چگونه از سرماخوردگی و آنفلوآنزا جلوگیری کنیم؟

به گزارش مجله نماشو، با ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن، دمای پایین هوا به راحتی ممکن است منجر به بروز سرماخوردگی گردد.

چگونه از سرماخوردگی و آنفلوآنزا جلوگیری کنیم؟

به گزارش خبرنگاران، ما باید تمام کوشش خود را برای جلوگیری از سرماخوردگی و آنفلوآنزا و همچنین انواع دیگر عفونت های دستگاه تنفسی انجام دهیم زیرا این موارد بر سلامتی ما تأثیر می گذارد.همه آنها منجر به مرگ و میر بالا میشوند و هزینه قابل توجهی از جهت مراقبت های بهداشتی دارند.

بسیاری از مرگ ها در سرماخوردگی و آنفلوآنزا به دلیل عوارض قلبی و تنفسی است. سرماخوردگی و آنفلوآنزا حداکثر یک هفته طول می کشد اما این یک مشکل بهداشتی عمومی است.

سرماخوردگی و آنفلوآنزا چگونه گسترش می یابند؟

با استفاده از قطرات مملو از ویروس که به وسیله هوا پخش می گردد. این قطرات از ترشحات بینی، ترشحات برونش یا بزاق ناشی می شوند که انتشار آنها را بسیار سریع می نماید. مهمترین عامل موثر در شیوع ویروس ها، دمای سرد زمستان است.

دمای سرد زمستان سیستم ایمنی بدن ما را کند می نماید. سرما باعث خشک شدن مخاط بینی می گردد.

سایر عوامل تسهیل نماینده عفونت عبارتند از:

خستگی

فشار

تفاوت آنفلوآنزا و سرماخوردگی:

آنفلوآنزا و سرماخوردگی از مسائل حاد ویروسی هستند که به طور معمول تقریباً هفت روز طول می کشند. در هر دو مورد علائم مشابه هستند، شیوع آنها بالاست و درمان آنها در تسکین علائم است.

معین ترین علائم سرماخوردگی این است که تب وجود ندارد ، اما التهاب در دستگاه تنفسی فوقانی، چشم ها و گوش ها وجود دارد. تمام این علائم با احساس ناخوشی و کاهش اشتها همراه است.

فرایند سرماخوردگی با عطسه، گرفتگی بینی و خارش گلو خود را نشان می دهد. با گذشت روزها، ترشحات بینی بیشتر می شوند، گاهی اوقات ظاهر و قوام چرکی دارند.

علائم معین آنفلوآنزا شامل لرز، تعریق و تب است که به طور ناگهانی بروز می نماید. ممکن است احساس ناراحتی عمومی، دردهای عضلانی، سردرد، گلودرد و سرفه خشک داشته باشید.

علائم تب و درد عضلانی معمولاً چند روز طول می کشد و بهبودی به طور کلی طولانی است.

چگونه از سرماخوردگی و آنفلوآنزا جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از سرماخوردگی و آنفلوآنزا باید اقداماتی درجهت کاهش شیوع ویروس ها از فردی به فرد دیگر انجام گردد.

که این موارد شامل زیر است:

حداقل در چند روز اول از تماس با افرادی که به این بیماری مبتلا هستند خودداری کنید. درصورتی که احساس ناراحتی می کنید، تب یا علائم دیگر آنفلوآنزا را دارید، خود را قرنطینه کنید.

دستان خود را مرتباً، با آب و صابون یا ژل ضد عفونی نماینده بشویید. از مناطق بسته یا مکان های شلوغ پرهیز کنید.

هنگام سرفه یا عطسه بینی و دهان خود را بپوشانید. سعی کنید از مصرف سیگار و الکل خودداری کنید ، که هر دو عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن شما را مختل می نمایند و مجاری تنفسی شما را خسته می نمایند.

ویتامین C را در دوزهای 1 گرمی در روز مصرف کنید.

راهکارهایی برای جلوگیری از سرماخوردگی و آنفلوآنزا:

در حال حاضر، گزینه هایی برای جلوگیری از سرماخوردگی و آنفلوآنزا وجود دارد ، اما همه موارد شواهد علمی اثبات شده ندارند. گزینه ها بر اساس مواد موجود در سبزیجات و قارچ ها است ، این مواد به تقویت سیستم ایمنی یاری می نمایند.

در خصوص قارچ ها ، مانند آسکومیت و بازیدیومایست، به دلیل داشتن ژرمانیم فوایدی را فراهم می نمایند.

ریشه و ریزوم اکیناسه حاوی ترکیباتی است که فعالیت تحریک نماینده درسیستم ایمنی ایجاد می نماید. همچنین شواهدی در خصوص اثر عصاره اتانولی ریشه گیاه پلارگونیوم سایدوئید در برابر عفونت های ویروسی دستگاه تنفسی وجود دارد.

جلوگیری از سرماخوردگی و آنفلوآنزا مهم است. این نه تنها به دلیل تأثیر آنها بر روی سیستم بهداشتی بلکه به این دلیل است که یکی از شایع ترین دلایل مرخصی استعلاجی در مدرسه و کار است.

منبع: بهداشت نیوز

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 4 تیر 1401 بروزرسانی: 4 تیر 1401 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 3038

به "چگونه از سرماخوردگی و آنفلوآنزا جلوگیری کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه از سرماخوردگی و آنفلوآنزا جلوگیری کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید