اتوبوس رانی و مترو از مهم ترین برنامه های شهرداری تهران در حوزه محیط زیست هستند.

او با بیان اینکه نمی توانیم با تقلید ناآگاهانه از الگوهای توسعه غیربومی و عدم توجه به ویژگی های طبیعی خودمان و توسعه بی رویه خارج از توان اکولوژیک منطقه و ضایع کردن منابع طبیعی و محیط زیست شهرهایمان را پایدار نگه داریم، ادامه داد: بسیاری از مفاهیمی که اشاره کردم در تاریخ سنت ما وجود دارد و امروزه به عنوان روش های جدید در حال تعقیب هستند. در واقع باید با نو کردن نگاه ها مسائل مان را حل کنیم.

شهردار تهران در سرانجام از زحمات اداره کل محیط زیست شهر تهران در زمینه برگزاری رویداد کلیماتون تقدیر و تشکر کرد و گفت: بی شک حفاظت از محیط زیست بدون همراهی و آگاهی مردم به نتیجه نخواهد رسید.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 4 تیر 1401 بروزرسانی: 4 تیر 1401 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 3395

به "نبود توجه به مسایل زیست محیطی، زندگی شهری بشر را به خطر انداخته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نبود توجه به مسایل زیست محیطی، زندگی شهری بشر را به خطر انداخته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید