آب دریای خزر در فلات مرکزی قرار است به چه مصارفی برسد؟

به گزارش مجله نماشو، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: قرار است آب دریای خزر در فلات مرکزی کشور صرف مصارف شرب و صنعت گردد. در حال حاضر نیز اختلافاتی بین محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست و کارفرمای پروژه انتقال آب روی عمق برداشت وجود دارد.

آب دریای خزر در فلات مرکزی قرار است به چه مصارفی برسد؟

ایسنا نوشت: مسعود تجریشی ضمن ارائه جزییاتی از پروژه انتقال آب دریای خزر به سمنان اظهار کرد: بر اساس این پروژه قرار است که سالانه 200 میلیون متر مکعب آب از دریای خزر به سمنان منتقل گردد که از این مقدار 50 میلیون متر مکعب آن برای شرب و 150 میلیون متر مکعب دیگر برای صنعت مصرف می گردد.

وی با بیان اینکه وزارت نیرو 27 جلد گزارش ارزیابی زیست محیطی انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی را به سازمان حفاظت محیط زیست داده است، توضیح داد: پروژه انتقال آب دریای خزر حدود 13 سال است که معطل مانده است همچنین در حال حاضر سیاست سازمان حفاظت محیط زیست معین تکلیف برای پروژه ها است و بر اساس ضوابط زیست محیطی یا آن ها را می پذیریم یا رد می کنیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست مسئول آب کشور نیست، اظهارکرد: وزارت نیرو به عنوان بخشی از دولت می گوید که تمام راه چاره های موجود را آنالیز نموده ولی راهی به جز انتقال آب باقی نمانده است بنابراین سازمان حفاظت محیط زیست باید ضوابط زیست محیطی را معین می نماید و وزارت نیرو موظف است که بر اساس این ضوابط عمل کند.

تجریشی اضافه کرد: ما به عنوان سازمان حفاظت محیط زیست باید الزامات زیست محیطی این اقدام را در درنظر داشته باشیم. برای مثال برای جلوگیری از نابودی جنگل ها گفته ایم که انتقال آب باید از جهت خط لوله ری - نکا صورت گیرد همچنین از وزارت نیرو خواسته ایم که اگر قرار است خط انتقال برق در جنگل نصب نمایند حتما از زیر جنگل این اقدام رخ دهد و جهتهای خاکبرداری و مکانی که قرار است خاک به آن منتقل گردد را به ما اعلام نمایند.

وی با تاکید بر اینکه وزارت نیرو موظف است بر اساس این ضوابط عمل کند، گفت: در حال حاضر اختلافاتی بین محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست و کارفرمای این پروژه روی عمق برداشت آب وجود دارد همچنین مکان نقطه برداشت آب و تخلیه برای ما بسیار مهم است چراکه در نقطه برداشت نباید به آبزیان صدمه ای وارد گردد و در نقطه تخلیه نیز باید شوری محیط تغییر نکند. از این رو قرار شده است که تا یک ماه آینده این موارد قطعی گردد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: وزارت نیرو 1500 پروژه برای نقاط برداشت و تخلیه پیش بینی نموده است که قرار شده تمام این ها را در جلسات کارشناسی آنالیز کنیم.

تجریشی با اشاره به اینکه موضوعات اجتماعی و مالی اجرای این پروژه ارتباطی به سازمان حفاظت محیط زیست ندارد، گفت: حل این موضوعات برعهده نهادهای دیگر است و ما به عنوان متولی محیط زیست تنها باید از تبعات زیست محیطی اجرای پروژه انتقال آب در مبدا و مقصد جلوگیری کنیم.

وی در سرانجام گفت: بر اساس قوانین موجود برای اجرای پروژه های دولتی که به آسیب رسان به منابع طبیعی است، اداره منابع طبیعی موظف است که معین خسارت و پس از دریافت خسارت اقدام به درختکاری و... کند.

تجریشی پیش از این اظهار نموده بود که تجربه من نشان داده است که منابع طبیعی در هیچ کدام از پروژه ها با قطع درخت مخالفت نمی نماید و البته پیش از این به ما اعلام ننموده بودند که با انتقال آب دریای خزر مخالف هستند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 12 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 612

به "آب دریای خزر در فلات مرکزی قرار است به چه مصارفی برسد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آب دریای خزر در فلات مرکزی قرار است به چه مصارفی برسد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید