آنتارکتیکا یا قاره جنوبگان ، قاره ای فراموش شده اما دیدنی و جذاب

به گزارش مجله نماشو، آنتارکتیکا، یکی از شگفت انگیزترین نقاط روی سیاره زمین است. نود و نه درصد این قاره از یخ تشکیل شده و تنها قاره روی زمین است که هیچ انسانی به طور دائم در آن زندگی نمی کند؛ بغیر از دانشمندان و محققانی که برای کندوکاو و مطالعه به این منطقه آمده اند. از آنجا که تقریبا تمامی این قاره زیر مدار جنوبگان قرار گرفته، دمای هوا در این قاره منجمد کننده بوده و به طور مداوم و در بیشتر اوقات سال زیر صفر درجه هست. چیزی که در زیر یخ های قاره جنوبگان وجود دارد، از خود این قاره نیز جالب تر و کنجکاوی برانگیزتر است. زیر یخ های قطور این قاره، صدها دریاچه، زندگی و یک سیستم کنیون بسیار بزرگ نیز موجود است که به اندازه گرند کنیون عمق دارد، اما طولانی تر است. آب های عمیق و اسرارآمیز قاره جنوبگان جایگاه ششمین دریاچه بزرگ جهان از نظر حجم به نام دریاچه ووستوک Lake Vostok بوده اما این دریاچه زیر 3 و نیم کیلومتر یخ واقع شده و بازدید از آن آنقدرها هم ساده نیست. همچنین سفرهای تحقیقی به این منطقه علائم زندگی میکروبی در محیط بسیار سخت و سخت این دریاچه ها را کشف کرده اند، اینکه چگونه زندگی می تواند در چنین شرایط سخت و سختی جوانه بزند و مطالعه در مورد آن ادامه پیدا خواهد کرد تا تئوری های بیشتری در مورد اینکه چه چیز دیگری می تواند در این اعماق منجمد یافت شود. قاره آنتارکتیکا یا قطب جنوب حقیقتا یکی از بزرگترین شگفتی های روی سیاره زمین است و هنوز موارد بسیار زیادی برای کشف کردن روی این قاره وجود دارند. این قاره مکان عجیبی بوده و ما در این نوشتار در مورد قاره جنوبگان فراموش شده و حقایق جالب و عجیبی که در مورد آن وجود دارد، برایتان نوشته ایم.

آنتارکتیکا یا قاره جنوبگان ، قاره ای فراموش شده اما دیدنی و جذاب

حقایق جالب در مورد آنتارکتیکا: این قاره فوق العاده سرد است

همه می دانیم که آنتارکتیکا یا قطب جنوب سردترین نقطه روی زمین است، اما کمتر کسی می داند که این مکان چه اندازه سرد است. براساس آمار، تیمی از دانشمندان دمای هوا بر روی یخ های میانه آنتارکتیکا در طول زمستان تاریک و طولانی آن را 144 درجه فارنهایت زیر صفر (حدود 98 درجه سلسیوس زیر صفر) ثبت کرده اند. آنتارکتیکا نقطه ای است که سیاره زمین به محدوده خود بسیار نزدیک شده و تقریبا مانند یک سیاره دیگر است. دمای هوا در این قاره بسیار سرد بوده، اما در طول برخی از فصل ها قابل تحمل تر می گردد. در آنتارکتیکا یا قاره جنوبگان، دمای هوای میانگین سالانه از منفی 76 درجه فارنهایت (منفی 60 درجه سلسیوس) در مرتفع ترین بخش ها تا منفی چهارده درجه فارنهایت (منفی 25 درجه سلسیوس) در امتداد ساحل می رسد.

حقایق جالب در مورد آنتارکتیکا: سریع ترین بادها در این منطقه می وزند

آنتارکتیکا نه تنها به شدت سرد است؛ بلکه بادهای شدیدی نیز در آن می وزند. جغرافیا و آب و هوای این منطقه نوع خاصی از باد به نام باد پایین رو یا باد کوه دشت را خلق می کند. این بادها زمانیکه هوا از سمت دامنه کوه می وزد، شکل می گیرند و از آنجایی که رشته کوه این قاره در کنار یک منطقه کاملا مسطح قرار گرفته، ترکیب بسیار خطرناکی از بادهای مختلف را تشکیل می دهد. بادهای پایین رو یا کوه دشتی در نقاط شیب دار این قاره و زمانی که هوای سرد به سمت زمین مسطح قاره انتقال می یابد به وجود می آیند. بالاترین سرعت باد که در این منطقه ثبت شده، مربوط به ژوئیه سال 1972 و مقدار آن 320 کیلومتر بر ساعت هست.

حقایق جالب در مورد آنتارکتیکا: این قاره تصادفا کشف شد

قاره آنتارکتیکا یا قاره جنوبگان به طور کاملا تصادفی کشف شد. هیچکس نمی دانست این سرزمین بزرگ مملو از یخ و برف وجود دارد تا اینکه در سال 1820 برای اولین بار کشف شد. اما بیست سال طول کشید تا این سرزمین تنها به عنوان گروهی از جزایر در نظر گرفته نگردد و به عنوان یک قاره تایید گردد. در نوزدهم ژانویه سال 1840، چارلز ویلکس که فرمانده سفر دریایی کاوشگرانه ایالات متحده آمریکا به آن منطقه بود، قاره آنتارکتیکا را کشف کرد. براساس آمار، شش کشتی آمریکایی ویرجینیا را ترک کردند، به سمت سواحل آمریکای جنوبی و درون اقیانوس آرام سفر کردند تا اینکه به آنتارکتیکا یا قاره جنوبگان رسیدند. در حالیکه این کشتی ها از شهر سیدنی در استرالیا به سمت جنوب در حرکت بودند، ویلکس دیواری از یخ را دید و خطوط ساحلی قطب جنوب را در گزارش خود ثبت نمود. اینگونه بود که قطب جنوب کشف شد.

حقایق جالب در مورد آنتارکتیکا: اینکه همه پنگوئن ها در قطب جنوب زندگی می کنند، افسانه است

تعداد 17 گونه پنگوئن در جهان وجود دارند، اما تنها هفت گونه از آن ها در آنتارکتیکا یا قاره جنوبگان یافت شده اند. پنگوئن ها هشتاد درصد زندگی را در اقیانوس می گذرانند. این حقیقت دارد که همه پنگوئن ها در نیم کره جنوبی زمین زندگی می کنند، اما اینکه همه آن ها تنها در آنتارکتیکا هستند، یک داستان ساختگی و نادرست است. در حقیقت، پنگوئن ها در تمامی قاره های نیم کره جنوبی زمین یافت می شوند از جمله کشور استرالیا. همچنین این داستان که پنگوئن ها تنها در آب و هوای سرد زندگی می کنند نیز نادرست است. پنگوئن های گالاپاگوس در جزایر استوایی که نزدیک به استوا هستند، زیست می کنند. براساس آمار ارائه شده، سه گونه از هفت گونه پنگوئن قطب جنوب تنها بخشی از سال را در این قاره زندگی می کنند؛ در حالی که چهار گونه از آن ها همیشه در آنتارکتیکا یا قاره جنوبگان هستند.

حقایق جالب در مورد آنتارکتیکا: متالیکا اولین گروه موسیقی است که در هر هفت قاره کنسرت داشت

در سال 2013 گروه سبک راک متالیکا به اولین گروه موسیقی تبدیل شد که در همه قاره های روی زمین کنسرت برگزار کرد. براساس مجله رولینگ استون، این گروه در آنتارکتیکا یا قاره جنوبگان برای 120 نفر از جمله دانشمندانی از سرتاسر جهان، همچنین برندگان یک مسابقه شرکت نوشابه سازی برنامه اجرا کرد. این کنسرت که می بایست نام آن را همه شون رو منجمد کنید می گذاشتند، در نزدیکی فرودگاه هلیکوپتر در ایستگاه کارلینی جنوبگان برگزار گشت. از آنجایی که آنتارکتیکا یک مکان فوق العاده شکننده است، گروه متالیکا کنسرت خود را بدون تقویت صدا اجرا کردند و به جای آن، صدا از طریق هدفن به مخاطبین و حاضران در کنسرت منتقل شد.

حقایق جالب در مورد آنتارکتیکا: یک ایستگاه آتش نشانی در این قاره وجود دارد

باور اینکه ممکن است یک آتش سوزی در سرزمین برف و یخ اتفاق بیفتد بسیار سخت است، اما باید گفت یک ایستگاه آتش نشانی قطبی در ایستگاه مک موردو McMurdo Station وجود دارد. این ایستگاه آتش نشانی تنها ایستگاه آتش نشانی تمام وقت در آنتارکتیکا یا قاره جنوبگان به شمار می رود و تجهیزات فوق العاده ای دارد. با اینکه هیچ آتش سوزی در این قاره یخ زده رخ نمی دهد، آتش در آنتارکتیکا با آب و هوای بسیار خشک، بادهای شدید و همیشگی و نبودن آب مایع که با آن آتش را خاموش کنند بزرگترین تهدید محسوب می گردد. همچنین انزوای این قاره و نبودن امکان نجات برای هفته ها و ماه ها باعث می گردد آتش سوزی در این قاره به رخدادی بسیار مهمتر و خطرناک تر از هر جای دیگر جهان تبدیل گردد.

حقایق جالب در مورد آنتارکتیکا: این قاره در حال آب شدن است

براساس گزارشات ناسا، آنتارکتیکا یا قاره جنوبگان بویژه از سال 2002 در حال از دست دادن کوه ها و توده های یخی هست. با اینکه یک گفتمان مداوم در مورد اینکه آیا یخ های این قاره در حال آب شدن هستند یا خیر وجود دارد، اطلاعات جاذبه جمع شده از فضا نشان می دهد که این قاره از سال 2002 بیش از یکصد کیلومتر مکعب از یخ خود را از دست داده است. در حقیقت، در طول 25 سال گذشته بافت یخی قطب جنوب در حدود 3 تریلیون تن یخ را از دست داده که این مقدار کسر کوچکی از کل بافت یخی این قاره به شمار می رود. اما همین تغییر کوچک برای بالا بردن سطح آب دریاها در جهان به مقدار قابل ملاحظه کافی بنظر می رسد. برای جلوگیری از سناریوهای جدی مانند بالا رفتن سطح آب دریاها که یک تهدید بزرگ برای سیاره زمین محسوب می شوند، می بایست گاز کربن و گازهای گلخانه ای را از زندگی خود حذف کنیم.

حقایق جالب در مورد آنتارکتیکا: اولین کسی که به کنکاش در این قاره آمده، نروژی بوده است

با اینکه سفرهای تحقیقاتی متعددی برای رسیدن به قطب جنوب یا قاره جنوبگان انجام گرفته بود، این کاوشگر نروژی روآلد آموندسن Roald Amundsen بود که برای اولین بار در این منطقه به جتسجو پرداخت و به قطب جنوب رسید. آموندسن و گروه تحقیقاتی کوچک او در روز چهاردهم دسامبر سال 1911 به قطب جنوب آمدند و با سورتمه هایی که توسط سگ ها کشیده می شدند به جستجو مشغول شدند. او اولین کسی بود که به هر دو قطب های شمال و جنوب رفت و همچنین اولین کسی بود که در مسیرهای شمال شرقی و شمال غربی به اطراف جهان از اقیانوس اطلس تا اقیانوس آرام سفر کرد. آموندسن در واقع کاوشگر انگلیسی رابرت فالکون اسکات Robert Falcon Scott را شکست داد و پرچم نروژ را در این نقاط کاشت. اسکات دو سفر به قطب جنوب را رهبری کرده، اما در دومین سفر بهمراه همسفرانش فوت کرد.

حقایق جالب در مورد آنتارکتیکا: در این قاره یک طاقچه یخی به اندازه کشور فرانسه وجود دارد

بزرگترین طاقچه های یخی جهان در آنتارکتیکا یا قاره جنوبگان هستند و 75 درصد خطوط ساحلی این قاره را احاطه کرده اند. بزرگترین آن ها طاقچه یخی راس Ross نام دارد که از سرزمین اصلی آنتارکتیکا یا قاره جنوبگان تا مساحتی بیش از 510 هزار کیلومتر مربع ادامه می یابد؛ عددی که نشان می دهد اندازه آن از کشور فرانسه بزرگتر است. طاقچه یخی راس Ross صدها متر قطر دارد و قسمت جلویی آنکه تقریبا افقی و رو به دریا بوده، بیش از 595 کیلومتر طول و بین 15 تا 50 متر ارتفاع دارد.

حقایق جالب در مورد آنتارکتیکا: برخی از دریاچه های این قاره پنهان هستند

یک حقیقت قابل توجه دیگر در مورد آنتارکتیکا یا قاره جنوبگان این است که بیش از 400 دریاچه زیر یخی شناخته شده در آن وجود دارند. بزرگترین دریاچه که دریاچه وستوک نامیده می گردد و یک دریاچه آب شیرین است زیر بافت های یخی آنتارکتیکا پنهان و زیر 4 کیلومتر آب یخ زده مدفون شد. این دریاچه تقریبا به اندازه دریاچه اونتاریو است و میان صدها دریاچه دیگر که زیر یخ کشف شده اند، دارای زندگی میکروسکوپی نیز است. کشف شدن شکل های مختلف زندگی به این مفهوم است که دانشمندان می توانند نمونه های آب این قاره را آزمایش کنند تا در مورد اینکه این موجودات چگونه در چنین شرایط سخت و سختی دوام می آورند، بیاموزند.

حقایق جالب در مورد آنتارکتیکا: یک کنیون عمیق تر از گرند کنیون در این قاره موجود است

حقیقت خارق العاده دیگر در مورد آنتارکتیکا یا قاره جنوبگان امکان وجود یک کنیون عمیق تر از گرند کنیون در آن است؛ همانطور که می دانید گرند کنیون همیشه با عنوان بزرگترین شکاف طبیعی روی سیاره زمین شناخته می گردد. دانشمندان در طول سفر تحقیقاتی سال 2010 کنیون دیگری پیدا کرده اند که نزدیک به 100 کیلومتر طول و بیش از 10 کیلومتر عرض و یک و نیم برابر گرند کنیون عمق دارد. دانشمندان و محققان اعتقاد دارند که این کنیون طبیعی احتمالا بزرگتر از این حرف هاست، اما برای فهمیدن اندازه های واقعی آن به سفر ای تحقیقاتی بیشتری نیاز هست. براساس آمار، دانشمندان مطمئن نیستند این دره چگونه خلق شده و تنها چیزی که از آن مطمئن هستند، این است که زمان تشکیل آن ده ها میلیون سال قبل بوده است.

حقایق جالب در مورد آنتارکتیکا: توده های یخ بسیار عظیم در این قاره موجود هستند

آنتارکتیکا یا قاره جنوبگان دارای توده های یخ بسیار عظیم چند تنی است که از گوشه های یخچال ها شکسته و جدا شده اند. این توده های یخ می توانند از یک تکه کوچک که شما در لیوان نوشیدنی می اندازید تا توده های عظیم شناور که آب شدن آن ها دهه ها زمان می برد و می توانید با هلیکوپتر روی آن ها بنشینید در اندازه و شکل تفاوت داشته باشند. 90 درصد کل هر کدام از این توده ها در زیر آب قرار دارند. توده های کوچک یخ برگی بیت bergy bit و توده های یخ بزرگ گرولر growler نامیده می شوند و توده های یخ بسیار بزرگ که بیشتر از 5 متر ارتفاع داشته باشند، آیسبرگ iceberg نام دارند. در مارس سال 2000، یک توده یخ از طاقچه یخی عظیم راس Ross شکسته و جدا شد که 273 کیلومتر طول و 40 کیلومتر عرض داشت؛ اندازه هایی که به اندازه های یکی از ایالت های بزرگ کشور آمریکا شباهت دارند.

حقایق جالب در مورد آنتارکتیکا: دو آتشفشان فعال در این قاره وجود دارند

آنتارکتیکا دارای چندین آتشفشان غیر فعال است؛ اما دو آتشفشان فعال در آن وجود دارند که یکی از آن ها در جزیره دیسپشن Deception Island و دیگری با نام کوه اربوس Mount Erebus در جزیره راس Ross Island قرار گرفته است. جزیره دیسپشن Deception Island جایگاه یک نوع بسیار نایاب از آتشفشان است؛ آتشفشانی که زیر کیلومترها یخ آنتارکتیکا قرار گرفته و فوران های زیر یخچالی دارد؛ یعنی تمامی فعالیت های آن در زیر سطح آب و یخ اتفاق می افتند. آتشفشان دیگر این قاره به نام کوه اربوس Mount Erebus جنوبی ترین آتشفشان فعال روی کره زمین است و ششمین قله برجسته مرتفع در این قاره به شمار می رود. کوه اربوس Mount Erebus همچنین جایگاه تنها دریاچه مواد مذاب بوده که با وجود محیط بسیار سرد و منجمد حالت مایع خود را حفظ کرده است.

حقایق جالب در مورد آنتارکتیکا: این قاره دارای منابع و ذخایر فراوان است

آنتارکتیکا دارای منابع و ذخایر بسیار زیادی است. این قاره بطور کل حدود 90 درصد از آب شیرین یخ زده روی سیاره زمین و حدود 70 درصد از آب شیرین مایع بر روی این سیاره را در خود جای داده است. از آنجایی که آب شیرین یخ زده بسیار زیادی در این قاره موجود بوده، پتانسیل اینکه یک منبع آب شیرین باشد را دارد. برخی از افراد به بردن توده های یخ این قاره به بخش هایی از جهان که به آب شیرین نیاز دارند نیز فکر کرده اند. یک استفاده دیگر که می توان از یخ موجود در قطب جنوب کرد، این است که از آن به عنوان یک انبار و سردخانه دائمی مواد غذایی و حبوبات استفاده کرد. در امتداد سواحل این قاره به جز آب و یخ، معادن زغال سنگ هم وجود دارند. امکان دارد از این زغال سنگ به عنوان منبع گرمازا برای برخی از ایستگاه های تحقیقاتی کوچک استفاده گردد.

حقایق جالب در مورد آنتارکتیکا: دریاچه ای در این قاره وجود دارد که هرگز منجمد نمی گردد

از آنجایی که آنتارکتیکا یا قاره جنوبگان از یخ پوشیده شده و دمای هوای آن منجمد کننده است، این نکته که یکی از دریاچه های این قاره هرگز یخ نمی زند، بسیار شگفت انگیز است. دریاچه دیپ در شرق این قاره آنچنان نمکین است که هیچ وقت یخ نمی زند. در حقیقت، درصد نمکین بودن این دریاچه ده برابر همین مقدار در اقیانوس است. این دریاچه یکی از کم تولیدترین اکوسیستم های جهان به شمار می رود و در این زمینه با دریای سیاه در خاورمیانه رقابت می کند. جالب اینجاست که حتی وقتی دمای محیط به زیر دمای انجماد می رسد، این دریاچه به صورت مایع باقی می ماند. در این دریاچه چهار گونه موجود زنده یافت می شوند که سه تا از آن ها انواع آرکی باکتری هستند.

حقایق جالب در مورد آنتارکتیکا: در این قاره چیزی با نام خورشید نیمه شب وجود دارد

خورشید نیمه شب یکی از جالب ترین چیزهایی است که روی سیاره ما اتفاق می افتد. در جنوب مدار جنوبگان، یک دوره چند ماهه وجود دارد که خورشید در این مدت هرگز غروب نمی کند و تابستان های قطب جنوب همیشه روشن هستند؛ به این معنی که می توانید در هنگام نیمه شب بیرون از محل اقامت خود بنشینید و کتاب بخوانید. این یک پدیده خارق العاده است. اما شب قطبی نیز وجود دارد که دقیقا برعکس خورشید نیمه شب می باشد. به این صورت که در طول روز، طلوع آفتاب یا اصولا اشعه آفتاب وجود ندارد.

حقایق جالب در مورد آنتارکتیکا: این قاره یک مکان ایده آل برای تماشای شهاب سنگ هاست

آنتارکتیکا یا قاره جنوبگان بهترین مکان برای جستجوی شهاب سنگ ها به شمار می رود. این قاره به این شهرت دارد که بهترین مکان برای پیدا کردن سنگ های آسمانی افتاده از فضا هست. دو ویژگی مهم در مورد این قاره وجود دارند که آن را به یک مکان عالی برای علاقمندان به شهاب سنگ ها تبدیل می کنند، وسعت سفید برف و توده های یخ. منظره یکرنگ آنتارکتیکا باعث می گردد سنگ های تیره رنگی که از فضا فرود می آیند، مشخص باشند و توده های شناور یخ این سنگ ها را در یک منطقه جمع می کنند.

حقایق جالب در مورد آنتارکتیکا: این قاره مکان مورد علاقه محققان است

از آنجایی که هیچ سکنه دائمی در قطب جنوب یا قاره جنوبگان وجود ندارد، این سرزمین اساسا بکر و دست نخورده باقی مانده و همین آن را به یک مکان فوق العاده جالب و شگفت انگیز برای محققان، دانشمندان و فضانوردان تبدیل می کند. البته در تمامی طول سال محققان متعددی در ایستگاه های مخصوص خود در این قاره اقامت می کنند تا در مورد زندگی، جغرافی و آب و هوای این مکان مطالعه بکنند. کشفیات جدید به طور مداوم در حال انجام شدن هستند و یکی از تازه ترین آن ها این است که این قاره چگونه فضای سبز و جنگل هایی که در گذشته خیلی دور داشته را از دست داده است. قطب جنوب یک نقطه جالب و عالی برای فضانوردان نیز هست، چرا که بخاطر شرایط مناسب و تاریکی تقریبا دائمی آن در زمستان، یک نقطه عالی برای خیره شدن به ستارگان شب به حساب می آید.

حقایق جالب در مورد آنتارکتیکا: افراد معدودی در این قاره به جهان آمده اند

اگر بخواهیم دقیق باشیم ده نفر در آنتارکتیکا به جهان آمده اند. اولین کسی که در این قاره به جهان آمد، امیلیو مارکوس پالما Emilio Marcos Palma بود و این اتفاق در روز هفتم ژانویه سال 1978 رخ داد. امیلیو از پدر و مادر آرژانتینی و در منطقه اسپرانزا Esperanza در خلیج هوپ Hope Bay در نزدیکی نوک شبه جزیره قطب جنوب به جهان آمد. از آن زمان به بعد، نه نفر دیگر در این قاره به جهان آمدند؛ بویژه در غرب آنتارکتیکا. در سال 1984، خوآن پابلو کاماچو Juan Pablo Camacho در ایستگاه پرزیدنته ادواردو فری مونتالوا Presidente Eduardo Frei Montalva بعنوان اولین فرد اهل شیلی به جهان آمد. بعد از آن، دختری به نام جیزلا Gisella به جهان آمد و در سال 2001، نشنال جغرافی گزارش داد که هشت کودک تنها در منطقه اسپرانزا Esperanza به جهان آمده اند.

حقایق جالب در مورد آنتارکتیکا: فراوان ترین جانور این قاره پنگوئن ها نیستند

وقتی از افراد مختلف در مورد جانور اصلی در قطب جنوب سوال می گردد، همه بلافاصله به پنگوئن ها فکر می کنند، اما این پرندگان بدون بال تنها ساکنان این سرزمین نیستند و تمامی زندگی خود را در آنتارکتیکا یا قاره جنوبگان سپری نمی کنند؛ حتی مرغ های دریایی نیز در زمستان قطبی به سمت شمال می روند. براساس گفته دانشمندان، شما برای دیدن جانور دائمی این قاره نیاز به یک میکروسکوپ دارید. این جانوران شامل دم فنری ها، خوکچه خزه ای، چرخان تباران و هیره ها هستند؛ جانوران میکروسکوپی و کرم هایی که همگی قادر هستند در شرایط سخت و سخت قطبی و در تمام طول سال به زیست خود ادامه بدهند. براساس گفته دانشمندان، این جانوران عجیب قطبی همگی از عصرهای بسیار دور باقی مانده اند و تنها بقایای یک جهانی ناپدید شده هستند.

حقایق جالب در مورد آنتارکتیکا: این قاره روی تمامی طول های جغرافیایی قرار می گیرد

قطب جنوب جنوبی ترین نقطه روی سیاره زمین بوده و نقطه دقیق تقاطع جنوبی محور زمین و سطح آن هست. براساس آمار، تمامی جهت ها از قطب جنوب، به سمت شمال هستند. عرض جغرافیایی این منطقه 90 درجه به سمت جنوب بوده و تمامی خط های طول جغرافیایی از این منطقه عبور می کنند. از نظر تئوری، آنتارکتیکا می تواند در تمامی منطقه های زمانی زمین قرار بگیرد، بنابراین یک منطقه زمانی رسمی برای آن موجود نیست. از آنجایی که سیاره زمین روی یک محور و همچنین به دور خورشید می چرخد، آفتاب در هر دو قطب های شمال و جنوب در بالاترین حد خود تجربه می گردد.

حقایق جالب در مورد آنتارکتیکا: آبشاری در این قاره وجود دارد که آبش به رنگ خون است

عجیب ترین بیابان آنتارکتیکا، دره مک موردو McMurdo جایگاه یک آبشار پنج طبقه است که از درون یخجال طبیعی تیلور Taylor Glacier به درون دریاچه بانی Lake Bonney می ریزد با آبی که به طرز شگفت انگیزی سرخ است؛ مانند خونی که از زخم بیرون می زند. اما چیزی که در این آبشار وجود دارد، حقیقتا خون نیست؛ بلکه همان پروسه ای که به آهنگ رنگ سرخ تیره را در هنگام زنگ زدن می دهد، در این آبشار نیز اتفاق می افتد. وقتی آب نمکین دارای آهن در تماس با اکسیژن قرار می گیرد، آهن اکسید می گردد و رنگ سرخ به خود می گیرد و همین باعث می گردد آب این آبشار به رنگ سرخ تیره باشد. این آبشار از زمانی که در سال 1911 کشف شد، بسیار اسرارآمیز بود تا اینکه بالاخره دانشمندان علت سرخ بودن آب آن را متوجه و این معما حل شد.

حقایق جالب در مورد آنتارکتیکا: این قاره به تحقیقات صلح آمیز اختصاص پیدا کرد

در دسامبر سال 1959 بعد از بیش از یک سال مذاکرات پنهان توسط 12 کشوری که دانشمندان آن ها در قطب جنوب فعالیت داشتند پیمانی به نام پیمان آنتارکتیکAntarctic Treaty بسته شد. امروزه تعداد کل کشورهایی که به این پیمان پیوسته اند و مشروح آن را امضا کرده اند به 53 کشور می رسند. برخی از بخش های این پیمان شامل این نکات هستند: مشاهدات علمی در آنتارکتیکا و نتایجی که از آن ها بدست می آیند، می بایست با کشورهای دیگر مبادله گردد و به طور رایگان در اختیار همه قرار بگیرند و از همه مهمتر، آنتارکتیکا می بایست تنها برای اهداف صلح آمیز مورد استفاده قرار بگیرد. این پیمان همچنین از این موضوع اطمینان حاصل کرد که این قاره نمی بایست به محلی برای ناسازگاری بین المللی تبدیل گردد.

حقایق جالب در مورد آنتارکتیکا: خشک ترین مکان روی زمین در این قاره واقع شده است

توده های یخ قطبی بیش از 98 درصد از آنتارکتیکا را پوشانیده اند و وقتی که به این قاره فکر می کنیم، آن را پوشیده از برف و یخ تصور می کنیم. اما باور کنید یا نه، خشک ترین مکان روی زمین در قطب جنوب واقع شده است. دره خشک مک موردو دره بدون برف بزرگی در آنتارکتیکا بوده که یکی از خشک ترین بیابان های روی زمین در آن واقع شده است و محققان از سرتاسر جهان را به خود جذب نمود. براساس گفته دانشمندان، نبودن برف در نتیجه وزش بادهای قطبی با سرعت 320 کیلومتر بر ساعت در این منطقه ایجاد شده است. این بادها به دلیل جاذبه زمین به درون دره ها کشیده می شوند و به دلیل برخورد با زمین ایجاد گرما می کنند، در نتیجه هر گونه رطوبتی تبخیر می گردد و هیچ آب، یخ یا برفی روی زمین نمی ماند.

حقایق جالب در مورد آنتارکتیکا: در این قاره کوه های مدفون وجود دارند

آنتارکتیکا از یخ پوشیده شده، اما همچنین رکورد بلندترین رشته کوه ها را نیز به خود اختصاص داد؛ رشته کوهی به نام گامبورتسو Gamburtsev که 1207 کیلومتر در این قاره کشیده شده است. بلند ترین قله های این رشته کوه نزدیک به 2743 متر ارتفاع دارند که یک سوم ارتفاع بلندترین کوه زمین، کوه اورست Mount Everest محسوب می گردد. نکته ای که کوه های گامبورتسو Gamburtsev را منحصر به فرد می سازد این است که آن ها زیر یخ و برف آنتارکتیکا مدفون شده اند؛ دقیقا زیر 4800 متر یخ. گفته می گردد اندازه و ابعاد رشته کوه گامبورتسو Gamburtsev به اندازه و ابعاد کوه های آلپ در اروپا شباهت دارد. براساس آمار، این رشته کوه طوری به نظر می رسد که انگار بخشی از یک شکاف است.

منبع: همگردی
انتشار: 3 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 3 اردیبهشت 1401 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 4316

به "آنتارکتیکا یا قاره جنوبگان ، قاره ای فراموش شده اما دیدنی و جذاب" امتیاز دهید

3 کاربر به "آنتارکتیکا یا قاره جنوبگان ، قاره ای فراموش شده اما دیدنی و جذاب" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنتارکتیکا یا قاره جنوبگان ، قاره ای فراموش شده اما دیدنی و جذاب"

1 دیدگاه

سمیرا 18 بهمن 1401

خیلی خیلی جالب بود ممنون از مطالب مفیدتون با خودن متن کاملا اون مکان رو تصور میکردم

پاسخ به سمیرا
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید