توسعه اقتصاد دیجیتال در اولویت وزیر پیشنهادی ارتباطات

به گزارش مجله نماشو، عیسی زارع پور، وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز در جریان دفاع از برنامه های خود در مجلس بر 4 موضوع حکمرانی دیجیتال، تحقق دولت الکترونیکی، اقتصاد دیجیتال و حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی تاکید نمود و برنامه های خود برای تحقق این محورها را شرح داد.

توسعه اقتصاد دیجیتال در اولویت وزیر پیشنهادی ارتباطات

زارع پور با بیان اینکه امروز بیش از 50 میلیون نفر در کشور و 35 میلیون نفر از جوانان در فضای مجازی حضور دارند گفت که برنامه خود را با آنالیز اسناد بالادستی و مصوبات شورای عالی فضای مجازی تدوین نموده و درباره مهمترین چالش ها راهکارهای اجرایی و عملیاتی تعریف نموده است.

اولویت اول؛ حکمرانی دیجیتال

از نگاه زارع پور اولین اولویت، حکمرانی دیجیتال است. او با شرح اینکه فناوری اطلاعات سبک حکمرانی در جهان را تغییر داده و نحوه تعامل دولت با مردم و مردم با مردم را متحول نموده گفت: امروز عصر پلتفرم و نفوذ آنهاست که عمق راهبردی کشورها را مشخص می نماید. اما ما از ظرفیت های این فضا برای حکمرانی غفلت کردیم. اگرچه پلتفرم هایی مانند تاکسی های اینترنتی در سطح جهانی به دست جوانان ایرانی ساخته شده است اما باید بتوانیم این کار را برای کشورهای دیگر هم انجام دهیم.

ظرف 4 سال آینده شبکه ملی اطلاعات را راه اندازی می کنم

او به بعضی از راهکارهای خودش برای تحقق حکمرانی دیجیتال پرداخت و ادامه داد: بیش از 20 سال است که می خواهیم شبکه ملی اطلاعات را اجرا کنیم اما به دلایل مختلفی هنوز محقق نشده است. متاسفانه به غلط عده ای فکر می نمایند با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات دسترسی کاربران به شبکه جهانی اینترنت قطع می گردد. بنده به نام یک متخصص عرض می کنم که شبکه ملی اطلاعات از افتخارات هر کشوری است و با راه اندازی آن دسترسی کاربران به شبکه جهانی قطع نخواهد شد. چرا باید وقتی یک پیام را ارسال می کنیم بسته های اطلاعاتی ما از کشور خارج گردد؟ از سوی دیگر هم باید هزینه پهنای باند بین المللی را بپردازیم و هم امنیت ما به خطر می افتد. طبیعتا این امر منطقی نیست و بنده قول می دهم ظرف چهار سال آینده شبکه ملی اطلاعات را در طی زمانبندی مشخصی که از سوی شورای عالی فضای مجازی مشخص شده جهت پیشبرد امورات کشور راه اندازی کنم.

از دیگر برنامه های زارع پور برای تحقق حکمرانی دیجیتال، دسترسی کلیه روستاها دارای جمعیت بالای 20 هزار خانوار به شبکه پرسرعت اینترنت تا پایان سال 1401 است. او گفت: بنده از هزاران دانش آموزی که به خاطر دسترسی نداشتن به اینترنت نتوانستند از آموزش مجازی استفاده نمایند آگاه هستم و قول می دهم ظرف یک سال و نیم آینده این مشکل را حل کنم. از سوی دیگر ظرفیت شبکه انتقال داده داخلی در حال اشباع است و بنده قول می دهم ظرف مدت دو سال آینده ظرفیت آن را جهت برهم نخوردن تبادلات الکترونیکی افزایش دهم.

اولویت دوم؛ تحقق دولت الکترونیکی

تحقق دولت الکترونیکی اولویت دیگر مورد نظر زارع پور است؛ آن هم در شرایطی که به گفته او ایران از لحاظ کمیت خدمات الکترونیکی در رتبه 80 و از لحاظ کیفیت در رتبه 118 از بین 193 کشور در جهان قرار گرفته است.

صندلی ایران در زمینه ارائه خدمات الکترونیکی را 30 پله ارتقا خواهم داد

زارع پور در ادامه گفت: بنده با سابقه یک دهه کار در الکترونیکی کردن خدمات عرض می کنم که ظرف چهار سال آینده با تعامل با بخش های مختلف در راستای الکترونیکی کردن خدمات پرکاربرد و ایجاد یک پنجره واحد برای ارائه خدمات الکترونیکی گام بردارم و 30 پله صندلی جمهوری اسلامی ایران را در شاخص های جهانی ارتقاء دهم. از سویی دیگر با همکاری با سازمان امور استخدامی به سمت استفاده از هوش مصنوعی به جای مداخلات انسانی در بعضی از امور گام بردارم.

اولویت سوم؛ اقتصاد دیجیتال

توسعه اقتصاد دیجیتال از دیگر اولویت های زارع پور است. او دراین باره قول داد ظرف چهار سال آینده از ظرفیت این حوزه برای اشتغال زایی استفاده کند. زارع پور گفت: اخیرا شنیدیم که یکی از کشورهای همسایه ویزای طلایی برای جذب برنامه نویس در نظر گرفته است اگر ما ظرفیت های لازم در کشور را فراهم کنیم دیگر نخبگان ما برای کار در این حوزه به خارج از کشور نخواهند رفت.

اولویت چهارم؛ حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی

زارع پور درباره ضرورت حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی گفت وظیفه خود می داند نگرانی خانواده ها از حضور بچه ها و فرزندان خود در فضای مجازی را رفع کند. او تاکید نمود: حفاظت از داده ها و حریم خصوصی مردم در این فضا وظیفه ماست. چرا یک پلت فرم خارجی باید به خود اجازه دهد تا اطلاعات میلیون ها کاربر ما را با مشکل روبه رو کند؟

او بعلاوه درباره رونق صنعت فضایی قول داد از ظرفیت تمام جوانان و نخبگان برای بازگرداندن این صنعت به ریل شکوفایی خود استفاده کند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 2 شهریور 1400 بروزرسانی: 2 شهریور 1400 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 1833

به "توسعه اقتصاد دیجیتال در اولویت وزیر پیشنهادی ارتباطات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه اقتصاد دیجیتال در اولویت وزیر پیشنهادی ارتباطات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید