خانه تکانی در تورهای آشناسازی ایران
به گزارش مجله نماشو، مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری از تهیه و ابلاغ شیوه نامه تورهای آشناسازی ایران برای خارجی ها اطلاع داد.

محمدابراهیم لاریجانی، برگزاری تورهای آشناسازی را یکی از ابزارهای تبلیغات گردشگری دانست و درباره شیوه نامه ای که تهیه و ابلاغ شده است گفت: تورهای آشناسازی این امکان را فراهم می نماید تا افرادی از کشورهای بازار هدف ایران واقعیت های کشور، جاذبه ها، کیفیت خدمات و امنیت را از نزدیک ببینند، بنابراین یکی از تکنیک ها و ابزارهای پیروز بازاریابی برگزاری تورهای آشناسازی است که همه کشورهای پیشرو در گردشگری آن را انجام می دهند.
سال گذشته در ایران حدود 11 تور آشناسازی با دعوت از 194 نفر از کشورهای بازار هدف گردشگری برگزار گردید و در داخل، بخش خصوصی و دولتی همواره از اجرای آن استقبال نموده اند. بر همین اساس دفتر بازاریابی و تبلیغات به این نتیجه رسید که شیوه نامه ای برای ساماندهی، تبیین اهداف و مشخص کردن زوایای مختلف این عملیاتِ اطلاع رسانی و تبلیغاتی و بازاریابی تنظیم کند. اکنون شیوه نامه تورهای آشناسازی ایران برای کشورهای بازار هدف گردشگری نوشته شده است.
این شیوه نامه دو بخش دارد که در بخش نخست آن، انواع تورهای آشناسازی مشخص شده که شامل شش گروهِ توراپراتورها، آژانس ها و فعالان گردشگری، اصحاب رسانه، بلاگرها، مجریان رادیو و تلویزیون، افراد اثرگذار مرجع و اینفلوئنسرها، سلبریتی ها، هنرمندان و افراد مشهور در آن کشور، مدیران دولتی کشورهای هدف و گروه های ترکیبی که همه این شخصیت ها را دربرمی گیرد، است.
نحوه برگزاری تورهای آشناسازی موضوع دیگری است که در این شیوه نامه به آن پرداخته شده است. در ایران معمول بوده هزینه گشت و اقامت به عهده میزبان باشد، هرچند در بعضی کشورها تمام هزینه را شرکت نمایندگان در تورهای آشناسازی پرداخت می نمایند. این موضوع به بودجه ها و توافق ها بستگی دارد.
وی اشاره نمود که بخش دوم این شیوه نامه ، پس از طراحی تورها و دسته بندی موضوعی، به مشخص مقصد در ایران می پردازد و در ادامه گفت: در طرح دیگری برای هر استان بازار هدف خارجی مشخص شده است که براساس ویژگی های آن استان، میزان شناخت و یا حجم تقاضا در بازار هدف، مشخص شده که اجرای کدام تور آشناسازی به نفع استان تمام خواهد شد.
استان A بازار هدفش چین است و چون آن استان در کشور هدف شناخته شده نیست، ترجیح بر این است که نخست برای خبرنگاران و مجریان رادیو و تلویزیون تور آشناسازی برگزار گردد تا آن را معرفی نمایند، اما در استان هایی مثل شیراز و اصفهان که برای اروپایی ها شناخته شده اند، پیشنهاد می گردد تور آشناسازی برای توراپراتورها برگزار گردد تا سریع وارد مرحله تهیه پکیج سفر و فروش آن شوند. این اولویت بندی برای تمام استان ها صورت گرفته است.
مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری ادامه داد:قسمت سوم این شیوه نامه به تورهای آشناسازی مشترک با سایر استان ها می پردازد. مثلا استان های قم، خراسان رضوی و مازندران، همزمان عراق کشور بازار هدفشان است که مشترک یک تور آشناسازی با هزینه این سه استان و با مشارکت بخش خصوصی می توان برگزار کرد. یا درباره چین که بازار هدف هفت استان اصفهان، فارس، یزد، تهران گلستان، کرمان و قزوین است، با یکدیگر می توانند یک یا دو تور آشناسازی برای چینی ها اجرا نمایند.
در این شیوه نامه پیشنهاد شده به خاطر ویژگی های متفاوت استان ها نسبت به یکدیگر از نوع تور ترکیبی آشناسازی استفاده نماینده که تمام نمایندگان این گروه ها در آن حضور داشته باشند.
به گفته او، شیوه نامه تور آشناسازی خارجی ها توسط معاون گردشگری به استانها ابلاغ شده است و دفتر بازاریابی و تبلیغات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به دنبال تنظیم تقویم تور آشناسازی سال 98 است تا مشخص گردد این تورها چه زمان و در کدام استان ها اجرا می گردد.
لاریجانی گفت: مشابه این اقدام با عنوان تور آشناسازی استان ها نیز انجام خواهد شد تا بازار هدف هر استان در گردشگری داخلی مشخص گردد، فعلا در مرحله برنامه ریزی و طراحی استان مبدا و مقصد هستیم تا این پروژه را در سال 98 اجرا کنیم.
منبع: دنیای سفر