چگونه اینفوگرافیک بسازیم؟

به گزارش مجله نماشو، اینفوگرافیک یکی از انواع محتواست. در این محتوا اطلاعات در قالب متن، آمار و تصویر ارائه می شوند و برای بیان مفاهیم پیچیده یا آمار و ارقام بالا به صورت ساده بسیار مناسب هستند. اما وقتی چند مدل اینفوگرافیک ببینید متوجه خواهید شد ساخت این محتوا چندان ساده به نظر نمی رسد. با این حال به یاری یک سری نرم افزار و قالب های آماده می توانید کار خود را راه بیندازید. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا در این مقاله به آموزش نکات اولیه و مهم در ساخت اینفوگرافیک بپردازیم. با ما همراه باشید.

چگونه اینفوگرافیک بسازیم؟

تعریف اینفوگرافیک

اینفوگرافیک ترکیبی از info یعنی اطلاعات و graphic به معنای تصویر است. در واقع اگر اطلاعات را در قالبی بصری نمایش دهید اینفوگرافیک ساخته اید. هدف از این نوع محتوا انتقال سریع اطلاعات یا انتقال مفاهیم سخت و پیچیده به صورت ساده برای فهم بهتر است.

این نوع محتوا جدید نیست و در گذشته نیز اطلاعات در قالب بصری ارائه می شدند ولی با حضور اینترنت و توانایی ارسال این محتوا برای تعداد بسیاری از افراد اینفوگرافیک محبوب و شناخته شد.

چطور اینفوگرافیک بسازیم؟

حالا که با مفهوم اینفوگرافیک بهتر آشنا شدید نوبت به این می رسد که یک اینفوگرافیک بسازید. برای این کار باید مراحلی که در ادامه برای طراحی اینفوگرافیک بیان می کنیم را طی کنید تا نتیجه عالی بگیرید.

نحوه بیان اطلاعات

برای اینکه اطلاعات بتوانند ارتباط درست را با مخاطب برقرار نمایند، سه ویژگی مهم وجود دارد. اطلاعات مورد توجه مخاطب باشد، جالب و بحث برانگیز و دارای اعتبار و صحت باشد.

برای اینکه محتوا این سه ویژگی را داشته باشد باید توجه کنید آیا اطلاعات برای کاربر مفید است؟ آیا اطلاعات درست است و آنها را از یک منبع معتبر به دست آورده اید. تمام این نکات در جلب اعتماد مخاطب و افزایش اشتراک گذاری اینفوگرافی تاثیر خواهد داشت. در واقع شما باید سعی کنید اطلاعات مفید و درست را به نحوی جالب بیان کنید تا مخاطبان واکنشی از خود بروز دهند.

انتخاب هدف و مخاطبان

قبل از هرچیزی باید هدف خود را معین کنید. می خواهید چه اطلاعاتی را برای چه هدفی در اختیار چه کسانی قرار دهید؟ دوست دارید چه اطلاعاتی به مخاطبانتان ارائه دهید و انتظار دارید در پایانی اینفوگرافیک شما، مخاطب چه واکنشی داشته باشد؟ با جواب دادن به این سوالات و البته انتخاب درست مخاطبان جهت شما معین می گردد و با استفاده از نقشه ذهنی ایده های خوبی به ذهنتان خواهد رسید.

روایت جالب اطلاعات

شما باید با توجه به مخاطبانتان اطلاعات را به ترتیب و به صورت یک روایت ارائه کنید تا جلب توجه کند. برای این کار ببینید مخاطبانتان چه کسانی هستند؟ داده ها می توانند به راحتی الگوهایی که دیده نمی شوند را نشان دهند. برای مثال برخی اطلاعات مقیاس بزرگی دارند به طوری که نمی توان آنها را در اختیار همه افراد قرار داد زیرا فهم آن مشکل است اما همین اطلاعات حجیم را با یک روایت و ترتیب مناسب می توان در اختیار مخاطبان قرار داد.

ساده سازی اطلاعات پیچیده

پس از جمع آوری و تحلیل اطلاعات و انتخاب یک روایت جذاب باید به فکر قالب بصری اینفوگرافیک باشید. این بخش بسیار مهم است زیرا شما با تصاویر و رنگ ها اطلاعات گسترده و پیچیده را برای مخاطبان ساده خواهید کرد.

سعی کنید از جداول و... زیاد استفاده نکنید بلکه نکات کلیدی را با قالب های بصری خاص برجسته کنید. حتی جداول و نمودارهای شما نیز می توانند در این قالب جای بگیرند. در این صورت اطلاعات برای عموم ساده تر خواهد بود.

انتخاب ابزار ساخت

ابزارهای مختلفی برای ساخت اینفوگرافیک وجود دارند. برای کسانی که حرفه ای نیستند پلتفرم های مختلفی وجود دارد که می توانند از قالب های آماده آنها برای ساخت اینفوگرافیک استفاده نمایند. اصولا کار با این ابزارها آسان است زیرا برای مبتدی ها طراحی شده است.

برخی از نرم افزارهای ساخت اینفوگرافیک رایگان هستند و در برخی دیگر از نرم افزارها برای استفاده از امکانات بیشتر باید اشتراک بخرید. در ادامه مقاله نرم افزارهای محبوب را معرفی خواهیم کرد.

انتخاب قالب بصری

در انتخاب قالب باید توجه داشته باشید که داده ها می توانند روایت اینفوگرافیک را خوب بیان نمایند. البته که تصاویر هم مهم هستند ولی استفاده نادرست و بیش از حد از تصاویر می تواند از جذابین اینفوگرافیک کم کند البته اطلاعات هم نباید پیچیده و زیاد باشند.

شما باید با توجه نوع اطلاعات و محتوای خود، هدف خود و مخاطبانتان، یک قالب بصری مناسب با رنگ هایی که جلب توجه می نمایند انتخاب کنید. این بخش بیشتر از هرچیزی به آشنایی شما از روانشناسی رنگ و شکل و شناخت شما از مخاطبانتان بستگی دارد. پس بهتر است مطالعاتی در این زمینه داشته باشید.

انتشار اینفوگرافیک

پس از اینکه اینفوگرافیک خود را ساختید نوبت به انتشار آن می رسد. اینکه در چه کانالی محتوای خود را منتشر کنید در دیده شدن آن تاثیر بسیاری خواهد داشت.

قطعا شبکه های اجتماعی و سایت های پر بازدید کانال های انتشار شما خواهند بود. با این حال باید توجه کنید مخاطبان شما چه کسانی هستند و صفحاتی را انتخاب کنید که مخاطبانتان آنها را دنبال می نمایند. زمان انتشار نیز اهمیت بسیاری دارد. در برخی از ساعت ها محتوای شما بیشتر دیده خواهد شد. شما باید آنالیزهای خود را انجام داده و ساعت مناسب برای انتشار را انتخاب کنید.

بهترین ابزارهای ساخت اینفوگرافیک

در ادامه چند مورد از محبوبترین ابزارهای ساخت اینفوگرافیک را معرفی می کنیم. البته ابزارهای بیشتری نیز وجود دارند. شما می توانید با کمی تحقیق بهترین ابزار مناسب خود را پیدا کنید.

Visme

این ابزار رایگان امکانات بسیار زیادی را برای ساخت ارائه و اینفوگرافیک در اختیارتان قرار می دهد. به یاری انواع فونت، تصاویر، آیکون، فیلم، صدا و... می توانید به راحتی اینفوگرافیک هایی جذاب بسازید. بزرگترین مزیت این نرم افزار کتابخانه بسیار قدرتمند آن است که باعث می گردد بتوانید به راحتی در چند دقیقه اینفوگرافی بسازید.

Venngage

این ابزار برای ساخت اینفوگرافیک است. هزازارن قالب، آیکون، تصویر، ویدئو و... دارد. امکان افزودن زمینه یا تصاویر در این نرم افزار وجود دارد. شما حتی می توانید اینفوگرافیک هایی متحرک و به شکل انیمیشن بسازید.

Adobe Spark

این برنامه بسیار قدرتمند است. بیشتر از 10000 قالب و امکانات بسیار زیاد دیگری برای ساخت اینفوگرافیک دارد. این امکانات رایگان باعث می گردد در مدت زمان بسیار کم بتوانید اینفوگرافیک هایی حرفه ای و خوب بسازید.

کافیست قالب مورد نظر را انتخاب کنید. حتی می توانید خودتان پیش زمینه اضافه کنید. آیکون ها و تصاویر را در جای خود قرار دهید. اطلاعات را با فونت و رنگ مناسب بنویسید و در پایان لوگوی خود را اضافه کنید.

BeFunky

این نرم افزار در واقع برای ویرایش عکس و ساخت کلاژ است. با این حال می توانید از آن برای ساخت اینفوگرافیک نیز بهره ببرید. زیرا کار کردن با آن بسیار راحت است. قالب خود را انتخاب کنید. طرح ها، عکس ها و متن ها را به سلیقه خود در قالب جای دهید و به راحتی فونت و رنگ نوشته ها را عوض کنید. در پایان یک اینفوگرافیک جذاب خواهید داشت.

Snappa

Snappa یک نرم افزار برای انجام انواع کارهای گرافیکی است. بخش ساخت اینفوگرافیک این نرم افزار رایگان است. این نرم افزار با الگوهای آماده، بسیار هوشمندانه طراحی شده و یاری می نماید حتی مبتدیان نیز بتوانند در کمتر از 10 دقیقه اینفوگرافیک بسازند.

سخن آخر

امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. البته برای ساخت اینفوگرافیک احتیاج به مطالعه بیشتر و تخصصی تری خواهید داشت تا بتوانید بهترین نتیجه را رقم بزنید ولی در این مقاله ما سعی کردیم تمام نکات مهم را به طور خلاصه بیان کنیم.

منبع: فرارو
انتشار: 4 تیر 1401 بروزرسانی: 4 تیر 1401 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 3205

به "چگونه اینفوگرافیک بسازیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه اینفوگرافیک بسازیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید