برداشت گاز از فاز 11 نیمه دوم 1400 کلید میخورد

به گزارش مجله نماشو، معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران گفت: طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی در نیمه دوم سال 1400 به مرحله برداشت گاز می رسد.

برداشت گاز از فاز 11 نیمه دوم 1400 کلید میخورد

به گزارش شانا، رضا دهقان امروز (دوشنبه، 24 آذرماه) در حاشیه آیین رسمی شروع عملیات حفاری نخستین چاه طرح توسعه فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: قرارداد اولیه این طرح سال 96 با کنسرسیوم شرکت های توتال فرانسه، شاخه بین المللی شرکت ملی نفت چین (سی ان پی سی آی) و پتروپارس ایران امضا شده بود که متأسفانه به دلایل خارج از کنترل شرکت ملی نفت ایران، شریکان خارجی کار را ادامه ندادند و مدیریت کار به پتروپارس سپرده شد.

وی با بیان اینکه برای اجرای طرح عملیات حفاری فاز 11، 40 بسته کاری تعریف شده است، اضافه کرد: پارسال کارهای مقدماتی و مطالعات مهندسی تکمیل تر و مناقصه ها برگزار گردید و جکت نخست طرح توسعه فاز 11 در نزدیک نقطه صفر مرزی با قطر نصب شد و هم زمان دکل حفاری روی جکت نهاده شد، امروز آماده عملیات حفاری هستیم و انتظار ما این است که با حفر 5 یا 6 چاه، مرحله نخست برداشت گاز در سال آینده محقق می گردد.

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران اظهار کرد: در مجموع طرح توسعه فاز 11 دارای 24 حلقه چاه، دو سکو و خط جریان گاز به ساحل است که سکوی دوم در موقعیت دیگری نصب می گردد.

دهقان هزینه اجرای این عملیات را حدود 500 میلیون دلار عنوان و توضیح داد: قرار بر این بود تأمین اقتصادی این طرح ازسوی سرمایه گذار خارجی باشد که با توجه به شرایط موجود شرکت ملی نفت ایران با امکانات و منابع داخلی و از محل فروش اوراق مشارکت هزینه آن را تأمین خواهد نمود و امیدواریم در فازهای بعدی این عملیات بتوانیم تأمین اقتصادی آن را انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه نصب سکو در نیمه نخست سال سال آینده اتفاق می افتد، مطرح نمود: طبق برنامه ریزی های اجرا شده در ابتدای نیمه دوم سال 1400 ما به مرحله برداشت گاز می رسد.

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران در انتها اظهار کرد: طراحی اولیه سکو دوم اجرا شده است و مراحل ساخت آن که حدود 2 سال به طول می انجامد، به زودی شروع خواهد شد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 29 دی 1399 بروزرسانی: 29 دی 1399 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 1446

به "برداشت گاز از فاز 11 نیمه دوم 1400 کلید میخورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برداشت گاز از فاز 11 نیمه دوم 1400 کلید میخورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید