تفاوت ژلوفن با ایبوپروفن در چیست؟

به گزارش مجله نماشو، تفاوت ژلوفن با ایبوپروفن را می توان در زمان تاثیر گذاری و محل رهایش دارو بیان نمود. مصرف قرص ژلوفن و قرص ایبوپروفن همیشه همراه با عوارض است.

تفاوت ژلوفن با ایبوپروفن در چیست؟

از سال ها پیش درد مسئله ای جدی است که گریبان افراد مختلف را در مقطع زمانی های متفاوت می گیرد.از دیرباز برای درمان درد تحقیقاتی انجام گرفته است تا راهی برای از بین بردن آن یافته شود. درد خواه می تواند کم و خواه زیاد که هر دو باعث اختلال در زندگی روزمره می شود. در روزگار جدید استفاده از مسکن های مختلف برای کاهش درد بسیار مرسوم شده است. شاید کمتر کسی باشد که نامی از استامینوفن نشیده باشد. استامینوفن، ژلوفن، ایبوپروفن، آسیفن و ... از جمله این مسکن ها هستند که هر کدام برای کاهش دردهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. بیشتر افراد با ناآگاهی از تفاوت مسکن ها و قرص ها به مصرف روزانه آنان پرداخته و از عوارض مصرف بیش از حدشان اطلاعات چندانی ندارند. به طور مثال آیا می دانید تفاوت ژلوفن با ایبوپروفن در چیست؟

ایبوپروفن یا بروفن چیست و چگونه عمل می نماید؟

ایبوپروفن Ibuprofen یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدیا ست. از ایبوپروفن در درمان علائم آرتریت (التهاب مفصلی) مانند روماتیسم مفصلی، اسپوندیلیت انکیلوزان، نقرس، تب، دردهای قاعدگی، سردرد، کمردرد، درد دندان، کرامپ های عضلانی، درد ناشی از کشیدگی رباط ها و پیچ خوردن مفاصل و آسیب های کوچک استفاده می شود. ایبوپروفن می تواند درد، تورم و خشکی ناشی از آرتروز (ساییدگی مفصل) و روماتیسم مفصلی را کاهش دهد. مکانیسم اثر ایبوپروفن با واسطه مهار آنزیم سیکلواکسیژناز Cyclooxygenase است. این آنزیم موادی به نام پروستاگلاندین Prostaglandine را فراوری می نماید. پروستاگلاندین ها در بدن موجب درد و تورم و تب میشوند. پس ایبوپروفن می تواند با مهار فراوری پروستاگلاندین ها موجب کاهش درد و تورم و تب شود.

ژلوفن چیست؟

ژلوفن به صورت کپسول نرم ژلاتینی است از دسته داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی می باشد و در موارد زیر قابل استفاده است: کاهش موقت درد ناشی از سرماخوردگی، دندان درد، درد عضلانی، سردرد (مثل میگرن)، آرتریت روماتوئید، درد قاعدگی و کاهش تب. مسکن های دیگر مانند ایبوپروفن، مفنامیک اسید و … نیز همانند ژلوفن عمل می نمایند. این دسته از داروها می توانند ایجاد زخم معده نمایند، بنابراین افرادی که دارای مشکل زخم معده هستند از مصرف این داروها باید خودداری نمایند. همچنین مصرف ژلوفن در سه ماه اول دوران بارداری مجاز است، ولی در سه ماه آخر بارداری که جزء گروه پرخطر است، مصرف آن ممنوع است.

مهمترین تفاوت ژلوفن با ایبوپروفن از نظر ساختاری

در تکنولوژی جدید داروسازی فراوری داروها به صورت ژله ای بسیار جا باز نموده است زیرا فراوری داروها به صورت ژله ای عوارض قرص را به حداقل می رساند و جذب دارو را سریع تر می نماید. ژلوفن در واقع یکی از اشکال داروی ایبوپروفن است که به شکل ژلاتینی عرضه شده است و از نظر ساختار درونی تفاوتی با یکدیگر ندارند.

تفاوت ژلوفن با ایبوپروفن در محل رهایش

تفاوت ژلوفن با ایبوپروفن را می توان این گونه بیان نمود:

  • ژلوفن فرم ژله ای داروی ایبوپروفن است
  • ایبوپروفن به علت باز شدن در معده سودمندتر بوده و عوارض آن هم کمتر از دیگر مسکن های درد است بنابراین افرادی که از بیماری های روده ای و زخم اثنی عشری رنج می برند، بهتر است از این نوع مسکن برای التیام دردهایشان استفاده نمایند.
  • ژلوفن به صورت کپسولی بوده و در روده باز می شود و افرادی که دچار بیماری گوارشی و معده ای هستند، معمولا از این نوع قرص استفاده می نمایند.

تذکر مهم: ژلوفن و ایبوپروفن هردو از یک خانواده دارویی بوده و مصرف آن با هم هیچ اثر مفید و سودمندی جز آسیب به کبد و کلیه ها ندارد.

با عوارض مصرف بیش از اندازه ژلوفن آشنا شوید

عوارض مصرف ژلوفن و ایبوپروفن

مسائل کلیوی جزو عوارضی است که به دنبال مصرف داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی از قبیل ایبوپروفن ممکن است رخ دهد.

البته اگر افرادی که آب زیادی از دست داده و مبتلا به بیماری های کلیوی و نارسایی های قلبی باشند، سالمند بوده و داروهای خاصی را به طور همزمان مصرف نموده باشند ممکن است بیشتر دچار عوارض ناشی از مصرف ژلوفن و ایبوپروفن شوند. از این رو، متخصصان توصیه می نمایند افراد در طول روز به اندازه کافی آّب و سایر مایعات را مصرف نمایند تا از کم آبی بدن جلوگیری شود.

علاوه بر این، این دو دارو معمولا در افرادی که ناراحتی معده دارند ممکن است خونریزی های معده را به دنبال داشته باشد، به همین دلیل محققان معتقدند استعمال دخانیات در ترکیب با ژلوفن و ایبوپروفن خطر خونریزی معده را بالا می برد. به همین دلیل پزشکان به این افراد توصیه می نمایند کشیدن سیگار را کنار بگذارند.

گردآوری: مجله اینترنتی خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 11 آبان 1399 بروزرسانی: 11 آبان 1399 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 1293

به "تفاوت ژلوفن با ایبوپروفن در چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت ژلوفن با ایبوپروفن در چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید