آیینه خانه مفخم بجنورد از بناهای دوران قاجار

به گزارش مجله نماشو، این بنا از آثار منحصر به فرد عصر ناصری در شمال خراسان است که در گذشته داخل باغ بزرگی قرار داشته و همراه با ابنیه دیگر از جمله عمارت مفخم , دروازه ورودی حوض خانه , باغ فواره و کلاه فرنگی دارالحکومه مفخم را تشکیل می داد.

آیینه خانه مفخم بجنورد از بناهای دوران قاجار

عمارت کلاه فرنگی این بنا بر اثر زلزله شدیدی که در بجنورد رخ داد، تخریب شد.هم اکنون تنها آیینه خانه و عمارت مفخم آن به جای مانده است .

بنای آیینه خانه مفخم به شماره 31167 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است .

بانی این اثر یارمحمدخان سهام الدوله بجنوردی معروف به سردار مفخم و معمار آن احتمالاً ممتحن الملک شقاقی بوده است که پس از تحصیل در مدرسه دارالفنون به دستور ناصرالدین شاه جهت گذراندن تحصیلات عالیه در رشته معماری به فرانسه اعزام و پس از بازگشت به کار احداث کاخ های بزرگان گمارده شد .

تالار آیینه که محور اصلی این ساختمان است در طبقه دوم قرار گرفته و به وسیله 2 رشته پلکان انتهای شرقی وغربی و راهروی طبقه اول قابل دسترسی است.

این اتاق، 3 درب از جنس چوب صندل دارد که با استخوان ترصیع شده اند. در ازاره تالار سنگ مرمر مرغوب به کار رفته و از بالای سقف آن آیینه کاری آغاز شده و تمام بدنه و سقف تالار را در بر گرفته است.

در این آیینه کاری ها 17طرح مختلف شامل طرح های زیبای هندسی و گیاهی، طرح چهلچراغ ها که در وسط اتاق آویخته بوده اند و نیز نمای بیرونی آیینه خانه به طرز استادانه ای اجرا شده است .

ویژگی های معماری بنا

مصالح به کار رفته در این بنا شامل آجر , ماسه , آهک و گچ بوده , جهت رعایت اصول معماری در زیرسازی و پی این بنا از سنگ استفاده شده , همچنین چوب ارس به صورت عمودی و افقی نیز به منظور استحکام بنا به کار رفته است .

این بنا دارای پلانی آزاد بوده , رعایت نظام هندسی , وجود تقارن و الهام پذیری از معماری غرب (به عنوان مثال استفاده از کاشی هفت رنگ) در ساخت آن به وضوح مشاهده می گردد .

ساختمان دارای سه درب ورودی در اضلاع شمالی (ورودی اصلی) , غربی و شرقی می باشد که هر سه به راهرویی در طبقه اول منتهی می گردد . در یک طرف این راهرو حجره و در سوی دیگر چهار اتاق قرار گرفته است .

در دو انتهای راهرو نیز پلکان هایی تعبیه شده است که به طبقه فوقانی جایی که تالار آیینه در آن واقع شده , ختم می گردد . طبقه دوم نیز شامل چهار اتاق و تالار آیینه می باشد.

منبع: گردشبان
انتشار: 4 تیر 1401 بروزرسانی: 4 تیر 1401 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 3312

به "آیینه خانه مفخم بجنورد از بناهای دوران قاجار" امتیاز دهید

1 کاربر به "آیینه خانه مفخم بجنورد از بناهای دوران قاجار" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیینه خانه مفخم بجنورد از بناهای دوران قاجار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید