جزئیات دوپینگ دو ورزشکار رزمی، محرومیت دو ساله برای کاراته کا

به گزارش مجله نماشو، به گزارش خبرنگاران، در پی مثبت اعلام شدن نتیجه تست دوپینگ کاراته کای المپیکی کشورمان و بعلاوه عضو تیم ملی تکواندوی بانوان، فرزاد شارکی قائم مقام ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) در خصوص مراحل رسیدگی به پرونده این دو ورزشکار متخلف، شرح داد و تأکید کرد که این ستاد مسئول رسیدگی به پرونده بانوی تکواندوکار است اما در خصوص ملی پوش کاراته، آژانس بین المللی نمونه گیری به نمایندگی از فدراسیون جهانی کاراته مدیریت پرونده را برعهده دارد.

جزئیات دوپینگ دو ورزشکار رزمی، محرومیت دو ساله برای کاراته کا

تأیید غیرعمد بودن دوپینگ کاراته کای المپیکی و اعلام 20 ماه محرومیت

شارکی در مصاحبه با خبرنگاران ابتدا در خصوص دوپینگ مربوط به کاراته کای المپیکی توضیح داد و گفت: از این ملی پوش حدود یک ماه پیش در جریان مسابقات بین المللی پرتغال تست گرفته شد که نتیجه این تست مثبت اعلام شده است. نمونه گیری صورت گرفته هم بر اساس درخواست فدراسیون جهانی کاراته بوده به همین علت متولی مدیریت نتیجه هم این فدراسیون خواهد بود، نه ستاد ملی مبارزه با دوپینگ ایران.

وی ادامه داد: البته در بسیاری از موارد مسئولیت مدیریت نتایج از سوی فدراسیون های بین المللی به یک شرکت ثالث داده می گردد، در این زمینه هم آژانس بین المللی نمونه گیری (ایتا) به نمایندگی از فدراسیون جهانی کاراته رسیدگی به پرونده ورزشکار دوپینگی ایران را برعهده گرفته است.

قائم مقام ستاد ملی مبارزه با دوپینگ با بیان اینکه ماده مصرفی به وسیله این کاراته کای ایران جزو مواد خاص -S4 بوده است، گفت: قوانین مربوط به استفاده از این گروه مواد ممنوعه سبک تر از دیگر مواد است به گونه ای که میزان محرومیت برای مصرف کنندگان آن بر اساس درجه خطا بین صفر تا دو سال معین می گردد، البته به شرط اینکه غیرعمد بودن مصرف تأیید گردد در غیر این صورت و اگر استفاده به عمد از ماده ممنوعه موردنظر ثابت گردد، تا سقف چهار سال محرومیت در نظر گرفته می گردد.

به گفته شارکی، در بررسی پرونده این کاراته کای المپیکی ایران مصرف غیرعمد ماده ممنوعه تأیید شده اما درجه خطای این ورزشکار در استفاده از ماده بالا معین شده به همین علت برای او حدود دو سال محرومیت در نظر گرفته شده است.

وی تأکید کرد: این جزو مسئولیت های ورزشکار است که در استفاده از انواع دارو اطمینان لازم را داشته باشد و بعد از اطمینان از عدم ممنوعه بودن آن اقدام به استفاده کند و پزشک معالج را در جریان ورزش حرفه ای خود و ممنوعیت استفاده از بعضی از مواد قرار دهد. کاراته کای خاطی ایران این اقدامات را انجام نداده به همین علت درجه خطای او بالا معین شده است.

محرومیت در نظر گرفته شده برای کاراته کای ایران قطعی است؟ شارکی در پاسخ به این پرسش گفت: کاراته کای ایران متقاضی حضور در جلسه رأی فدراسیون جهانی کاراته شده که در شرایط کرونا به صورت مجازی برگزار می گردد، البته این اقدام هزینه هایی دارد اما این ورزشکار کشورمان می خواهد با ارائه توضیحات لازم حتی المقدور محرومیت خود را کاهش دهد.

عدم درخواست بانوی دوپینگی تکواندو برای بررسی نمونه B

فرزاد شارکی در بخش دوم مصاحبه با خبرنگاران در خصوص دوپینگ تکواندوکار تیم بانوان این گونه توضیح داد: از این ورزشکار در جریان اردوی اردیبهشت ماه و به وسیله مأموران ستاد ملی مبارزه با دوپینگ تست گرفته شد. به همین علت رسیدگی به آن هم برعهده نادو است.

وی توضیح داد: هفته گذشته نتیجه آزمایش به ورزشکار ابلاغ شد. او درخواست نمونه B نداده است اما تا دوشنبه فرصت دارد توضیحات لازم خود را در خصوص اقدامی که داشته به ما ارائه دهد تا بر اساس آن برای محرومیتش تصمیم گیری کنیم.

قائم مقام نادو با بیان اینکه ماده مصرفی بانوی تکواندوی ایران هم از گروه ماده خاص -S5 بوده است، گفت: یادآور می شوم که به لحاظ قانونی جرایم استفاده از این مواد سبک تر است و شامل تعلیق اجباری نخواهد شد اما در این گونه موارد تعلیق اختیاری توصیه می گردد که به این ورزشکار هم توصیه شده است.

شارکی تأکید کرد: بعد از اتمام فرصت در نظر گرفته شده (دوشنبه) حکم بانوی تکواندوکار ایران صادر خواهد شد، بعد از آن ورزشکار می تواند حکم را بپذیرد یا درخواست شورای صدور رأی داشته باشد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 4 تیر 1401 بروزرسانی: 4 تیر 1401 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 2964

به "جزئیات دوپینگ دو ورزشکار رزمی، محرومیت دو ساله برای کاراته کا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات دوپینگ دو ورزشکار رزمی، محرومیت دو ساله برای کاراته کا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید