حمام رهنان یکی از بناهای تاریخی استان اصفهان به شمار می رود

به گزارش مجله نماشو، ایسنا/ براساس آخرین گزارش های واصله، حمام رهنان یکی از بناهای تاریخی استان اصفهان به شمار می رود.

حمام رهنان یکی از بناهای تاریخی استان اصفهان به شمار می رود

در گذشته حمام ها نقش بسیار مهمی در تبادلات فرهنگی جامعه داشتند. امروزه نیز حمام ها هم از لحاظ معماری و هم از لحاظ فرهنگی اهمیتی زیادی دارند. حمام رهنان اصفهان یکی از حمام های زیبا و بزرگ شهر اصفهان است. حمام رهنان که در غرب شهر اصفهان و در محله رهنان واقع شده، حدود 240 سال قدمت دارد و مربوط به دوران زندیه است. این حمام پس از حمام قلعه همدان و حمام چهار فصل اراک سومین حمام بزرگ و تنها حمام شبستانی ایران هست.

حاج آقا محمد رنانی، حاکم وقت اصفهان این حمام را با مساحت بیش از 1400 متر مربع در کنار بازارچه و مسجد ذوقبلتین بنا کرد. حمام رهنان دارای 2 حمام بزرگ و کوچک که برای استفاده جداگانه و همزمان مردان و زنان بوده، است و به همین خاطر، به حمام دوقلو نیز معروف بود. تا سال 1375 فعال بوده و به عنوان گرمابه عمومی مورد استفاده قرار می گرفت. از ویژگی های دیگر این بنای تاریخی، قرار داشتن 4 سکوی رختکن در قسمت سربینه حمام بزرگ است که هر سکوی آن در گذشته مربوط به یک محله از 4 محله رهنان بوده و از اهالی هر محله یک استاد حمامی مسئول رسیدگی به امور جاری مراجعین در حمام بود.

دلیل این شیوه طراحی نیز به دلیل وجود اختلاف های اهالی محل های مختلف با یکدیگر بوده که آقا محمدخان با این شیوه سعی در ایجاد صلح و صفا بین اهالی این محله ها داشته که ظاهراً پیروز هم بوده است. بافت و ساختار این حمام مانند سی و سه پل بوده و باید همواره در آن آب وجود داشته باشد. در حال حاضر این حمام در حال بازسازی است. این اثر تاریخی در سال 1347 در لیست آثار ملی ایران ثبت شد.

عکس از: بهروز نادری

منبع: همگردی
انتشار: 4 خرداد 1402 بروزرسانی: 4 خرداد 1402 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 5245

به "حمام رهنان یکی از بناهای تاریخی استان اصفهان به شمار می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمام رهنان یکی از بناهای تاریخی استان اصفهان به شمار می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید