نورپاشی شبانه درختان اصفهان

به گزارش مجله نماشو، عاطفه علیان- اصفهان - خبرنگار: 3 سال می گردد نورپاشی شبانه بر درختان اصفهان بر سر زبان ها افتاده است. درختانی که شب ها هم با رنگ های بنفش، قرمز، سبز و آبی آذین بندی شده اند تا با چهره ای نامتعارف، بار تاریکی شب را هم به دوش بکشند.

نورپاشی شبانه درختان اصفهان

برای اولین بار درختان خیابان بیدآبادی که از محله های تاریخی و مهم اصفهان است با 156 پروژکتور به صورت دفنی با طیف رنگ RGB نورپاشی شد تا 16 میلیون رنگ متنوع ایجاد گردد و تاریکی محله با درختان رنگی جبران گردد. نورپاشی شبانه بر درختان به مناقصه هم گذاشته، عملیات نورپردازی درختان 5 آذر و شهیدان به وسیله مناقصه به پیمانکاران واگذار و پای نورپاشی به درختان میدان شهید رجایی، خیابان فیض و کمال اسماعیل هم باز شد. نورپاشی شبانه بر درختان مخالف و موافق کم ندارد. مخالفان نورپاشی شبانه، نورپاشی را آسیب جدی به درختان می دانند و این گونه زیباسازی را در حد و شان نصف دنیا نمی شمارند، اما موافقان نورپاشی شبانه بر درختان بر این باورند که نورپاشی ضرر و زیانی در چرخه حیات گیاهان به جا نمی گذارد.

  • تاثیر مخرب نورپاشی شبانه

شاهین سپنتا که از مخالفان نورپاشی شبانه بر درختان است به خبرنگاران می گوید: مدتی است در بعضی از خیابان های اصفهان از جمله فیض و کمال اسماعیل شاهد نورپردازی شبانه با رنگ های مختلف بر شاخ و برگ درختان هستیم و با این که این روش مورد انتقاد دوستداران محیط زیست قرار گرفته است، اما سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان به بهانه زیباسازی شهر در شب به این کار ادامه می دهد. این اصفهان پژوه و اصفهان شناس با بیان این که نورپاشی شبانه پس از غروب آفتاب تا سپیده دم بر درختان، مصداق شاخص آلودگی نوری است، می افزاید: آلودگی نوری به هرگونه تابش نور مصنوعی، نامناسب، بیش از حد طبیعی، خیره کننده و مزاحم به محیط و در طول شب گفته می گردد.

وی اضافه می نماید: آلودگی نوری آثار منفی مالی و زیست محیطی زیادی از جمله اتلاف سرمایه و منابع طبیعی و انرژی، آلودگی بصری و بر هم خوردن تمرکز رانندگان و رهگذران و تاثیر منفی بر موجودات زنده اعم از جانوارن و گیاهان دارد. این دامپزشک اصفهانی با بیان این که آلودگی نوری، زندگی حیوانات و گیاهان را که در یک چرخه 24 ساعت شبانه روز در جریان است تحت تاثیر منفی قرار می دهد، اظهار می نماید: شاخ و برگ درختان تنومند حاشیه خیابان به ویژه در طول شب به ویژه در طی فصول سرد (به خاطر گرمای محیطی) به عنوان پناهگاه پرندگان مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین نورپاشی مصنوعی در طول شب بر شاخ و برگ درختان، بر رفتارهای طبیعی جانوران به ویژه پرندگان در طول روز و شب مثل لانه گزینی، مهاجرت، خواب، تولیدمثل و جست وجوی غذا تاثیر منفی می گذارد و در نهایت پرندگان را ضعیف و بیمار می نماید.

وی می افزاید: آلودگی نوری در شب، زندگی حشره های مفید به عنوان منبع غذایی سایر گونه های جانوری را نیز مختل می نماید و می تواند به عنوان یک تنش جدی بر میزان رشد، رنگ و ریزش برگ ها و برای رویش شاخه گیاهان تاثیر بگذارد، طول عمر گیاه را کوتاه و آن را ضعیف، بیمار و مورد هجوم آفات قرار داده است و نهایتا موجب مرگ آنها می گردد. سپنتا توصیه می نماید برای پیشگیری از آسیب های بیشتر بر محیط زیست از هرگونه نورپاشی بر درختان در دیگر خیابان ها جلوگیری گردد و موارد فعلی ترجیحا برچیده گردد یا مدت نورپاشی در آنها به 2 تا 3 ساعت پس از غروب خورشید محدود گردد.

  • نورپاشی شبانه زیر نظر استادان دانشگاه

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان با بیان این که نورپاشی شبانه به درختان در دوره مدیریت شهری گذشته شروع شده است به خبرنگاران می گوید: هر اقدامی در سازمان زیباسازی شهری با نظر کارشناسان مطرح انجام می گردد و حاصل پژوهش ها و تحقیق صاحبان فن در اختیار سازمان قرار می گیرد. حسن موذنی با بیان این که نورپاشی شبانه در کلانشهرهای دیگر هم در حال اجراست، اظهار می نماید: برای آنالیز چگونگی نورپردازی های صورت گرفته بر درختان شهر، همکاری هایی با یک گروه از اساتید دانشگاه صورت گرفته است و فضایی از شهر را در اختیار آنها قرار دادیم تا آنالیز های در این باره را انجام دهند. بر اساس مطالعه ها و ارزیابی های صورت گرفته نورپاشی در باغ گل ها علاوه بر آن که مضر نیست، بلکه نتایج مطلوبی به همراه داشته است.

  • نورپاشی شبانه زیر ذره بین کمیسیون محیط زیست

رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر اصفهان با بیان این که نورپاشی شبانه به درختان نوعی دستکاری در چرخه طبیعی گیاهان است به خبرنگاران می گوید: آثار تابش نور در شب بر درختان موضوعی پیچیده است و باید پارامترهای آن به طور دقیق و کارشناسی آنالیز گردد، اما درختان اصفهان به دلیل قدمت از زیبایی طبیعی و منحصر به فردی برخوردار هستند و باید با دقت درباره زیباسازی آنها اقدام کرد. کوروش محمدی با بیان این که شورای شهر اصفهان با هرگونه عاملی که حیات گیاهان و موجودات وابسته را به خطر بیندازد مخالفت می نماید، می افزاید: مصرف انرژی و پیامدهای محیط زیستی، نگرانی از چرخه طبیعی گیاه و به خطر افتادن زندگی حشره های و پرندگان وابسته می تواند از تبعات نورپاشی شبانه باشد که باید به طور دقیق واکاوی و آنالیز گردد. وی با تاکید بر آن که مجریان طرح، سازمان زیباسازی و شورای محیط زیست شهرداری به مساله نورپاشی شبانه بر درختان مطلع هستند، تصریح می نماید: نورپاشی شبانه بر درختان باید بر پژوهش های مستند، دقیق و علمی پایدار باشد وگرنه اینگونه زیباسازی هیچ توجیهی ندارد.

  • نورپاشی شبانه با معیارهای زیباشناسی

رئیس شورای شهر اصفهان با بیان این که یکی از وظایف مدیریت شهری زیباسازی شهر اصفهان است به خبرنگاران می گوید: زیباسازی اصفهان بر فضای سبز آن تاکید دارد هیچ اقدامی در زیباسازی شهر جایگزین فضای سبز نخواهد شد. علیرضا نصر اولویت مهم برای مدیریت شهری را حفظ فضای سبز شهری و گیاهان می داند و می افزاید: اگر در نورپاشی شبانه به ویژه برای درختان کهن سال آسیبی وارد گردد حتما باید مانع آن شد.

وی با بیان این که درباره نورپاشی شبانه بر درختان نظر کارشناسی و علمی در اولویت است، اظهار می نماید: هنوز اطلاعات علمی که مدیریت شهری را به این نتیجه برساند که نورپاشی شبانه به درختان آسیب زننده است، ارائه نشده است. به دلیل پیچیدگی موضوع نمی توان با حدس و گمان نظر داد، اما هر زمان که ثابت گردد این عمل چرخه حیات گیاهان را به خطر می اندازد این طرح متوقف خواهد شد. رئیس شورای شهر با تاکید بر این که نورپاشی شبانه به درختان باید با معیارهای زیباشناسی در شان قدمت تاریخی اصفهان هماهنگ باشد، اظهار می نماید: گاهی نورافکن ها موجب بدمنظری و نازیبایی در شهر شده که با اعتراض شورای شهر هم همراه بوده و مدیریت شهری پذیرفته است که اصلاحاتی انجام دهد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 629

به "نورپاشی شبانه درختان اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نورپاشی شبانه درختان اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید