واحدهای چاپ دولتی مجوز دریافت نمی نمایند

به گزارش مجله نماشو، مدیرکل دفتر چاپ ارشاد گفت: واحدهای چاپ دولتی از این پس مجوز فعالیت دریافت نخواهند کرد و در استان ها نیز باید این امر رعایت گردد، اگر مورد خاصی وجود داشته باشد، در کمیسیون چاپخانه های دولتی آنالیز می گردد.

واحدهای چاپ دولتی مجوز دریافت نمی نمایند

نشست هم افزایی کارشناسان چاپ ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر کشور صبح امروز، 23 مردادماه با حضور علی اسماعیلی، سرپرست معاونت فرهنگی ارشاد و احمدعلم شاهی مدیر دفتر چاپ برگزار گردید.

علمشاهی در این نشست در سخنانی گفت: امروز به دنبال این هستیم که تا با هم افزایی مسائل و مسائل عرصه چاپ را حل کنیم. این دومین نشستی است که در حوزه چاپ در امسال برگزار گردیده و نگاه ما این است که مجموعه های چاپ در سراسر کشور از یکدیگر جدا نبوده و باید ارتباط نزدیک برقرار باشد. کوشش خواهیم کرد بخشی از وظایف وزارت ارشاد را که متمرکز در تهران است و تصدی گری محسوب می شود، به استان ها واگذار کنیم، بخش نهایی این واگذاری اکنون آماده شده و تا یکی دو ماه آینده به لحاظ نرم افزاری نیز مقدمات آن فراهم خواهد شد.

وی به تدوین سند راهبردی صنعت چاپ و رونمایی از آن در مراسم اختتامیه بیست و ششمین نمایشگاه کتاب تهران اشاره نمود و گفت: هر مجموعه ای که قرار است در حوزه صنعت جاپ فعالیت کند، باید فعالیتش منطبق بر این سند راهبردی باشد.

علمشاهی اضافه نمود: دولت با این نقش حرکت می نماید که حمایتگر صنایع مختلف باشد، بنابراین نمی تواند مستقیم در این امور دخالت کند. در راستای نقش حمایتی دولت 3 تفاهم نامه به امضا رسید، از آن جمله می توان به تفاهم نامه وزارت صنعت با وزارت ارشاد اشاره نمود که بعضی از دغدغه های موجود در حوزه چاپ را رفع می نماید، برای نمونه بحث معافیت های گمرکی ماشین آلات چاپ که یکی از مهم ترین دغدغه ها بود، با امضای این تفاهم نامه به نتیجه رسید و اکنون اهالی چاپ می توانند با مراجعه به سایت بهینه یاب برای استفاده از این تسهیلات ثبت نام نمایند.

وی گفت: موافقت وزارت صنعت برای معافیت ماشین آلات دست دوم چاپ نیز در این توافقنامه گنجانده شده است، در این راستا پیش بینی شد ما ماشین آلات دست دوم که تا 10 سال ساخت هستند، را نیز مشمول این تسهیلات قرار دهیم.

علمشاهی به تفاهم نامه با صندوق توسعه ملی اشاره نمود و گفت: این تفاهم نامه روز گذشته به امضای سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمدرضا فرزین، رئیس صندوق توسعه ملی رسید که بر این اساس 150 میلیارد تومان اعتبار برای سرمایه در گردش و نوسازی ماشین آلات و غیره در اختیار چاپ و نشر قرار گرفته می شود. 100 میلیون تومان برای حوزه چاپ و 50 میلیون تومان برای حوزه نشر وام مناسبی است که با بهره 16 درصد می تواند مقداری از کسری مواد اولیه را جبران کند تا پیش از این صندوق توسعه ملی اعتباراتی را برای صنایع مختلف کشور اختصاص می داد که در عرصه چاپ تا به امروز از این اعتبارات به ندرت استفاده شده بود.

مدیر دفتر چاپ وزارت ارشاد به امضای تفاهم نامه با معاونت شهرک های کوچک و شهرک های صنعتی وزارت صنعت اشاره نمود و گفت: این تفاهم نامه که هفته گذشته به امضا رسید، به دنبال فعال کردن شهرک های صنعتی در حوزه چاپ است. شهرک قم و مشهد هزینه های بالایی برای راه اندازی احتیاج دارد که ما در نظر داریم بتوانیم با حداقل هزینه ها راه اندازی این شهرک ها را اجرایی کنیم. شهرک های صنعتی مزیت های دارند که مقرون به صرفه است برای نمونه استفاده از تسهیلات بانکی، دریافت زمین با قیمت بسیار پایین و رایگان بودن هزینه های آب، برق، مالیات و غیره می تواند محرک خوبی برای متمرکز ساختن صنایع چاپ در این شهرک ها باشند. اکنون بخش عمده ای از واحدهای چاپی در شهر قرار دارند و بخش عمده سرمایه ها در زمین ها خوابیده است، در جهان نیز امروزه کوشش می شود تا واحدهای چاپی را از شهرها به شهرک های چاپ منتقل نمایند که بخشی عظیمی از سرمایه که در زمین خوابیده به گردش بیفتد.

وی از کوشش برای راه اندازی مجموعه واحدهای چاپی پیشرفته در هر استان اطلاع داد و گفت: ضوابط و دستورالعمل چاپ از جمله مواردی بود که احتیاجمند به اصلاح و بازنویسی بود بنابراین ما به اصلاح این ضوابط پرداخته ایم.

علمشاهی به دستورالعمل رسیدگی به تخلفات چاپی اشاره نمود و گفت: در این حوزه در استان ها مسائل بسیاری داشتیم که اکنون با تصویب این دستورالعمل سهل تر می توان به تخلفات رسیدگی کرد. دستورالعمل شورای صنعت چاپ نیز خوشبختانه به تصویب رسید که در این دستورالعمل برای استان ها نیز صندلی پیش بینی شده است. گام بعدی تشکیل کمیسیون چاپخانه های دولتی بود، ما در ستاد کوشش کردیم تا به چاپخانه های دولتی دیگر مجوز ارائه نکنیم، در استان ها نیز باید فرایند صدور مجوز چنین باشد و در موارد خاص که چاپخانه های دولتی برای مجوز مراجعه می نمایند، مورد را به این کمیسیون معرفی نمایند. ما نیز کوشش داریم تا در صورت امکان هیچ مجوز دولتی صادر نکنیم، مگر اینکه نهادهای امنیتی و اطلاعاتی احتیاج به چاپ اسناد محرمانه داشته باشند که ناچار به صدور این مجوز باشیم.

علمشاهی گفت: تسهیلات صندوق توسعه ملی نیز برای چاپخانه های غیر دولتی است، اگر بیش از 20 درصد یک چاپخانه متصل به دولت باشد، آن چاپخانه دولتی بوده و تسهیلات به آنها تعلق نمی گیرد.

وی با انتقاد از نبود اتحادیه سراسری چاپخانه داران در کشور گفت: در 8 استان کشور اکنون اتحادیه های چاپ وجود دارد که باید کوشش کنیم این تعداد را به 15 استان افزایش دهیم. بنابراین با این افزایش مسائلی که در عرصه مالیات و نظارت وجود دارد، به حداقل خواهد رسید.

علمشاهی ادامه داد: یکی از دلایلی که صنعت چاپ در کشور مغفول مانده است، به این باز می شود که این صنعت برای مسئولان و جامعه ناشناخته مانده است، نمایشگاه ها فرصت خوبی برای معرفی و شناسایی عرصه چاپ هستند، ما از این ظرفیت در نمایشگاه کتاب تهران استفاده کردیم. در استان ها نیز باید از نمایشگاه های استانی بدین منظور بهره گرفت.

وی با بیان این مطلب که 500 میلیون تومان اعتبار برای صنعت چاپ در شهرستان ها در نظر گرفته ایم، به برگزاری جشنواره صنعت چاپ اشاره نمود و گفت: 25 مردادماه فراخوان این جشنواره را شروع خواهیم کرد و امسال برای نخستین بار جشنواره صنعت چاپ استانی خواهیم داشت. البته داوری ها به صورت متمرکز در تهران انجام می شود.

علمشاهی در خاتمه اظهار امیدواری کرد، نخستین برنامه ای که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت جدید برگزار می شود، جشنواره صنعت چاپ باشد.

منبع: تسنیم
انتشار: 4 تیر 1401 بروزرسانی: 4 تیر 1401 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 3225

به "واحدهای چاپ دولتی مجوز دریافت نمی نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واحدهای چاپ دولتی مجوز دریافت نمی نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید