توریسم سنتی مخالف سفر ارزان

به گزارش مجله نماشو، عمده چالش های پیش روی گردشگری داخلی به دلیل بسترهای نامناسب مالی اتفاق افتاده و کاهش استطاعت سفر منجر به خروج گردشگری از اولویت سبد هزینه ای خانوارها شده است. واقعیت این است که به نظر نمی رسد در کوتاه مدت شاهد بازیابی توان مالی خانوارها باشیم؛ اما شاید بتوان سفر را از یک محصول گران به امکانی در دسترس و ارزان تبدیل کرد.

توریسم سنتی مخالف سفر ارزان

برای دیدن زیباترین جزیره اندونزی با تور بالی همراه شوید و شگفتی های جزیره آتشفشانی بالی را از نزدیک شاهد باشد.

مجید حسینی نژاد بنیان گذار گروه علی بابا با اشاره به برنامه های این شرکت برای ایجاد امکان سفرهای ارزان گفت: در آینده نزدیک، سفر بسیار راحت تر از شکل امروزی صورت می گیرد و البته درآمدزایی از سفر برای گروه بزرگ تری از مردم فراهم می گردد. وی اضافه کرد: ما در ایران، داخل یک فضای بسته در خصوص گردشگری فکر و بر همین اساس عمل می کنیم. مثلا به دنبال تعریف سبد حمایتی هستیم در حالی که در جهان نگاه به گردشگری تغییر نموده است.

به گفته این کارآفرین حوزه گردشگری، امروزه افراد برای انواع سفر اعم از تفریحی و کاری، کوشش می نمایند هزینه سفر را به شکل های مختلف کاهش دهند؛ از استفاده از خودروی عبوری برای رسیدن به مقصد، اسکان در اتاق هایی که مردم برای اجاره در اختیار مسافران قرار می دهند تا اجاره منزل خود گردشگر طی سفر و کسب درآمد از آن از جمله راه هایی هستند که باعث ارزان تمام شدن سفر و درآمدزایی از گردشگری برای افراد می گردد. وی در ادامه گفت: به این ترتیب مردم علاوه بر بهره مندی از یک سفر ارزان و راحت، می توانند از این مجال، درآمدزایی نیز داشته باشند.

این فرصتی است که با جامعه سازی به وسیله پلت فرم های مرتبط حاصل می گردد؛ حسینی نژاد درباره انتقادهایی که به این شکل از سفر و گردشگری و آسیب های احتمالی که متوجه صنعت گردشگری می گردد، گفت: کسانی که منتقد این سبک از سفر و گردشگری هستند حتما می دانند مسافری که در اتاق اجاره ای ساکن می گردد با کسی که در هتل مستقر می گردد، همپوشانی ندارد؛ چرا مسافرانی که برای کارهای درمانی و اداری به شهرهای بزرگ می فرایند، از هتل استفاده نمی نمایند؟ آیا تهیه محل اسکان ارزان قیمت و راحت برای این تعداد از مسافران اشتباه است؟ معتقدم این اندیشه ریشه در انحصارطلبی بعضی بازیگران عرصه گردشگری دارد. سفر با حداقل هزینه ها در کشور جریان پیدا نموده و بهانه هایی مانند تخصص و استاندارد گردشگری، این فرایند را متوقف نخواهد کرد. بنیان گذار علی بابا در ادامه گفت: فارغ از شرایط خاص مالی کشور، یکی از دلایل اصلی افت گردشگری داخلی، ناکارآمدی ساختارهای فعلی گردشگری است. سوال اینجاست؛ تعهد ما در قبال گردشگری چیست؟ درآمدزایی، توسعه مالی، اشتغال زایی و ایجاد بستر مناسب برای رونق گردشگری در کشور یا حفظ منافع بعضی از بازیگران صنعت گردشگری؟

حسینی نژاد گفت: معتقدم تهدیدی متوجه ساختار گردشگری کشور با رونق گردشگری ارزان و حضور مردم در چرخه گردشگری نیست. اهمیت رشد گردشگری در توسعه مالی آنچنان زیاد است که حذف ساختارهای ناکارآمد گردشگری و خارج شدن آنها از فرآیند مالی چندان مهم نخواهد بود. همان طور که در کشورهای توسعه یافته با ظهور ایده ها و تکنولوژی جدید، دیگر خبری از شکل سنتی کسب و کارها نیست و این فرآیند گریزناپذیر، اصل و اساس رشد و توسعه مالی است. وی در سرانجام گفت: ارزان کردن سفر و فراهم کردن فرصت درآمدزایی از سفر برای مردم اتفاق نمی افتد مگر اینکه محیطی فراهم گردد تا هر جوان ایرانی بتواند به سادگی کسب و کار گردشگری خود را راه اندازی کند. این اتفاق هم بدون از بین بردن موانعی مانند بعضی حمایت های انحصاری موجود در گردشگری حاصل نمی گردد.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 4 تیر 1401 بروزرسانی: 4 تیر 1401 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 4090

به "توریسم سنتی مخالف سفر ارزان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توریسم سنتی مخالف سفر ارزان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید