برهنگی واژگانی و کم حرفی از محرزترین ویژگی های آثار مینی مالیسم است

به گزارش مجله نماشو، نویسنده و منتقد ادبیات داستانی گفت: برهنگی واژگانی و کم حرفی از محرزترین ویژگی های آثار مینی مالیسم به شمار می رود.

برهنگی واژگانی و کم حرفی از محرزترین ویژگی های آثار مینی مالیسم است

محمدجواد جزینی شامگاه آدینه (چهارم بهمن 98) در کارگاه تخصصی داستان نویسی با عنوان عصر داستان که در بخش جنبی چهاردهمین نمایشگاه کتاب خوزستان برگزار گشت به آنالیز تحلیلی پدیده مینی مالیسم پرداخت و اظهار کرد: مینی مالیسم نهضت ادبی بود که در غرب رخ داد و اکنون جامعه از این نوع نوشتن استقبال نموده است.

وی با بیان اینکه عده ای اعتقاد دارند مینی مالیسم اصلا ربطی به ادبیات ندارد، اضافه کرد: تحلیلگران ادبی برای توضیح دلایل پیدایش جریان مینی مالیسمی به بحران های مالی و به ویژه بحران انرژی، مساله مبارزه عمومی در مصرف انرژی و زوال ملی مطالعه در مقابل رسانه های جدید از جمله سینما و تلویزیون و نوعی سرخوردگی فلسفی اشاره نموده اند.

جزینی ادامه داد: بر مبنای عقیده دیگری مینی مالیست یک جریان انتقادی هنری بود که علیه ماکسی مالیست ها سامان گرفت به طوری که آن ها در فشردگی و ایجاز تا آنجا پیش می فرایند که فقط عناصر ضروری اثر، آن هم در کمترین، ساده ترین و کوتاه ترین شکل باقی بماند.

این داستان نویس توضیح داد: برهنگی واژگانی و کم حرفی از محرزترین ویژگی های آثار مینی مالیست به شمار می رود و اولین بار مینی مال ها آثارشان را روی جعبه مواد غذایی چاپ می کردند و می خواستند به ساده ترین شکل و زبان ممکن با مردم در ارتباط باشند.

به گزارش خبرنگاران به نقل از اداره کل ارشاد خوزستان، وی با بیان اینکه در واقع رواج داستانک نویسی ریشه در گرایش به کمینه گرایی یا مینی مالیسم در دنیای معاصر دارد ادامه داد: این نوع نوشتار جنبشی در هنر به شمار می رود و بر دو پایه سادگی و ایجاز بنا شده است.

جزینی اضافه کرد: نویسندگان این گونه آثار با حذف عناصر غیرضروری می کوشند اثر ادبی را در کمترین حجم و کوتاه ترین شکل عرضه نمایند و در واقع از ویژگی های مهم بیشتر داستان های مینی مالیستی داشتن طرح ساده و سرراست است.

وی بیان نمود: در بیشتر داستان های مینی مالیستی هدف نویسنده نشان دادن یک واقعه بیرونی است. چنان که خواننده احساس کند حوادث پیش رویش رخ می دهد.

این منتقد ادبی در مورد درون مایه داستان های مینی مالیستی بیان نمود: درون مایه این داستان ها اغلب دغدغه های کلی انسان از جمله مرگ، عشق، تنهایی و غیره است و در آن داستان ها کمتر به روایت رویدادهای اقلیمی پرداخته می گردد.

وی گفت: اندیشه های سیاسی، فلسفی و اعتقادی، راهی به دنیای این داستان ها ندارد چراکه کوتاهی حجم داستان اجازه پرداختن به این اندیشه ها را به نویسنده نمی دهد.

جزینی تاکید نمود: در تکوین ساختار داستان های مینی مالیستی آثار 2 نویسنده بیشترین تاثیر را داشته است که یکی از این نویسندگان آنتوان چخوف است. او با ابداع صورتی از داستان کوتاه که در آن برشی از زندگی روایت می شد به این آثار پرداخت. نویسنده دیگر ارنست همینگوی است که داستان های کوتاهش را در این زمینه ارائه داد.

این داستان نویس توضیح داد: داستان کوتاه برشی از زندگی است که در دهه های اخیر مورد توجه داستان نویسان فارسی زبان قرار گرفته و در ایران رواج و گسترش یافته است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 3 اردیبهشت 1401 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 3977

به "برهنگی واژگانی و کم حرفی از محرزترین ویژگی های آثار مینی مالیسم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برهنگی واژگانی و کم حرفی از محرزترین ویژگی های آثار مینی مالیسم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید