حقابه ایران از ارس چقدر است؟

به گزارش مجله نماشو، عبدالرضا فرجی راد، استاد ژئوپلیتیک دانشگاه با بیان اینکه مساله آب مسئله ای اساسی، ولی قابل حل است، گفت: دستگاه سیاست خارجی باید در روابط بین المللی به گونه ای عمل کند که تحریم ها برداشته شده و پول و سرمایه به کشور آید تا بتوانیم طرح های مربوط به مسائل آبی را اجرایی و پیاده کنیم.

حقابه ایران از ارس چقدر است؟

به گزارش ایسنا، فرجی راد در تحلیل خود از تاکید وزیر امور خارجه کشورمان در ملاقات با همتای ترکیه ای خود بر ضرورت ارتقای همکاری های دو کشور در حوزه های مرتبط با منابع آبی و حقابه ایران از ارس اظهار کرد : کاری که وزیر خارجه انجام داده، اقدام خوبی است که به وسیله دیپلماسی حق و حقوق ایران دنبال گردد و اجازه ندهند بحث سهم 30 درصدی که مطرح شده کم گردد. وی توضیح داد: اما اینکه به وسیله دیپلماسی دنبال گردد و به نتیجه برسد یا خیر، مساله ای است که باید به طور مداوم پیگیری ها انجام گردد تا به نتیجه برسد.

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه اضافه کرد: به هر حال ترکیه اقدام به سد سازی نموده و در این زمینه هزینه های میلیاردی هم اجرا شده طبیعتا منطقی نیست که سد ها را خراب کند، اما اگر به وسیله دیپلماسی مساله پیگیری گردد مشکل آبی به وجود نمی آید. وی ادامه داد: به طور کلی کشور دچار ژئوپلیتیک آب و مسائل این بخش است و در آینده نیز احتمال می رود بیشتر گردد. شاید با همکاری ها بخشی از مسائل کم گردد.

فرجی راد اضافه کرد: در آینده در منطقه ها مختلف کشور با بحران و مسائل آب روبرو هستیم. برای مثال در کوه های البرز که آب آن باید به سمت خزر برود ما کمترین اندازه بارش را داشتیم و احتمالا تابستان سال جاری در شمال دچار کم آبی هستیم. این مساله باید پیگیری گردد.

این دیپلمات پیشین کشورمان توضیح داد: در صورتی که روابط دو کشور ایران و ترکیه خوب باشد می تواند همکاری در این زمینه توسعه یابد. دیپلماسی کار خود را می نماید، طرفین می توانند به هم امتیاز دهند تا مسائل در این حوزه ها رفع گردد. وی با اشاره به اقداماتی که می توان در این زمینه انجام داد، گفت : در درجه نخست باید پول به کشور آید و دستگاه سیاست خارجی باید در روابط بین المللی به گونه ای عمل کند که تحریم ها برداشته گردد، سرمایه به کشور بیاید و طرح های لازم در زمینه های آبی اجرایی گردد.

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه بعلاوه بیان نمود: یکی از اقداماتی که در این زمینه موثر است مکانیزه کردن کشاورزی است. بخش زیادی از آب در زمینه کشاورزی هدر می رود که باید جلوی آن گرفته گردد، باید به کشاورزان وام دهیم تا از امکانات به روز استفاده نمایند و نظارت کنیم. وی ادامه داد: باید به وسیله دستگاه آب شیرین کن بتوانیم بخشی از آب مورجهانز را تصفیه و استفاده بهینه کنیم و این تکنولوژی در داخل کشور مورد استفاده قرار گیرد.

فرجی راد یاد آور شد: سومین راهکاری که می توان از آن استفاده کرد و جهان به آن توجه دارد تغییر کاربری آب های فاضلاب است یعنی آب فاضلاب مجددا تصفیه گردد، ما احتیاج داریم در این زمینه سرمایه گذاری کنیم که می تواند آب بسیاری از شهر های بزرگ را تامین کند.

منبع: فرارو
انتشار: 4 بهمن 1401 بروزرسانی: 4 بهمن 1401 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 5195

به "حقابه ایران از ارس چقدر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقابه ایران از ارس چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید