چرا معضل آلودگی هوا حل نمی گردد؟

به گزارش مجله نماشو، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ضمن شرح درباره دلیل حل نشدن معضل آلودگی هوا درباره فراوری سوخت استاندارد در کشور گفت: تنها 38 درصد بنزین فراوریی در کشور استاندارد است.

چرا معضل آلودگی هوا حل نمی گردد؟

داریوش گل علیزاده در تبادل نظر با ایسنا، درباره منابع انتشار آلودگی هوا در کشور اظهار کرد: منابع انتشار آلودگی در سال های اخیر نه تنها کم نشده بلکه افزایش پیدا نموده است، به طوری که تعداد خودرو های استاندارد، فرسوده، جمعیت، فعالیت صنایع و مصرف انرژی بیشتر شده است.

روزانه چه میزان بنزین مصرف می کنیم؟

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست به مصرف بنزین روزانه در تهران و کل کشور اشاره نمود و شرح داد: اکنون در تهران روزانه 16 میلیون لیتر بنزین و در کشور 103 میلیون لیتر بنزین و گازوئیل مصرف می گردد. این مواد سوخت فسیلی هستند و انتشار آلاینده های ناشی از مصرف آن ها باعث بروز اثرات تجمعی می گردد.

به گفته وی مصرف سوخت در نیروگاه ها، صنعت، خودرو، موتورخانه ها، سیستم های گرمایشی و سرمایشی و ... باعث تجمع آلاینده ها می گردد. این اثرات تجمعی بیش از ظرفیت تهویه هوا هستند، بدین جهت باد نمی تواند آلودگی را تخلیه کند.

وی توضیح داد: در تابستان نیز همین مقدار انتشار وجود دارد، اما عدم وارونگی دما باعث تخلیه آلودگی و شاخص مطلوب کیفیت هوا می گردد.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست تاکید نمود: مشکل اصلی ما این است که طی این سال ها هیچ اتفاقی برای منابع انتشار ما نیفتاده است. با انباشت تکالیف انجام نشده روبرو هستیم این در حالیست که حمل و نقل عمومی را باید توسعه دهیم، خودرو های فرسوده را از رده خارج کنیم که هیچ کدام اتفاق نیفتاده است.

سوخت توزیع شده در کشور چقدر استاندارد است؟

گل علیزاده درباره توزیع سوخت استاندارد در کشور اظهار کرد: در کشور 38 درصد بنزین تولیدی منطبق بر استاندارد های یورو 4 و 5 است که علاوه بر استان تهران در کلانشهر ها توزیع می گردد.

وی در پاسخ به این پرسش که در صورت توزیع سوخت استاندارد در کلانشهر ها علت آلودگی هوای کلانشهر هایی مانند اراک، اصفهان، خوزستان و ... چیست؟ گفت: سوخت استاندارد نیز انتشار آلودگی به میزان استاندارد دارد. اثرات تجمعی تعداد خودرو های موجود و عدم تعویض تجهیزات آلایندگی مانند کاتالیست یا فیلتر گاز دوده باعث به وجود آمدن چنین شرایطی می گردد. در صورت عدم تعویض این تجهیزات خودرو از حالت استاندارد خارج می گردد، انتشار آلایندگی بیشتری دارد و باید به وسیله مراکز معاینه فنی رصد گردد.

گل علیزاده اضافه نمود: در شرق، جنوب و غرب تهران صنایعی هستند که به میزان خود آلاینده منتشر می نمایند. موتورخانه های بخش تجاری و خانگی نیز از دیگر منابع انتشار هستند. با بارگذاری بیش از ظرفیت، تهویه انجام نمی گردد و آلودگی ادامه دارد.

تعداد خودرو و موتورسیکلت های فرسوده در کشور

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست به تعداد خودرو و موتورسیکلت های فرسوده کشور اشاره نمود و گفت: از 25 میلیون خودرو شماره گذاری شده در کشور حدود 6.5 میلیون خودرو فرسوده هستند که مصرف انرژی و انتشار آلایندگی بیشتری دارند بعلاوه حدود 90 درصد از 12 میلیون موتورسیکلت در حال تردد فرسوده، کاربراتوری و غیراستاندارد هستند.

وی اضافه نمود: اکنون با سوخت یورو 5 و 6 نیز در صورت انتشار بیش از ظرفیت، اثرات تجمعی به صورت آلودگی نمود پیدا می نماید. در صورت وزش باد با سرعت لازم، تخلیه آلایندگی صورت می گیرد، هوا تهویه و صاف می گردد. اکنون وارونگی دما باعث حبس آلودگی در ارتفاع تنفسی مردم می گردد که آسیب های بسیاری برای سلامتی آنان در پی دارد.

گل علیزاده ادامه داد: تمامی این موارد که به آن ها اشاره شد عوامل تشدیدنماینده هستند. ما نمی گوییم باید مازوت سوزی انجام گردد، اما عامل اصلی آلودگی هوا مازوت نیست چراکه اگر این نظریه صادق باشد درصورت عدم مازوت سوزی و گازسوز شدن تمامی نیروگاه ها باید مشکل آلودگی هوا نداشته باشیم که اینگونه تمام برنامه ریزی و هدف گذاری های خود را زیرسوال می بریم.

علت حل نشدن معضل آلودگی هوا چیست؟

وی مشکل اصلی را انجام نشدن تکالیف و راه حل های اصلی که منجر به کاهش آلودگی هوا می گردد، دانست و شرح داد: به علت شرایط مالی کشور و محدودیت های ناشی از تحریم ها نتوانستیم کیفیت سوخت را ارتقا دهیم، توزیع سراسری سوخت استاندارد داشته باشیم، به نوسازی و توسعه حمل و نقل عمومی بپردازیم، نیروگاه های تجدیدپذیر ایجاد کنیم و موتورسیکلت ها و خودرو ها را نو کنیم. تمامی این موارد باعث قرار گرفتن در شرایط فعلی شده است.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست باد را عامل شرایط سالم یا ناسالم کیفیت هوا در سال 97 دانست و گفت: هوای سالم در سال 97 نتیجه عملکرد دستگاه های اجرایی، چون محیط زیست، وزارت نیرو، وزارت نفت و ... نبود بلکه نتیجه وزش بسیار باد بود. در صورت انباشت و عدم وزش باد آلودگی هوا داریم و این امری طبیعی است. با شرایط سکون هوا در صورت نوسازی تمام خودرو ها نیز آلودگی هوا داریم.

گل علیزاده به ارائه راه حل های کاهش آلودگی هوا پرداخت و اضافه نمود: با الکتریکی کردن حمل و نقل عمومی تهران و ورود خودروی نو احتمال حل مشکل آلودگی تهران وجود دارد، اما به هرحال این موارد نیز آلایندگی خاص خود را دارند.

وی افزود: حل مشکل آلودگی هوا احتیاجمند تامین الزامات، زیرساخت ها و اعتبارات ضروری است. به عنوان نمونه باید برای کمبود حمل و نقل عمومی در کلانشهر هایی مانند تهران سرمایه گذاری نمایند و اتوبوس نو وارد شهر ها نمایند. با توسعه مناسب و کارآمد شدن حمل و نقل عمومی مردم به خودرو های تک سرنشین رو نمی آورند چراکه استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی هم مالی و هم راحت تر است. اکنون حمل و نقل عمومی ما کارآمد و جوابگوی احتیاج های مردم نیست چراکه منطقه ها را به طور کامل پوشش نمی دهد.

گل علیزاده در خاتمه گفت: راه حل ها معین است تنها دولت و مجلس باید اعتبارات و احتیاجمندی های لازم را تامین نمایند.

منبع: فرارو
انتشار: 25 دی 1401 بروزرسانی: 25 دی 1401 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 5190

به "چرا معضل آلودگی هوا حل نمی گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا معضل آلودگی هوا حل نمی گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید