آخرین کوشش های جانسون برای توافق برگزیت با سفر به ایرلند

به گزارش مجله نماشو، در حالی که زمان کوتاهی تا موعد مقرر برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا باقی نمانده است نخست وزیر انگلیس امروز (پنج شنبه) به ایرلند سفر می نماید تا شاید بتواند در آخرین دقایق مسئله سخت مرزهای ایرلند را حل نماید.

آخرین کوشش های جانسون برای توافق برگزیت با سفر به ایرلند

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از روزنامه آلمانی اوزنابروکر سایتونگ، مسئله مرزهای ایرلند همچنان موضوعی حل نشده برای دستیابی به توافق برگزیت است. اگر دولت ایرلند به توافقی در این باره با انگلیس دست یابد طرف اروپایی نیز کوتاه خواهد آمد. اما در حال حاضر چنین سناریویی امکان پذیر به نظر نمی رسد.

در جریان مناقشات درباره برگزیت بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس امروز (پنج شنبه) به دوبلین سفر خواهد نمود. وی در دیدار با لئو وارد کار، نخست وزیر ایرلند به این مسئله خواهد پرداخت که چگونه مرزهای بین ایرلند شمالی و ایرلند به عنوان عضو اتحادیه اروپا بعد از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا می تواند باز باقی بماند.

زمان در حال گذر است و در 31 اکتبر (9 آبان ماه) انگلیس باید از اتحادیه اروپا خارج گردد. تا به حال این طور به نظر نمی رسد که توافقی در این باره در آخرین لحظات ممکن باشد.

جانسون به شدت مخالف طرح مربوط به مرزهای ایرلند در توافق برگزیت موسوم به Backstop بوده و خواهان حذف آن است. این طرح پیش بینی می نماید که انگلیس تا زمان دست یافتن راه حلی برای این مسئله باید در یک اتحادیه گمرکی با اتحادیه اروپا باقی بماند. به این ترتیب ایرلند شمالی هم باید در بازار داخلی اروپا باقی بماند. بروکسل و دوبلین می خواهند از هر نوع کنترل های گمرکی در مرزهای ایرلند جلوگیری به عمل آورند تا روند صلح در این منطقه مجددا در معرض خطر قرار نگیرد. البته جانسون به شدت با این طرح مخالف است و یک سیاست تجاری مستقل انگلیس را به عنوان یکی از مهم ترین دلایل برای خروج انگلیس از این اتحادیه ارزیابی می نماید.

جانسون اخیرا پیشنهادات جدیدی را برای حل این مسئله به بروکسل ارائه داد که البته با مخالفت روبرو شد.

با این همه طرفین این مناقشات همچنان برای دستیابی به توافقی در آخرین دقایق امیدوارند.

میشل بارنیر، مذاکره نماینده ارشد اتحادیه اروپا درباره برگزیت روز گذشته در سخنانی در مجلس اروپا اظهار داشته است که حتی اگر دستیابی به توافق بسیار سخت باشد اما دست یابی به آن همچنان ممکن است.

جانسون هم در پیامی توئیتری درباره دستیابی به توافقی با بروکسل ابراز خوش بینی نموده است. حداکثر در نشست آینده اتحادیه اروپا در 17 و 18 اکتبر باید راه حلی در این باره روی میز قرار گیرد.

طبق قوانین انگلیس جانسون باید تا 19 اکتبر توافقی را به مجلس ارائه دهد و در غیر این صورت موظف است تمدید تاریخ برگزیت را درخواست کند.

جانسون روز سه شنبه مجلس را مجددا به صورت موقتی به حال تعلیق درآورده است. موضع سخت جانسون در مذاکرات برگزیت همچنین خشم و عصبانیت اعضای کابینه وی را به دنبال داشته و بر اساس اطلاعات نشریات انگلیسی پنج تن از اعضای کابینه وی تهدید نموده اند که از سمت خود کناره گیری می نمایند.

به این ترتیب در حالی که حدود 3 هفته زمان به مهلت قانونی بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا باقی مانده است، بزرگترین بحران سیاسی این کشور پس از جنگ جهانی دوم هنوز حل نشده است و نگرانی ها درباره برگزیت بدون توافق به شدت رو به افزایش است .

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 4 تیر 1401 بروزرسانی: 4 تیر 1401 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 4272

به "آخرین کوشش های جانسون برای توافق برگزیت با سفر به ایرلند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین کوشش های جانسون برای توافق برگزیت با سفر به ایرلند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید