آیا کاربران می توانند تفاوت بین نمایشگرهای Full HD و QHD را تشخیص بدهند؟

به گزارش مجله نماشو، در سال 2020، تعبیه نمایشگر QHD در گوشی های هوشمند رده بالا و پرچم دار تقریبا به یک استاندارد بدل شده است. نمایشگر QHD نسبت به Full HD طبعاً رزولوشن بالاتری دارد و می تواند محتواهای مختلف را با جذابیت بیشتری نمایش دهد. اما در این میان، آیا واقعا کاربران معمولی تفاوت بین آن ها را می توانند تشخیص دهند؟ باید خاطرنشان کنیم که گوشی های مجهز به نمایشگرهای مبتنی بر رزولوشن پایین تر نه تنها ارزان تر هستند، بلکه از لحاظ عملکرد و عمر باتری هم حرف بیشتری برای گفتن دارند.

آیا کاربران می توانند تفاوت بین نمایشگرهای Full HD و QHD را تشخیص بدهند؟

سایت Android Authority برای بررسی این موضوع آزمایش محدودی را انجام داده است. برای این کار، از 10 کاربر بین سن 16 تا 30 سال دعوت شده تا با استفاده از دو گوشی مجهز به نمایشگر QHD و Full HD، نمونه شفاف تر را تعیین کنند.

جزئیات آزمایش

برای انجام این آزمایش، از دو گوشی وان پلاس 7 پرو و وان پلاس 7T پرو استفاده شده که رزولوشن نمایشگر گوشی اول بر روی Full HD و نمایشگر گوشی دوم بر روی رزولوشن QHD تنظیم شده است. این دو گوشی با وجود اینکه از لحاظ سخت افزاری تفاوت های جزئی با یکدیگر دارند، ولی هر دو از نمایشگر اولد 6.67 اینچی با رزولوشن 3120 در 1440 بهره می برند. در ضمنً در این آزمایش، روشنایی هر دو نمایشگر بر روی 100 درصد قرار گرفته تا این موضوع در تصمیم گیری کاربران تأثیرگذار نباشد.

هرکدام از کاربران، به مدت 90 ثانیه از هر گوشی استفاده کردند و سپس از آن ها پرسیده شده که کدام یک از این دو گوشی از نمایشگر شفاف تری بهره می برد. تمام شرکت کننده ها بیش از دو سال است که از گوشی هوشمند استفاده می کنند و دو نفر از آن ها خود را تا حدی خوره تکنولوژی می دانند ولی باقی افراد صرفاً کاربران معمولی به شمار می فرایند. در ضمنً قبل از آزمایش به تمام این افراد گفته شده بود که یکی از گوشی ها از نمایشگر شفاف تری استفاده می کند.

نتایج بررسی

در کمال تعجب، فقط 50 درصد این افراد نمایشگر شفاف تر را به درستی حدس زدند و طبیعتا 50 درصد دیگر جواب نادرستی ارائه دادند. لغت حدس را از این بابت به کار می بریم زیرا در پاسخ برخی افراد تا حدی تردید و عدم قطعیت دیده شده است. برخی از کاربران هم با قاطعیت زیادی اعلام کردند که نمایشگر Full HD نمایشگر شفاف تری محسوب می شود.

مزایای نمایشگر Full HD

با توجه به همین آزمایش محدود و عدم دستیابی به تشخیص صحیح گسترده و البته معایب نمایشگر QHD در برابر Full HD، باید این سؤال را مطرح کنیم که آیا ما واقعا به نمایشگرهای QHD نیاز داریم؟

در همین زمینه باید به گوشی های وان پلاس اشاره کنیم که قابلیت Auto Switch به صورت پیش فرض در این گوشی ها فعال شده و رزولوشن بین Full HD و QHD با توجه به محتوای موردنظر انتخاب می شود. همچنین رزولوشن گوشی های سامسونگ طی چند سال گذشته به صورت پیش فرض در سطح Full HD تنظیم شده است.

بر اساس برخی بررسی های صورت گرفته، بهره گیری از نمایشگر Full HD در برابر QHD می تواند عمر باتری را حدود 10 تا 20 درصد افزایش دهد. اگرچه تنظیم رزولوشن نمایشگر و کاهش آن احتمالا نمی تواند همین نتیجه را به همراه داشته باشد، ولی در هر صورت نمی توان تأثیر این اقدام را کتمان کرد.

علاوه بر این باید به موضوع عملکرد هم اشاره کنیم. با توجه به اینکه گوشی های بیشتری به سمت بهره گیری از رفرش ریت 120 هرتز گام برمی دارند، این سرعت با رزولوشن بالاتر، فشار بیشتری بر تراشه وارد می کند. اما با کاهش رزولوشن، می توان فشار مربوط به تراشه را کاهش داد که این موضوع علاوه بر مزایای کلی، از لحاظ بهبود عمر باتری هم تأثیر زیادی دارد.

نمایشگر QHD در برابر Full HD؛ نتیجه نهایی

همان طور که گفتیم، این آزمایش سایت Android Authority بسیار محدود است ولی در نهایت می توانیم بگوییم که اشتیاق زیاد به بهره گیری از نمایشگرهای QHD بیشتر از اینکه یک نیاز باشد، یک خواسته به حساب می آید. خواسته ای که چه بخواهیم و چه نخواهیم، معایبی به همراه دارد و عمر باتری را به طور قابل توجهی کاهش می دهد. در هر صورت شرکت هایی مانند سامسونگ و وان پلاس تا اطلاع ثانوی گوشی های پرچم دار خود را با نمایشگرهای QHD عرضه می کنند ولی در عین حال با بهره گیری از ترفندهای نرم افزاری تلاش می کنند که تعادل بین رزولوشن بالا و عمر باتری مناسب را برای کاربران به ارمغان بیاورند.

شما در مورد نمایشگرهای QHD چه فکر می کنید؟ آیا رزولوشن را به عمر باتری بیشتر ترجیح می دهید؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با ما و دیگران در میان بگذارید.

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 5 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 888

به "آیا کاربران می توانند تفاوت بین نمایشگرهای Full HD و QHD را تشخیص بدهند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا کاربران می توانند تفاوت بین نمایشگرهای Full HD و QHD را تشخیص بدهند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید