با شماری از شگفت انگیزترین دریاچه های جهان آشنا شویم

به گزارش مجله نماشو، اگر از علاقمندان به طبیعت و زیبایی های نهفته در آن باشید، دریاچه ها می توانند برایتان بسیار زیبا باشند. ما در ایران از این نعمت خدادادی برخوردار هستیم که متاسفانه، بسیاری از آنها نابود شده یا رو به نابودی هستند. اما، در سراسر دنیا دریاچه های عجیب و زیبایی قرار دارند که علاوه بر تشویق ما به خیال و رویاپردازی، در اقتصاد و صنعت گردشگری نیز بسیار اهمیت داشته و آرامشی وصف نشدنی را به همه انسانها می بخشند. با ما در مقاله عجیب ترین دریاچه های دنیا همراه باشید تا شما را با تعدادی از شگفت انگیزترین دریاچه های دنیا آشنا کنیم. قطعا، آشنایی با زیباترین دریاچه های دنیا برایتان جالب خواهد بود.

با شماری از شگفت انگیزترین دریاچه های جهان آشنا شویم

تالاب سرخ (Laguna Colorada)

بدون شک، حتی اگر برای اولین بار هم به این دریاچه نگاهی بیندازید، وجه تسمیه نام آن را درک خواهید کرد، چرا که رنگ قرمز جلبک ها و خزه ها و رسوبات اطراف دریاچه اولین نامی را که برایتان تداعی می نمایند، نام تالاب سرخ است. البته، این تالاب نام دیگری نیز دارد که خیلی با آن شناخته شده نیست. لاگونا کلورادا (Laguna Colorada) نام دیگر تالاب سرخ بوده که در آلتی پلانو (Altiplano) قرار گرفته و منشا آن رشته کوه آند است. این تالاب که یک دریاچه آب شور بوده، محلی محبوب برای فلامینگوهای جیمز هست تا هرچه می خواهند پرسه بزنند.

دریاچه های پلیتویک (Plitvice Lakes)

شاید اگر تا به امروز سفری به کشور کرواسی داشته باشید، دریاچه های پلیتویک را نیز دیده اید؛ دریاچه ای که همراه مستقلات خود در پارک ملی دریاچه های پلیتویک واقع شده و شامل 16 دریاچه است که همگی به هم ارتباط دارند. اگر این مجموعه را از نزدیک دیده باشید، به خوبی می توانید شاهد لایه ای از تراورتن و سنگ آهک های متخلخل باشید که هر سال یک سانتیمتر به ضخامت و اندازه یشان افزوده شده و دریاچه ها را از هم مجزا می نمایند.

بیشتر بخوانیدپارک ملی دریاچه های پلیتویک | برترین پارک ملی اروپای مرکزی

دریای مرده

احتمالا با شنیدن نام مرده اولین چیزی که به ذهنتان خطور می نماید، این است که شاید این دریاچه افراد زیادی را به درون خود بلعیده و ناپدید می نماید. در واقع، باید گفت اصلا این چنین نیست و این نام تنها به این خاطر روی این دریاچه گذاشته شد که وجود اندازه زیاد نمک و دیگر مواد سمی باعث شده تا ماهی و دیگر جانوران آبزی رود اردن نتوانند در این مورد از زیباترین دریاچه های جهان ادامه حیات داده و پس از ورود به آن می میرند. در واقع، باید گفت که این مورد از شگفت انگیزترین دریاچه های جهان برای زندگی هیچ موجود زنده ای در نظر گرفته نشده و یکی از شورترین آب های جهان را داراست. ارتفاع و سطح این دریاچه و کناره های آن 422 متر پایین تر از سطح دریا هست.

دریاچه بالخاش (Lake Balkhash)

شنیدن این مساله که دریاچه ای در جهان وجود دارد که نصف آب آن شور و نصف دیگر شیرین است، می تواند در حد خود بسیار شگفت انگیز و تعجب آور باشد. این مورد از عجیب ترین دریاچه های جهان که در قزاقستان قرار گرفته، دریاچه بالخاش (Lake Balkhash) نام داشته و از نظر وسعت، دوازدهمین دریاچه بزرگ جهانست.

دریاچه جوشان (Boiling Lake)

اگر مجموعه ای تلویزیونی Angry Planet را دیده باشید، بدون شک دریاچه ای را به یاد دارید که اطراف آن را ابرهایی از بخار آب فرا گرفته و سطح آبی مایل به خاکستری آن در حال جوشیدن باشد. در واقع، این مورد از شگفت انگیزترین دریاچه های جهان از اکتشافت کورونیس (George Kourounis) بوده که برای ساخت آن مجموعه دست به این اکتشاف بزرگ زد و با یاری گرفتن از طناب از روی آن پرید تا شگفتی ساز گردد. البته، این دریاچه دارای دومین چشمه آب گرم بزرگ جهان بوده و با عمق 59 متر و عرض 76 متر، درجه حرارتی بین 82 تا 92 سانتیگراد دارد که در نوع خود بی نظیر است.

دریاچه تونله ساپ (Tonlé Sap)

از دیگر عجایب خلقت در بخش دریاچه ها باید اشاره ای هم به دریاچه تونله ساپ (Tonlé Sap) کرد، چرا که جهت جریان آب دریاچه دوبار در سال عوض شده و از سمتی به سمت دیگر می رود. دلیل اصلی این تغییر در واقع سیل و بارش فراوان در زمان های بارانی سال است. در واقع، جریان مخالف می تواند دریاچه عظیمی را ایجاد کند که از نظر بزرگی اندازه 5 برابر شرایط معمولی خود را داشته باشد. البته، این را نیز باید افزود که سیل مکان مناسبی برای رشد انواع ماهی ها را نیز فراهم می نماید. اما، در ماههای دیگر یعنی حد فاصل نوامبر تا می این جریان در جهت عادی خود بوده و دریاچه آرام است.

دریاچه رسیا (Resia Lake)

تماشای برجی که تنها بازمانده از تمامی روستاهای اطراف یک دریاچه مصنوعی است، خالی از لطف نخواهد بود. البته، این بازدید فقط در فصل زمستان و آن هم زمانیکه دریاچه کاملا یخ زده است، میسر خواهد بود. باید گفت این حادثه بواسطه طغیان رودخانه که با شکستن سد رخ داد، موجب شده است. اگر هوس بازدید از این برج بازمانده و این مورد از زیباترین دریاچه های جهان را نموده اید، می توانید در بخش تیرول جنوبی آن را بیابید.

دریاچه نترون (Lake Natron)

باید گفت رنگ صورتی این دریاچه که از دریاچه های عجیب جهانست، بواسطه وجود سیانوباکتری ها در آن هست. البته، این را هم بدانید که هر جا سخن از دریاچه نمکی و قلیایی است، فلامینگوها سر و کله شان پیدا می گردد. در واقع، فلامینگوهای صورتی این صحنه را بسیار فانتزی تر می نمایند. نکته دیگری نیز وجود دارد و آن هم این است که آب و هوای این دریاچه به ملایمت رنگ صورتی آن نبوده و حتی باعث سوزش پوست جانورانی می گردد که خیلی با این نوع از آب و هوا خو نگرفته اند.

منبع: همگردی
انتشار: 14 دی 1400 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 1974

به "با شماری از شگفت انگیزترین دریاچه های جهان آشنا شویم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با شماری از شگفت انگیزترین دریاچه های جهان آشنا شویم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید