برگزاری بزرگداشت جمال زیانی شیرازشناس فقید در هفته پژوهش

به گزارش مجله نماشو، خبرنگاران/فارس سرپرست گردشگری و امور زیارتی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز گفت: با توجه به نقش جمال زیانی، نویسنده و محقق فرهنگ عامه در ارائه پژوهش های کاربردی درباره شیراز، بزرگداشت وی همزمان با هفته پژوهش در تاریخ 23 آذرماه در سالن همایش های شهر برگزار خواهد شد.

برگزاری بزرگداشت جمال زیانی شیرازشناس فقید در هفته پژوهش

از سفر با تور سریلانکا به یکی از زیباترین کشورهای آسیایی سفر کنید و از شهرهای زیبای کلمبو و بنتوتا دیدن کنید.

علی نیری، چهارشنبه 13 آذر در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مرکز شیرازشناسی از نهادهایی است که برای معرفی هویت شیراز کوشش می نماید، گفت: در این راستا طی چندین سال دوره های شیرازشناسی، نشست های تخصصی، تورهای کم شناخته، میراث ناملموس شیراز و ثروت های پنهان شهر را در حوزه ادبیات، تئاتر، موسیقی و حتی شهرسازی و معماری برگزار نموده است.

وی با اشاره به نقش شایان توجه مرحوم جمال زیانی در فعالیت های یاد شده از وی با عنوان شیرازشناسی یاد کرد که این شهر را به علاقه مندانش معرفی کرد.

سرپرست گردشگری و امور زیارتی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز اضافه نمود: مرحوم زیانی در طول هفته دستکم چهار روز را صرف برگزاری کارگاه های مختلف در مرکز شیراز شناسی می کرد که با استقبال عموم مردم همراه می شد.

نیری اضافه نمود: از این نویسنده، شیراز شناس و پژوهشگر فرهنگ عامه که در شهریور ماه جاری در سن 84سالگی در حالی که در حال مطالعه بود، جهان را وداع گفت، 10 کتاب در زمینه شیرازشناسی باقی مانده است.

او ادامه داد: تاریخ، فرهنگ و ادبیات شهر شیراز مدیون آثاری همچون آداب و رسوم و باورهای مردم زمانه در شعر حافظ، گل واژه های شعر حافظ، سحرآفرینی های حافظ، دل نوشته هایی از فرهنگ، آداب، رسوم و باورهای مردم شیراز، نگاه سعدی به آداب، رسوم و باورهای مردم، آداب، رسوم و باورهای مردم از زبان حافظ، سعدی و مولوی، آرامستان های شیراز در حال و گذشته، هنرهای سنتی و صنایع دستی شیراز و گلگشتی در شیراز است که حاصل حدود نیم قرن پژوهش طاقت فرسا و دغدغه مندانه وی بوده است.

نیری ادامه داد: شهرداری شیراز تعدادی از کتاب های استاد زیانی را به چاپ رساند و تعدادی از آن ها را برای معرفی شیراز خریدار کرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه مرحوم زیانی 60 تا 70 نفر شیرازآموز را پرورش داده است که هم اکنون راه وی را ادامه می دهند، از برگزاری مراسم یادبود وی با حضور شهردار شیراز یاد کرد و حضور شهردار کلان شهر شیراز را نمادی از علاقه این مجموعه شهری به حفظ حافظه تاریخی و شفاهی مردم شیراز دانست.

نیری هدف از برگزاری مراسم یادبود این چهره فرهنگی را باز معرفی این شیرازشناس مطرح نمود و اضافه نمود: معرفی کتاب های ایشان و سخن گفتن از منش، کردار و علم و دانش او از دیگر اهداف برگزاری این مراسم است.

وی با بیان اینکه ویژه برنامه های فرهنگی و هنری در بزرگداشت این نویسنده برگزار می گردد، گفت: مرحوم زیانی الگوی خوبی برای جوانان است و بر آن هستیم که مراسم بزرگداشت وی به صورت سالانه و در هفته پژوهش برگزار گردد.

جایزه پژوهشی زیانی به صورت سالانه اهدا خواهد شد

نیری در ادامه از رونمایی از جایزه پژوهشی زیانی اطلاع داد و اضافه نمود: برگزاری مراسم یادبود جمال زیانی به رویدادی تحقیق محور پیوند می خورد که از سال جاری شروع خواهد شد و براساس آن علاقه مندان به شیرازشناسی می توانند پژوهش هایی را درباره شیراز به دبیرخانه ای که راه های تماس با آن به زودی اعلام خواهد شد، ارسال نمایند.

سرپرست گردشگری و امور زیارتی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز بیان داشت: پژوهش های برگزیده هر سال در مراسم گرامی داشت این نویسنده و پژوهشگر شیرازی تقدیر خواهد شد و مجموعه آن برای استفاده عموم به چاپ خواهد رسید.

نیری دیگر برنامه این مراسم یادبود را رونمایی از کتاب هفت پیچ به نویسندگی محمدرضا احمدی و نیز کتاب صوتی گلگشتی در شیراز که به قلم استاد زیانی نگاشته شده است، مطرح نمود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 دی 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 717

به "برگزاری بزرگداشت جمال زیانی شیرازشناس فقید در هفته پژوهش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری بزرگداشت جمال زیانی شیرازشناس فقید در هفته پژوهش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید