پایداری مشاغل در بخش تعاون بیشتر است

به گزارش مجله نماشو، باوجود آن که سرانه اشتغال تعاونی ها در ایران پایین تر از نرم بین المللی است، اما سرانه سرمایه گذاری در بخش تعاون نسبت به سایر بخشها حدود 50 درصد است که نشان می دهد مشاغل تعاونی در ایران از دوام و پایداری بالایی برخوردارند.

پایداری مشاغل در بخش تعاون بیشتر است

به گزارش خبرنگاران، سیزدهمین اجلاس بین المللی اتحادیه جهانی تعاون (ICA) در بخش آسیا و اقیانوسیه با شعار پیشنهادی ایران تحت عنوان با تعاون اقتصاد مقاوم تر بسازیم از چند روز گذشته در تهران شروع به کار نموده است. این رویداد بین المللی که اتاق تعاون ایران متولی اجرای آن است، برای اولین بار در ایران پس از انقلاب اسلامی برگزار می گردد و از این جهت و به دلیل این که اتحادیه جهانی تعاون بخش آسیا و اقیانوسیه قوی ترین مرجع تعاون منطقه ای از نظر حجم مبادلات تجاری در جهان به شمار می رود و ارتباطات گسترده ای با سازمان ملل و سازمان جهانی کار دارد، برگزاری آن از اهمیت بسیاری برخوردار است.

اتاق تعاون ایران با توجه به فعالیت های بین المللی که در سالهای اخیر داشته برای اولین بار موفق به دریافت میزبانی اجلاس منطقه ای تعاون در آسیا و اقیانوسیه شده است و در این دوره از اجلاس بیش از 150 میهمان از 30 کشور جهان و چهار قاره جهان حضور دارند و تعدادی از کشورها اروپایی، آمریکایی و آفریقایی هستند.

بهمن عبدالهی ـ رئیس اتاق تعاون ایران ـ برگزاری این اجلاس را فرصتی طلایی برای بخش تعاون کشور می داند تا در عرصه های ملی و بین المللی ظرفیتها و توانمندی های خود را به نمایش بگذارند و در جهت ارتقای سطح فعالیتها و سهم خود در اقتصاد ملی گام بردارند.

به گفته وی، این اجلاس امکان گردهمایی همه اعضا را به منظور ایجاد فضایی مناسب برای بحث و تبادل نظر در خصوص مسایل مربوط به رشد و توسعه سازمانهای تعاونی و شبکه سازی آنها ایجاد می نماید.

رئیس اتاق تعاون ایران از انعقاد دو قرارداد تجاری با کشورهای هند و سنگال به عنوان مهمترین دستاورد این اجلاس نام می برد.

اجلاس منطقه ای (ICA)هر دو سال یکبار و با حضور نمایندگان سازمانهای عضو که بالاترین مقام بعد از اتحادیه بین المللی تعاون به شمار می روند، برگزار می گردد.

در نشست اتحادیه جهانی تعاون شش کمیته کشاورزی،جنگلداری، توسعه منابع انسانی، اعتباری و بانکی، همکاری های دانشگاهی فعال هستند و سال جاری اتحادیه جهانی تعاون دو کمیته زنان و جوانان را هم به مجموع کمیته های خود اضافه نموده است تا مسیر اشاعه و گسترش فرهنگ تعاون و مشارکت پذیری توسط زنان و جوانان هموارتر گردد.

کمیته زنان در نظر دارد به موضوع زنان و ارتقای وضعیت زنان و تاثیر آن بر تاب آوری تعاونی ها بپردازد و در کمیته جوانان درباره مسائل جوانان وشرایط مناسب برای اشتغال جوانان در جهان بحث و گفت وگو می گردد.

از مهم ترین اهداف برگزاری این اجلاس نیز می توان به افزایش رشد و توسعه تعاونی ها، یاری به صادرات غیرنفتی کشور، گسترش تجارت میان تعاونی ها، ایجاد فرصتهای تجاری جدید، برقرای ارتباط تعاونی ها با همدیگر و کسب اطلاعات درخصوص تولیدات و محصولات تعاونی های سراسر جهان اشاره نمود.

به گزارش خبرنگاران، در حال حاضر سه میلیون تعاونی با عضویت بیش از یک میلیارد نفر در جهان فعالیت دارند که به طور مستقیم و غیرمستقیم برای 280 میلیون نفر در جهان اشتغالزایی نموده اند.این رقم معادل 10 درصد کل اشتغالی است که توسط تعاونی ها در جهان ایجاد شده است.

بر اساس آمارها، سرانه اشتغال در تعاونی ها در ایران پایین تر از نرم بین المللی است ولی سرانه احتیاج به سرمایه در شغل تعاونی در ایران تقریبا 50 درصد سایر بخشها است که نشان دهنده پایداری مشاغل تعاونی در ایران است.

ماشاءاله عظیمی ـ دبیرکل اتاق تعاون ایران ـ در گفت وگو با خبرنگاران، درباره شعار سال جاری اجلاس ICA می گوید: موضوعی که برای اجلاس 2018 در زمینه توسعه پایدار در نظر گرفته شده تبدیل به جوامع پایدار و مقاوم است و ما امروز بیش از هر زمان دیگری به رشد واقعی اقتصاد و فراهم کردن شرایط برای ایجاد اشتغال پایدار احتیاج داریم به همین دلیل پیشنهاد کردیم مدل تعاونی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها پیاده سازی گردد تا به یک اقتصاد پایدار و مقاوم دست یابیم.

وی با اشاره به ظرفیت بالای بخش تعاون در پیشبرد چرخه اقتصاد کشور می گوید: از آنجا که ایجاد مشاغل تعاونی کم هزینه تر از سایر مشاغل است، کشورهایی قادر به تقویت این بخش از اقتصاد هستند که پتانسیل ایجاد اشتغال بیش تر، پایدارتر و کم هزینه تر را در خود داشته باشند.

به گفته دبیرکل اتاق تعاون ایران، در شرایط تحریمی حاضر که بسیاری از کشورهای جهان از شرکت در این اجلاس منع شده اند، اجلاس ICA)) در ایران توانسته با جذب هواداران اقتصاد تعاونی فرصت مغتنمی برای تبادل اطلاعات و همکاری های بیشتر منطقه ای و بین المللی میان ایران و جهان فراهم کند.

به گزارش خبرنگاران، در حال حاضر بخش تعاون سهم بالایی از مراودات و مبادلات تجاری و اقتصادی و اجتماعی در جهان را به خود اختصاص داده است و از این جهت ضرورت توجه و حمایت از تعاونی ها در ایران و فراهم کردن بستر صادرات و مبادلات آنها با کشورهای جهان بیش از پیش احساس می گردد.

سیزدهمین اجلاس بین المللی تعاون در منطقه آسیا و اقیانوسیه به میزبانی ایران و به همت اتاق تعاون مرکزی از پنجم آذرماه شروع شده و تا نهم آذرماه ادامه خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 تیر 1401 بروزرسانی: 4 تیر 1401 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 4887

به "پایداری مشاغل در بخش تعاون بیشتر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پایداری مشاغل در بخش تعاون بیشتر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید