خبرنگاران رشد 137 درصدی ساخت بزرگراه در خراسان جنوبی

به گزارش مجله نماشو، بیرجند - خبرنگاران - افزایش جهشی راه های دوبانده در خراسان جنوبی از اقدامات شاخص هشت سال گذشته بوده به طوری که بیش از 410 کیلومتر بزرگراه در این استان به بهره برداری رسیده است و رشد 137 درصدی نسبت به دوره قبل دارد.

خبرنگاران رشد 137 درصدی ساخت بزرگراه در خراسان جنوبی

به گزارش خبرنگاران خراسان جنوبی همیشه یکی از استان های کمتر برخوردار در حوزه زیرساخت های حمل و نقل به ویژه راه های دوبانده محسوب شده و با وجود قرار داشتن در 2 کریدور اصلی کشور و مرز مشترک با افغانستان، بسیاری از جاده های استان دوطرفه است، از این رو توسعه کمی و کیفی راه های استان در دستور کار دولت تدبیر و امید و وزارت راه و شهرسازی نهاده شد.

یکی از مهمترین شاخص های توسعه یافتگی مناطق مختلف، ساخت و توسعه جهتهای ارتباطی از جمله جاده های اصلی و فرعی، خطوط ریلی، بزرگراه و آزادراه ها است که تحقق آن منجر به بهبود مناسبات مالی و تجاری، افزایش رفاه مردم و کاهش تصادفات می گردد.

از طرفی با توجه به اینکه پروژه های زیرساختی شرق کشور در آتیه کشور تاثیرگذار است یکی از اولویت های دولت های یازدهم و دوازدهم سرعت بخشی به فرایند اجرای این پروژه ها بوده به طوری که در حوزه زیرساخت های حمل و نقل جاده ای، 4.3 درصد طول راه های استان در ابتدای دولت یازدهم بزرگراه بود و در حال حاضر این رقم با حدود سه برابر رشد به 12 درصد رسیده است.

خراسان جنوبی استانی پهناور و کویری است که طول راه های آن 17 هزار و 82 کیلومتر بوده و ششمین استان از نظر طول راه ها در سطح کشور است. این پهناوری و فاصله طولانی بین شهرها عملیات دوبانده سازی را پرهزینه و گاهی زمان بر می نماید، با این وجود اعتبارات حوزه راه استان در سه سال گذشته، چهار برابر افزایش یافته است.

عملیات اجرایی جهت بیرجند به قاین (جهت پرتردد زائران به مشهد مقدس) به طول 100 کیلومتر که سال ها به دلیل کندی پروژه و حادثه خیزی این محور از سوی رسانه ها صفت های متفاوتی گرفته بود در سال های اخیر شتاب گرفته به طوری که با پیگیری مسوولان استان و حمایت سازمان برنامه و بودجه کشور 100 میلیارد تومان طی سال های 97 و 98 به پروژه دوبانده سازی محور بیرجند - قاین اختصاص یافت و باعث شد که پروژه به لحاظ اجرایی متحول گردد.

محور سربیشه - درح - مرز ماهیرود نیز یکی از معابر رسمی و مهم در محدوده خراسان جنوبی با ولایت فراه افغانستان است که نقش مهمی در مبادلات تجاری و توسعه مالی این استان و شرق کشور دارد و امسال با مساعدت وزیر راه و شهرسازی 400 میلیارد ریال برای تکمیل این طرح اختصاص یافته که شاهد رشد حدود 2 برابری اعتبارات نسبت به سال 98 هستیم.

پروژه احداث محور میل 78 به فراه افغانستان هم به طول 120 کیلومتر برای رونق صادرات در دستور کار دولت نهاده شده که 30 کیلومتر از این محور با پیشرفت مناسب در دست اجرا است.

ساخت 410 کیلومتر بزرگراه در دولت تدبیر و امید

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: در دولت تدبیر و امید بیش از 410 کیلومتر باند دوم در استان خراسان جنوبی به بهره برداری رسیده است که رشد 137 درصدی نسبت به دوره قبل دارد.

وحید داعی در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران اضافه نمود: در لایحه بودجه سال 1399 مبلغ 296 میلیارد تومان اعتبار برای مجموع طرح های بخش حمل و نقل خراسان جنوبی پیش بینی شده بود که این مبلغ با 25 درصد افزایش به 360 میلیارد تومان در لایحه بودجه سال 1400 رسیده است.

وی گفت: علاوه بر این از محل اعتبارات توازن ملی از مجموع 170 میلیارد تومان اعتبارات توازن خراسان جنوبی با نظر مثبت و حمایت استاندار، 112 میلیارد تومان به حوزه حمل و نقل استان اختصاص یافته است.

وی گفت: استان خراسان جنوبی در جهت کریدورهای اصلی جنوب - شمال نواحی شرقی کشور شامل محور چابهار - زاهدان - بیرجند - مشهد و محور بندرعباس - کرمان - دیهوک - فردوس - بجستان - مشهد واقع شده است که جهت جابه جایی کالا از بنادر مهم شهید بهشتی چابهار و شهید رجایی بندرعباس به کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه، افغانستان و شمال شرق کشور محسوب می گردد.

560 کیلومتر باند دوم در دست اجراست

جاده های خراسان جنوبی در سراسر استان به کارگاه های راهسازی تبدیل شده به طوری که 560 کیلومتر باند دوم در 14 محور استان با مبلغ قرارداد هزار و 650 میلیارد تومان در دست اجراست و به طور میانگین 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی تا خاتمه دولت دوازدهم 100 کیلومتر بزرگراه در این استان تکمیل و بهره برداری خواهد شد.

وی اضافه نمود: تا خاتمه سال 23 کیلومتر باند دوم که اکنون 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد به بهره برداری می رسد و در مجموع، 160 کیلومتر هدف گذاری احداث باند دوم طی سال 1399 در خراسان جنوبی محقق خواهد شد و مجموع باندهای دوم استان به 774 کیلومتر خواهد رسید.

داعی گفت: استان خراسان جنوبی ابتدای امسال دارای 614 کیلومتر باند دوم بود که 47 کیلومتر طی هفته دولت و 90 کیلومتر در سفر اخیر وزیر راه و شهرسازی همزمان با دهه فجر افتتاح شد و طول باند دوم راه های استان اکنون به 751 کیلومتر رسیده است.

وی هدف از اجرای این پروژه ها را افزایش ایمنی و کاهش تصادفات جاده ای، افزایش سرعت و ظرفیت جهت، تسهیل در تردد زایران امام رضا (ع) و توسعه و رونق مالی منطقه ذکر کرد.

وی به وجود 2 کریدور اصلی کشور در خراسان جنوبی اشاره و افزود: کریدور چابهار - مشهد به طول 414 کیلومتر است که تا به امروز 203 کیلومتر آن یعنی 49 درصد تبدیل به بزرگراه شده و پیمانکاران در این کریدور مشغول به کار هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: کریدور بندرعباس - مشهد که 356 کیلومتر آن در خراسان جنوبی قرار گرفته است، تا به امروز 204 کیلومتر معادل 57 درصد از باند دوم آن به بهره برداری رسیده، همچنین محور دیهوک - راور که در این کریدور قرار گرفته است از 202 کیلومتر طول این محور، باند دوم 120 کیلومتر به بهره برداری رسیده است.

وی شاخص ترین و مهمترین پروژه در دست احداث استان را تکمیل باند دوم محور بیرجند - قاین به سمت مشهد مقدس ذکر کرد و گفت: طول این محور 100 کیلومتر است که تا به امروز 64 کیلومتر آن دوبانده شده است.

داعی گفت: کوشش برای تکمیل دوبانده سازی این محور که از اهمیت و تردد بالایی نیز برخوردار است، ادامه دارد.

وی گفت: طول راه های استان خراسان جنوبی بیش از 17 هزار کیلومتر است که 11 هزار کیلومتر آن راه روستایی است و حدود 2 هزار کیلومتر راه شریانی (معادل پنج درصد) و 922 کیلومتر راه ترانزیت در استان وجود دارد.

وی افزود: خراسان جنوبی ششمین استان از نظر طول راه ها در سطح کشور است یعنی پنج درصد راه های ایران در این استان مرزی قرار گرفته است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: طول راه های روستایی آسفالت استان در حال حاضر پنج هزار و 788 کیلومتر است این در حالی است که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تمامی راه های روستایی این استان خاکی بود.

ساخت بیش از هزار کیلومتر راه روستایی

خراسان جنوبی حدود 11 هزار کیلومتر راه روستایی دارد و بیش از 40 درصد جمعیت آن در مناطق روستایی ساکن هستند از این رو آسفالت و بهسازی راه های روستایی نیز در سال های اخیر مورد توجه نهاده شده و البته در این زمینه راه نرفته زیاد است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی درباره شرایط برخورداری روستاهای استان از راه آسفالت گفت: 918 روستای بالای 20 خانوار در خراسان جنوبی وجود دارد که 832 روستا دارای راه آسفالت است و حدود 98 درصد روستاهای بالای 20 خانوار از راه آسفالت برخوردار هستند.

وی اضافه نمود: در دولت تدبیر و امید بیش از هزار و 20 کیلومتر راه آسفالت روستایی در استان خراسان جنوبی احداث شد و در حال حاضر بالغ بر 10 هزار کیلومتر از کل راه های استان آسفالت است.

داعی گفت: 83 روستای بالای 20 خانوار فاقد آسفالت در استان داریم که احداث راه 40 روستا در دست اجرا است و بیشترین روستاهای فاقد راه آسفالت در شهرستان های بیرجند، درمیان، سربیشه و نهبندان قرار دارند.

داعی گفت: در شهرستان های فردوس، سرایان و بشرویه 100 درصد روستاها از راه آسفالت برخوردار هستند و در شهرستان ها قاینات و زیرکوه نیز 99 درصد جمعیت روستایی راه آسفالت دارند که دستاورد مهمی در توسعه روستایی و محرومیت زدایی محسوب می گردد.

وی ادامه داد: احداث راه روستایی از سال گذشته به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای محول شده است.

طرح ملی ابرار یکی از طرح هایی است که سال گذشته با تدبیر دولت در حوزه راهسازی شروع شد که منجر به کاهش هزینه ساخت راه های روستایی از 25 تا بیش از 50 درصد با روش جدید می گردد.

سهم استان خراسان جنوبی از طرح ملی ابرار که سال گذشته برای احداث پنج هزار کیلومتر راه روستایی تا خاتمه دولت دوازدهم شروع شد، 137 کیلومتر بوده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی گفت: امسال در طرح ملی ابرار برای خراسان جنوبی 104 کیلومتر راه روستایی پیش بینی شد که این آمار را به 137 کیلومتر رساندیم.

اسدالله جلال زاده در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران بیان نمود: تا به امروز 80 کیلومتر به بهره برداری رسیده است و اجرای طرح ادامه دارد.

بهسازی و ترمیم سه هزار و 500 کیلومتر راه

پس از ساخت و توسعه راه ها با توجه به میزان و نحوه استفاده از آنها توسط کاربران جاده ای همچنین شرایط آب و هوایی، نگهداری و حفاظت از راه ها برنامه اولویت دار دیگری است که عملکرد این حوزه نیز در خراسان جنوبی با دستاوردهای چشمگیری همراه بوده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی در این باره گفت: از ابتدای دولت تدبیر و امید سه هزار و 500 کیلومتر از راه های اصلی، فرعی و روستایی استان با اعتبار بیش از سه هزار میلیارد ریال بهسازی و ترمیم شده است.

وی اضافه نمود: در 9 ماه امسال 757 کیلومتر از راه های مختلف استان خط کشی، 15 نقطه از 31 نقطه حادثه خیز مصوب و ابلاغی و سه نقطه در دست اقدام، اصلاح و بهسازی اجرا شده است.

جلال زاده گفت: با توجه به اینکه خراسان جنوبی، استان کویری است و کویر برای کاربران جاده خسته نماینده است، در زمینه شیب شیروانی عملیات خوبی انجام شد و جهش بالایی را در ایجاد شیب شیروانی ها داشتیم.

وی روکش آسفالت حفاظتی را از دیگر اقدامات شاخص در حوزه راهداری استان مطرح نمود و اضافه نمود: 456 کیلومتر از راه های استان در امسال روکش آسفالت شده که از این تعداد 177 کیلومتر راه شریانی و 153 کیلومتر راه فرعی و روستایی است و با استفاده از 134 هزار و 80 تن آسفالت، روکش حفاظتی انجام شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی گفت: این عملیات برای نگهداری، ارتقای ایمنی تردد و بهسازی رویه راه های استان اجرا شده و اثرات مثبتی داشته است.

وی گفت: خراسان جنوبی در زمینه انجام روکش آسفالت حفاظتی از استان های پیشرو بوده و در اجرای روش میکرو سرفیسینگ (با ضخامت کم) پیروز عمل نموده است به طوری که سه ماه اول امسال رتبه برتر و در 6 ماه اول امسال جزو پنج استان برتر کشور معرفی گردید.

وی اضافه نمود: در 2 سال گذشته رتبه اول کشور را در اجرای نوارهای لغزنده در محورهای مواصلاتی کسب نموده ایم که این اقدام موجب کاهش تصادفات و انحراف به چپ خودروها شده است.

جلال زاده گفت: خراسان جنوبی دارای 937 کیلومتر راه اصلی، چهار هزار و 129 کیلومتر راه فرعی و 11 هزار و 500 کیلومتر راه روستایی است که عملیات روکش آسفالت محورها هر سال به تناسب اعتبارات در برنامه این اداره کل قرار می گیرد و با توجه به سطح آسیب دیده رویه محورها و اولویت بندی اجرا شده نسبت به انجام روکش حفاظتی محور منتخب اقدام می گردد.

وی با اشاره به عمر مفید روکش های جاده ای گفت: عمر مفید محور آسفالتی شامل روکش حفاظتی و روکش گرم یک تا چهار سال است و بعد از آن احتیاج به ترمیم و روکش دارند.

خراسان جنوبی در جهت کریدورهای اصلی کشور و ترانزیتی قرار گرفته است که همین ویژگی حفاظت از جاده ها را ضروری نموده و فقط در امسال 456 کیلومتر از راه های این استان روکش آسفالت شده است.

هرچند در این استان کفه ترازو به سمت جاده های اصلی و روستایی سنگینی می نماید ولی اقدامات دولت تدبیر و امید در ارتقای شاخص های بزرگراهی همچنین بهبود کیفی جاده های روستایی به ویژه اجرای طرح ملی ابرار بسیار اثرگذار بوده است و می تواند سنگ بنایی برای توسعه راه های استان در آینده نه چندان دور باشد به طوری که وزیر راه و شهرسازی بهمن امسال در سفر به خراسان جنوبی گفت: سال آینده اعتبارات بودجه و اعتبارات مکمل ماده 56 در استان خراسان جنوبی بیش از 550 میلیارد تومان خواهد بود که نسبت به متوسط کشوری خیلی بالاتر است.

محمد اسلامی در حاشیه شروع عملیات اجرایی 54 کیلومتر باند دوم راه های استان در منطقه مرزی ماهیرود اضافه نمود: اعتبارات خراسان جنوبی در سال 96 معادل 130 میلیارد تومان، سال 97 حدود 180 میلیارد تومان و تا به امروز فرایند صعودی داشته است.

وی گفت: در محورهای مواصلاتی خراسان جنوبی حجم زیادی از خودروهای محور بندرعباس به خراسان رضوی (از جهت دیهوک - فردوس) و چابهار به مشهد و سرخس از جهت (بیرجند، قاین، نهبندان و سربیشه) عبور می نمایند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: همچنین 2 ارتباط محور شرق و غرب و محور ترانزیتی از مرز ماهیرود به فراه افغانستان را داریم که برای ما تکمیل این پروژه ها در اولویت قرار گرفته است چون بار ترافیکی ترانزیتی داشته و در اقتصاد کشور و استان خراسان جنوبی موثر است.

وی بیان نمود: در این سفر 90 کیلومتر بزرگراه در استان خراسان جنوبی افتتاح شد که 20 درصد پروژه های قابل افتتاح دهه فجر کشور (450 کیلومتر بزرگراه) را شامل می گردد.

اسلامی گفت: همچنین به همین میزان پروژه که افتتاح شد، پروژه شروع یا تا شب عید شروع عملیات اجرایی خواهیم داشت که امروز 54 کیلومتر در نقطه صفری مرزی ماهیرود تا سربیشه و در محور دیهوک - راور کرمان و قطعات دیگر شروع می گردد.

وی گفت: اکنون تمامی پروژه های راه خراسان جنوبی فعال هستند و رساندن پروژه ها به مرحله بهره برداری فرایندی زمان بر و هزینه بر دارد.

منبع: ایرنا
انتشار: 4 تیر 1401 بروزرسانی: 4 تیر 1401 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 3132

به "خبرنگاران رشد 137 درصدی ساخت بزرگراه در خراسان جنوبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران رشد 137 درصدی ساخت بزرگراه در خراسان جنوبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید