اهمیت نظارت و کنترل در پیشبرد اهداف سازمان

به گزارش مجله نماشو، شاید به جرأت بتوان ادعا کرد انجام هیچ فعالیتی در سازمان، توفیق نخواهد یافت مگر آن که کنترل های لازم نسبت به آن به عمل آمده باشد. به یاری کنترل است که مدیریت نسبت به نحوه تحقق هدف ها و انجام عملیات آگاهی و قدرت پیگیری و عند الزوم سنجش و اصلاح آن ها را پیدا می نماید . از کنترل تعاریف گوناگونی به عمل آمده است . با تمامی این تعاریف کنترل را نوعی مقایسه و تطبیق بین آنچه که هست و آنچه که باید باشد ، دانسته اند . با خبرنگاران همراه باشید.

اهمیت نظارت و کنترل در پیشبرد اهداف سازمان

کنترل فعالیتی است که ضمن آن عملیات پیش بینی شده با عملیات اجرا شده مقایسه می شوند و در صورت وجود اختلاف و انحراف بین آنچه که باید باشد و آنچه که هست نسبت به برطرف و اصلاح آن ها اقدام گردد

بدین ترتیب کنترل فعالیتی است که باید ما را با هست ها ، مطلوب ها را با موجودها ،پیش بینی ها را با عملکرد ها مقایسه نموده و تصویر و اضحی از اختلاف و یا تشابه بین این دو گروه از عوامل را در اختیار مدیر و مسئول مربوطه قرا دهد

کنترل گذشته نگر و کنترل آینده نگر

مفهومی که از مکانیسم بازخور (کنترل گذشته نگر) به فکر می رسد، بازگشت به گذشته و استفاده از اطلاعات گذشته برای مقایسه و یافتن انحرافات و انجام اصلاحات می باشد . در کنترل گذشته نگر نتایج فعالیت ها با اهداف اولیه مقایسه و بعد از مشخص اندازه انحرافات اصلاحات لازم به عمل می آید .

کنترل آینده نگر یا پیش نگر یا راهنمایی کننده کنترلی است که با استفاده از داده ها کنترل را تحقق می بخشد و قبل از آن که عملی واقع و نتیجه ای حاصل شده باشد راه اصلاح را ارائه می دهد به عبارتی دیگر در این نوع کنترل ، موانع و مسائل را قبل از وقوع پیش بینی نموده و انجام اصلاحات را ممکن می سازد .

مکانیسم نظارت و کنترل موجب می گردد هیأت مدیره و مدیر عامل و سایر مدیران شرکت به سرعت به نواقص کار پی برد ، و در هر رده ای درصدد برطرف نواقص برآیند .

برطرف نواقص و از بین بردن اشتباهات عملیاتی ممکن است به توضیح زیر انجام گردد :

1. تصحیح یا تکمیل برنامه های عملیاتی

2. بهبود شرایط و وسایل انجام کار

3. ایجاد انگیزه و تقویت روحیه همبستگی ، همکاری و تعاون بین نیروی انسانی برای بهتر انجام دادن کارها

4. آموزش به کارکنان یا تغییر و تجدیدنظر در انتخاب کارکنان

منبع: الی گشت
انتشار: 23 فروردین 1401 بروزرسانی: 23 فروردین 1401 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 2070

به "اهمیت نظارت و کنترل در پیشبرد اهداف سازمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهمیت نظارت و کنترل در پیشبرد اهداف سازمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید